رفتن به محتوای اصلی

«کودتای نوژه» از زبان خسرو بیت الهی یکی از رهبران (نقاب)
16.05.2011 - 17:14

بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد د ر این مدت رویدادها و حوادث ببسیاری در جنبش سیاسی این کشور رخ داده است.بخش ویدئویی ایران گلوبال بر آن است که با بازیگران و کادرها ی شرکت کننده__ چپ تا راست اپوزیسیون _ به گفت و گو بنشیند .در این ویدئو با اقای خسرو بیت الهی یکی از خلبانان شرکت کننده دراین اقدام نظامی که به کودتای نوژه معروف شد سخن می گوید .خسرو در این باره می نویسد:«قیام 18 تیر ماه سازمان (نقاب) نیروی قیام کننده ایران بزرگ نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران برای نجا ت مملکت از یوغ فاشیزم مذهبی آخوندی همواره مطرح است..د ر این روز نیرو های سیاسی نظامی و اقوام مختلف بلوچ .بختیاری.کرد و ترکمان.آذری وعرب همه وهمه برای نجات و رهائی ایران بزرگ هم پیمان شده بودند... افسوس که بخشی از این قیام بوسیله حزب توده به گفته د بیر کل آن حزب (کیانوری) لو رفت و 244 تن از برومند ترین فرزندان ایران که 80 تن آنها از خلبانان نیروی هوائی بودند در بیداد گاه های جمهوری ننگین اسلامی به جوخه های مرگ سپرده شدند...ما باز ماندگان نقاب در پیشگاه خانواده های این راد مردان و راد زنان وملت شریف ایران سر تعظیم فرود آورده وسوگند خود را که رهائی میهن عزیزمان ایران یک پارچه و وحد ت ملی آن است را دنبال کره و راه یاران از دست داده را پویائیم....روانشان شاد و نامشان جاویدان باد .» »

پایگاه هوایی شاهرخی (نوژه) در 50 كیلو‌متری شهر همدان قرار داشت و تیمسار محققی، تیمسار سعید مهدیون، سروان حمید نعمتی، سروان ایرج ایران نژاد و چند تن دیگر از سران كودتا در آنجا خدمت كرده بودند و اماكن و پرسنل پایگاه را می‌شناختند‌. برای تصرف پایگاه نوژه به عنوان كلید عملیات كودتا قرار بود 12 تیم مركب از یكصد تن از كلاه سبزهای تیپ نوهد ،300 تا 400 نفر از ایل بختیاری و 12 نفر راهنما از داخل پایگاه به فرماندهی سرگرد كوروش آذرتاش جهت تصرف پایگاه نوژه وارد عمل شوند‌. با رسیدن هواپیماها به تهران قرار بود بیت خمینی ، فرودگاه مهرآباد، دفتر نخست وزیری، ستاد مركزی سپاه پاسداران، ستاد مركزی كمیته‌های انقلاب، پادگان ولی عصر، پادگان امام حسین و چند نقطه مهم دیگر بمباران شود‌.

این کودتا لو و خنثی شد و حدود 240 خلبان و افسر با محاکمات فرمایشی اعدام شدند. در کشف کود تا روایت های مختلفی ذکر شده است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.