رفتن به محتوای اصلی

سامان نسیم کجاست؟
19.02.2015 - 23:06

گمانه‌زنی‌ها درباره اجرای حکم اعدام سامان نسیم و پنج زندانی دیگر در ارومیه

هنوز هیچ منبع رسمی نه از سوی حکومت اسلامی، نه وکیل و نیز اعضای خانواده، حکم اعدام سامان نسیم را در زندان ارومیه (دریا) تایید نکرده‌اند. با این وجود گمانه‌زنی‌ها حاکی از اجرای حکم اعدام وی به همراه 5 زندانی سیاسی دیگر در زندان ارومیه (دریا)، در سحرگاه امروز پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، همچنان از سرنوشت یونس آقایات (آقایان از پیروان اهل حق «علوی»)، حبیب‌الله افشاری (کومله)، علی افشاری (کومله)، سیروان نژاوی (پژاک) و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور، پژاک) پنج زندانی سیاسی محکوم به اعدام دیگر که دیروز همراه با سامان نسیم به مکان نامعلومی منتقل شدند، خبری در دست نیست و نگرانی‌ها در مورد اجرای حکم آنها بالا گرفته است.
سازمان عفو بین‌الملل (AMNESTY INTERNATIONAL) نیز امروز پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه 1393، اطلاعیه‌ای مبنی بر خطر اعدام مخفیانه و شکنجه احتمالی، و همچنین نگرانی از سرنوشت نامعلوم سامان نسیم منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده: «مسوولان حکومت ایران، اعدام امروز را تکذیب کرده ولی بنا به اطلاعاتی که به عفو بین‌الملل رسیده است، احتمال شکنجه و اعدام پنهانی سامان وجود دارد.»
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «خانواده سامان نسیم انتشار هرگونه خبری درباره سرنوشت و محل نگهداری او را تکذیب کرده‌اند.»
گفته شده در اطلاعیه این سازمان جهانی، فقط احتمال داده شده که حکم اجرا شده است و دلیل آن نیز امتناع حکومت از تایید و یا تکذیب رسمی خبر اعدام سامان نسیم بوده است.
یک وکیل دادگستری که نخواست نامش فاش شود در خصوص اعدام این شش زندانی سیاسی در ارومیه به کمپین گفت: «اگر از منظر حقوقى و قانونى به موضوع نگاه كنيم می‌بينيم كه حكم اعدام صادر شده و علی‌رغم پيگيری‌هاى متعدد تقاضاى عفو در كمسيون عفو استان رد شده و آخرين مرحله قطعيت نيز كه استعلام از دفتر حقوق بشر! قوه قضاييه می‌باشد نيز به عمل آمده و هيچ دليل قانونى براى توقف در پرونده به ديد مراجع قضايی وجود ندارد و سيستم قضايی نيز در فضای متشنج سياسی كشور، علاقه‌اى به موفقيت دولت اصلاحات ندارد و محكوميت حقوق بشرى و تسليم در مقابل استكبار! خيالى پوچ و تهى می‌باشد.»
این وکیل مدافع همچنین افزود: «تجربه اعدام‌هاى سياسی در اروميه و عملكرد مشابه قبلى در اعدام حسين خضرى و حبیب‌الله گلپرى‌پور و ترس از تجمعات اعتراضى مشابه سال ٧٧ و ٨٩ اروميه، اجراى احكام اعدام در اين شهر را كاملا امنيتى و برخلاف آيين‌نامه نحوه اجراى احكام اعدام می‌‌باشد. قطعه‌اى در باغ رضوان اروميه كه در نظر سيستم به اصطلاح نامبارك معدومين مشهور گشته امانتدار بسيارى از عزيزان می‌باشد.»
در چند روز اخیر سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اتحادیه اروپا و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، از حاکمان ایران درخواست توقف حکم اعدام سامان نسیم را کرده بودند. این زندانی سیاسی که در زمان بازداشت ۱۷ سال داشت، به اتهام همکاری با "پژاک" و"محاربه" اعدام شد.
به دنبال انتشار خبرهای مربوط به سامان نسیم، اعتراض به اعدام این زندانی نوجوان، واکنش اعتراضی گسترده و قابل توجه فعالان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی اینترنت را در پی داشت.
گفته شده شماری از بستگان سامان نسیم و همچنین سایر زندانیان، شب گذشته را در مقابل درب زندان مرکزی ارومیه گذرانده‌‌اند، بدون اینکه به آنها پاسخی داده شود.
بر پایه اطلاعات رسیده به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، وزارت اطلاعات چهار روز پیش، از مسوولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام سامان نسیم زندانی سیاسی را متوقف کنند؛ اما آنها پاسخی نداده بودند و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار داشت.
پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۹ فوریه ۲۰۱۵

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.