رفتن به محتوای اصلی

جنگ نرم در هنرهفتم
27.05.2011 - 15:14

 

ورود سپاه و بسیج به سینما

پس از دخالت سپاه پاسداران در عرصه های سیاسی، اقتصادی و ورزشی، این بار فرماندهان این نهاد نظامی به دنبال ماه ها زمینه سازی برای راه اندازی گروه های تلویزیونی، پیشنهاد کرده اند با ایجاد "معاونت سینمایی سپاه و بسیج" این دو نهاد نظامی ضمن تلاش برای "همراه سازی افکار عمومی با بسیج و سپاه" در عرصه ای دیگر به "جنگ نرم با دشمنان" بپردازند.

ارگان سیاسی سپاه پاسداران در این باره نوشته است: "پس از سال هاي جنگ تحميلي اولين موضوعي كه در رابطه با هجمه نرم مطرح بود، موضوع توليدات سمعي بصري مبتني بر انديشه غرب بود كه محتواي القايي به بيننده در اين آثار، ضد ارزش و ضد اخلاقي بود و به قصد بر هم زدن موازين اخلاقي و ايجاد ضد ارزش و تهي كردن هويت به صورت سازماندهي شده و بسيار گسترده وارد ايران مي شود و با پيشرفت فناوري، نحوه توزيع آن امروزه سرعت بيشتري گرفته است".

نشریه "صبح صادق" در این مقاله افزوده است که "مهم ترين نحوه مقابله در اينجا، گرفتن سهم بازار از آن توليدات است يعني توليد آثاري كه مشتري يعني مردم، به سمت آن سوق پيدا كنند و آن توليدات را به سمت ديگر ترجيح دهند.از سوي ديگر، بايد توجه داشت بهترين وسيله القاي انديشه صدور انقلاب اسلامي را مي توان همين توليدات دانست".

نویسندگان ارگان سیاسی سپاه همچنین نوشته اند: "پيشنهاد مي شود جهت نيل به اين امر و همراه سازي افكار عمومي با سپاه و بسيج، رويكرد سينمايي در اين دو نهاد قوت و شكل منسجم بگيرد و با تشكيل معاونت سينمايي و ايجاد بسترهاي لازم و نيز برنامه ريزي براي تهيه فيلم هاي سفارشي و سفارش آن آثار به فيلم سازان حرفه اي و تربيت نيروي سينمايي در اين مجموعه ها و تجميع مراكزي كه به صورت پراكنده در حال توليد آثار نشايد قوي هستند و حمايت مادي و معنوي از اين توليدات، يك عرصه جديد را در منازعه نرم عليه دشمنان انقلاب آغاز كنيم."

فرماندهان اداره توجیه و تحلیل سپاه در این باره به عملکرد "شرکت ناجی هنر" وابسته به معاونت اجتماعی نیروی انتظامی اشاره و عنوان کرده اند که عملکرد این موسسه "توانسته براي نيروي انتظامي يك وجهه خوب را همراه داشته باشد".

شرکت ناجی هنر، یکی از شرکت های تابعه بنیاد تعاون نیروی انتظامی است که در دوره فرماندهی محمدباقر قالیباف در نیروی انتظامی توسط سرتیپ پاسداراحمد نوریان تشکیل شد، این شرکت در ابتدای فعالیت بیشتر به صدور مجوزهای "نظم و امنیت" برای پروژه های سینمایی اقدام می کرد اما پس از مدتی خود در پروژه های سینمایی به عنوان تهیه کننده حاضر شد و برای توجیه عملکرد خشن نیروهای انتظامی به خرید "گودمن"ها (نقش های مثبت) برای ماموران نیروی انتظامی در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی صدا و سیما پرداخت.

فرماندهان اداره سیاسی سپاه پاسداران از دیگر سو به منافع اقتصادی حضور در عرصه سینما نیز چشم دوخته و ضمن پیشنهاد به سرمایه گذاری میلیاردی در این عرصه به مقامات ارشد این نهاد نظامی توصیه کرده اند: "نكته مهم ديگر در اين مسئله، سرمايه گذاري است. يعني سرمايه گذاري اي كه در آن هزينه و فايده نسبت مناسبي پيدا كند و فوايد به هزينه ها بچربد كه فايده اين امر به وضوح به اثبات رسيده و لازم است مسئولان امر در مجموعه سپاه و بسيج حتي از خيلي از هزينه ها صرف نظر كنند و سرمايه گذاري عظيم ميلياردي در اين حوزه داشته باشند تا در آينده نزديك به نقطه مناسب و قرين به مطلوبي در اين حوزه برسيم".

زمینه سازی برای حضور سپاه و بسیج در عرصه سینمای کشور در شرایطی از سوی سرداران اداره سیاسی سپاه پاسداران مطرح می شود که این نهاد نظامی پیش از این در عرصه های های سیاسی، اقتصادی و ورزشی نیز دخالت داشته است.

دخالت در دو دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به نفع کاندیدای خاص (محمود احمدی نژاد)، سرکوب خونین مردم معترض به نتیجه انتخابات 1388، بازداشت گسترده فعالان سیاسی، مدنی و صنفی، خرید و انجام پروژه های بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی، تاسیس بانک ها و موسسات مالی اعتباری، دخالت در بورس، خرید مخابرات ایران، هتل سازی و حضور در عرصه گردشگری، دخالت در لیگ فوتبال ایران، خرید و فروش تیم های فوتبال ازجمله مواردی است که بنا بر گفته فرماندهان مختلف سپاه و بسیج و همچنین گزارش خبرگزاری های رسمی کشور این دو نهاد نظامی در آنها دست داشته اند.

بسیج تی وی و بازی های رایانه ای

زمینه چینی برای حضور در عرصه سینما و پیشنهاد معاونت سینمایی در سپاه و بسیج البته اولین گام و خواسته فرماندهان سپاه برای حضور در عرصه رسانه های تصویری نیست. آذرماه سال گذشته نیز فرمانده کل بسیج از تشکیل "گروه تلویزیونی بسیج" خبرداده بود.

محمدرضا نقدی در گردهمایی مسئولان فرهنگی سپاه های استانی و بسیج تاکید کرده بود که "اگر موضوعي در سطح بسيج مطرح شود چند ميليون مخاطب دارد و بايد از اين ظرفيت بسيج استفاده کرد". به گفته وی: "آئين نامه گروه تلويزيوني بسيج تنظيم شده است و گروه تلويزيوني بسيج به زودي تشكيل مي‌شود".

فرمانده بسیج همچنین تاکید کرده بود که "كار فرهنگي و تبليغي و بيدارگري به شكل يك كار خشك و كلاسيك دیگر جواب نمي‌گيرد بلكه بايد شجاعت، نو آوري و ابتكار در كارهاي فرهنگي موج بزند و از ظرفيت‌ها و فرصت‌ها استفاده شود".

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به رویگردانی خانواده برخی از فرماندهان سابق سپاه و جنگ از سیاست های کنونی دولت گفته بود: "ما از ميان شهدا فقط به چند شهيد اشاره مي‌كنيم و دشمن روي اطرافيان اين شهدا كار كرده و بيانيه‌هايي را به نفع خود از آنها گرفته ما مانند شهيد همت و امثال او در دفاع مقدس زياد داشته‌ايم، بايد ظرفيت‌هاي دفاع مقدس را بشناسيم و شهداي استاني را هم معرفي كنيم".

البته خبر تشکیل "گروه تلویزیونی بسیج" در شرایطی از سوی محمدرضا نقدی فرمانده بسیج اعلام شد که پیش تر در سال 1387 و در زمان فرماندهی حسین طائب، برخی منابع غیر رسمی نزدیک به فرماندهی بسیج از راه اندازی تلویزیونی با نام "بسیج تی وی" برای گسترش "فرهنگ ایثار، بصیرت دهی و مقابله با اهداف جنگ نرم دشمن" خبرداده بودند.

طی چندسال گذشته سپاه و بسیج در عرصه بازی های تصویری رایانه ای نیز ورود کرده اند. مسعود جزایری معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح که از او به عنوان یکی از حامیان اصلی پروژه های رسانه ای سپاه پاسداران و نیروهای مسلح نام برده می شود در شهریورماه سال گذشته پس از رونمایی از "جدیدترین بازی های رایانه ای ساخت سپاه پاسداران" تصریح کرده بود: "مسئولیت افراد به ویژه اعضای بسیج در اهمیت پرداختن به جنگ نرم از سایر مواقع بیشتر و مهمتر است".

دبیر ستاد عملیات روانی در مراسم رونمایی از دو بازی "لانه شیطان-2" و "کاروان آزادی" که توسط اعضای سپاه پاسداران برای کودکان و نوجوانان وتحت نظر خود او تولید شده است گفته بود: "ما چاره‌اي نداريم جز اينكه ذائقه‌هاي افراد را عوض كنيم".

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روز آنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.