رفتن به محتوای اصلی

آیا می توان چنین جنایتکاری را بخشید؟
26.07.2011 - 12:25

23 سال گذشت ، و 23 قرن و قرن ها بیش اگر بگذرد نیز مرداد و شهریور ماه میهنمان جامه ی اندوه و شرم از تن برنخواهد گرفت ، اندوه بیدادی که بر هزاران انسان بی گناه رفت و شرم شهادت این که موجودی چون آیت الله خمینی و گله ی پیروان اش در این دیار زیسته و بالیده اند ، وتاریخ این سرزمین و جهان به خشونت و توحش و نفرت آلوده اند.

هر سال همزمان با سالگشت فاجعه ی ملی کشتار بزرگ تابستان سال 67 به گفتمان های عدالت جویانه و متمدنانه ای که در تقابل و تضاد با افکار و رفتار حکومت اسلامی و راهبران اش است، دامن زده می شود. گفتمان های مبارزه و رفتار خشونت پرهیز و صلح آمیز، مخالفت با شکنجه و اعدام ، تحمل دگراندیشی و مخالف، وفاق و آشتی ملی ، آزادی اندیشه و بیان و قلم، بخشش مجرمان و محاکمه ی عادلانه آنان و...... نمونه هایی از این دست گفتمان ها هستند، که در این میانه گفتمان بخشش مجرمان ، یعنی آمران و عاملان تعذیب و کشتار مردم و ویرانی جامعه و کشور، یکی از گفتمان های بحث برانگیز در میان مخالفان حکومت اسلامی شده است.

"گفتمان بخشش" به عنوان یکی از انسانی ترین و متمدنانه ترین گفتمان ها، این معنا و موضوع را مورد بررسی سیستماتیک قرار داده است که مقابله با مجرمان می باید با تفکر و روشی خلاف آنچه حکومت اسلامی نسبت به مخالفان خود روا داشته است ، تحقق یابد. معنای این سخن پاسخ عادلانه به دادخواهی قربانیان ستمگری حکومت اسلامی و محاکمه و مجازات عادلانه ی مجرمان در دادگاه های ملی و بین المللی , و به شکل علنی و عمومی خواهد بود تا این جنایت ها به تجربه ای تکرار ناپذیر و پاد زهر خشونت بدل شوند . اقدامی که در کنار نقش پیشگیرنده اش در تکرار جنایت ، سبب کاهش انتقام جویی و کینه ورزی در جامعه خواهد شد و در سوق جامعه به سوی همدلی، تعاون و دموکراسی نیز نقش ایفا خواهد کرد. در باور و آثار فرهنگی (به ویژه ادبی) و دینی در جامعه ما پدیده ی بخشش (عفو) مجرمان جایگاه برجسته ای داشته و دارد اما این امر هرگز در عمل موقعیتی شایسته نیافته است.

بدون تردید این سؤال به حق و به جا نیز مطرح خواهد شد که چگونه می توان جنایت کاری به مانند آیت الله خمینی و یا گله ی جنایت کاران پیرو او را که آمر و عامل شکنجه و کشتار ده ها هزار دگراندیش، مخالف سیاسی و عقیدتی ، اقلیت های مذهبی و قومی ، و قربانیان بی عدالتی های اقتصادی ، اجتماعی و قضایی هستند را مورد بخشش قرار داد و متفاوت با آنچه آنان نسبت به مخالفان خود روا داشتند با آنها رفتار کرد ؟ واصلن آیا جنایت در حد و مقیاس " جنایت علیه بشریت" قابل بخشش است ؟

به گمان من بخشش این موجودات به معنای رفتار انسانی، متمدنانه و حقوق بشری با اینان است . در خواست محاکمه و مجازات عادلانه و متمدنانه با سازوکارهای قضایی وحقوقی ای به دور از هر نوع شکنجه و مجازات اعدام ،جدا از تاثیرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ، نمایش و نشانه ی تفاوت انسانیت و نوعی از حیوانیت انسان نما خواهد بود. برای بازماندگان قربانیان و زخم خوردگان از حکومت اسلامی بخشش و گذشت نسبت به آنچه این موجودات بر آنان و عزیزان شان روا داشتند امر ساده ای نیست ، با این حال می باید جایی تاثیر گذار بر سیاست وفرهنگ و اخلاق جامعه تفاوت میان اندیشگی و تفکر و رفتار این موجودات را با دگراندیشان و مخالفان شان نشان داد.

آنچه نمی باید مشمول بخشش قرار گیرد اندیشگی و تفکری ست که موجوداتی چون خمینی و خامنه ای پس انداخته است، اندیشگی و تفکر سراپا خرافی ، توهم آلود، غیرمتمدنانه و ضد انسانی ای که قرن هاست به عنوان مالک انحصاری حقیقت بذر جنون و جنایت پاچیده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
گویانیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.