رفتن به محتوای اصلی

نقدی بر«نامه سرگشاده فعالان ملیتهای غیرفارس به کنگره آمریکا»
24.02.2015 - 11:06

این نامه ی سرگشاده 
نامه سرگشاده فعالان ملیتهای غیرفارس به کنگره در اعتراض به سیاست انحصارگرانه بخش فارسی
1- میخواهد صدای آمریکا دموکراتیزه بشود.سهمی بیشتری از آنچه تاکنون به مسایل ملیتهای ایران اختصاص دارد ، اختصاص داده شود. بخشهای ملیتهای مختلف هم قوی یا ایجاد بشود. اعتراض است به زبان اصلی صدا که فارسی ست. و میداند که این صدا در جهت منافع کوتاه و بلند مدت سیاست آمریکاست. یعنی از «سیاست آمریکا» طلب دموکراسی و حقوق بشر میکند. یعنی « ماهیت سیاست آمریکا» را درک نمی کند. سئوال این است که آیا سیاست آمریکا توان حمایت از «موکراسی و حقوق بشر» را دارد یا نه؟
توان سیاست آمریکا تا جایی که عملاً مشاهده شده «همواره در طول قرن حمایت از نیروهای ارتجاعی برای فرمانروایی» بوده است. هیچ نیروی «مردمی و مترقی و دموکراتیک» که «خواهان استقلال عمل-دموکراسی واقعی مردمی- پیشرفت جامعه و آزادی» بوده مورد حمایت آمریکا نبوده است. اگر آمریکا بخشهای مختلف در صدا ایجاد کند و به دست این دوستان بدهد.

این نه در جهت رهایی تبعیض دیدگان ایران از انواع ستم، بل درجهت باز هم «بیچارگی و بد بختی تبعیض دیدگان و ستمکشان جامعه» خواهد بود.سیاست خارجی آمریکا با سیاست خارجی ایران تنظیم میشود. «تبعیض دیدگانی که سیاست رهایی خود» را به سیاست آمریکا پیوند یافته می یابند «سیاست مستقل و دستان خود» را فراموش کرده اند. اینان سیاست مستقل رهایی از «تبعیض و ستم» ندارند. گروههایی که از درک سیاست مستقل مردم خود عاجزاند جز شکست جزی در انتظار آنان نیست.
کسی که دستان خود را فراموش کند-آزادی خود را نیز فراموش کرده است.

2-به صدای امریکا میتوان اعتراض کرد- میتوان به دموکراتیک نبودنش ایراد گرفت. میتوان به قربانی کردن دموکراسی و حقوق بشر بر پای منافع خودش نقد نوشت - ولی انتظار دموکراسی و حفظ حقوق بشر- حمایت از رفع تبعیض در ایران چشمداشت بیخودی ست. حمایت امریکا وقتی ممکن است که بداند ابزارخوبی هستی برای فشار به حکومت ایران و کشاندن اش به مسیر منافع خودش. اگر ابزار هستی بفرما. راه باز و جاده دراز. اما راه ستمکشان با این راه متضاد است. 

3- افراد امضا داده نماینده ی گروه خود هستند نه نماینده ی مردم. کسی که انتظار دموکراتیزه شدن جایی را دارد اول باید خودش دموکراتیزه بشود. و اصول اولیه دموکراسی را رعایت کند. نماینده ی گروه را نمایند مردم و ملت بخورد دیگران ندهد.

4- نامه ی سرگشاده دارای سیاست غلط- به زیان مبارزه ی مستقل ستمکشان است. و با ادبیات بسیار ابتدایی نوشته شده است.
این نوشته «ادبیات و سیاست شکست»است. شکست این گروهها. و ربطی به مبارزه ی مستقل و ضد تبعیض مردم ستمکش ندارد.
مبارزه ی ضد تبعیض واقعی سیاست خود را با سیاست امریکا و صدایش پیوند نمی زند.

5- امریکا وظیفه دارد اصول دموکراسی و حقوق بشر را رعایت کند. هر جا نمی کند باید مورد نقد و اعتراض واقع بشود اما 
با حمایت امریکا دموکراسی و حقوق بشر برای ستمکشان ایران حاصل نشده و نخواهد شد. بردگی بوده و خواهد بود. راه رهایی از تبعیض و بی عدالتی اجتماعی از پل حمایت امریکا نمیگذرد. این را باید آویزه ی گوش خود نمود و اجازه نداد که کسی آدم را ابزار کند.

6- رهایی ستمکشان از تبعیض و دیکتاتوری و بی عدالتی اجتماعی «آگاهی و تشکل و سیاست مستقل آنها برپایه ی مبارزه ی خود» است. راه رهایی از پل غولهای جهانی نمی گذرد. این پل پل بردگی و جنگ و کشتار است که در خدمت استراتژی آنهاست. در رابطه با اینان تنها «سیاست اعتراض و فشار» درست است. بدون ابزار شدن.

7-عملا سه نوع سیاست جاری ست:
الف- سیاست غولهای جهانی که در بهارعربی-لیبی-سوریه-عراق و اوکرائین و افغانستان و دیگر جا های پیاده شده و میشود.
ب- سیاسی داعشی حکومت ایران در داخل و خارج. که بر پایه ی اسلام سیاسی در اندیشه ی گسترش نفوذ قلمرو شیعه در جهان است و در داخل دیکتاتوری فاشیستی و تبعیض و بی عدالتی را پیش می برد.
ج- سیاست مستقل مبارزه ی همه ی ستمکشان جامعه برای رهایی از دیکتاتوری و تبعیض و بی عدالتی ست. این مبارزه و سیاست بر خود متکی ست و با همه ی جنبشهای مدنی -سیاسی جوامع در جهان که برای رفع تبعیض و دیکتاتوری و بی عدالتی مبارزه میکنند منافع یگانه ای دارد. و حمایت متقابل را نیازمند. 
سیاست ستمدگان ایران مخالف حمایت معنوی این جنبشها و تشکلهای مدنی نیست و برعکس به آنها نیاز شدید دارد.

حتی مخالف حمایت معنوی دولتها از دموکراسی خواهی و عدم تبعیض و عدالت خواهی نیز نیست. این کار آنها را عمل به «وظایف حقوق بشری خود» میداند و آنها را ارج می نهد. اما اجازه نمی دهد به این مبارزه به عنوان ابزاری برای خود نگاه کنند.

8- فعال راه تبعیض لازم است از سیاست صف خود دقیق آگاهی داشته باشد و بداند چگونه میتوان این سیاست را در میدان دو سیاست دیگر حفظ نمود و پیش برد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.