رفتن به محتوای اصلی

فتنه 1390 در راه است
23.03.2011 - 15:03

در سه دهه از عمر نظام اسلامی ، نگرانی و هراس از انجمن حجتیه همواره وجود داشته است . انجمن حجتیه تشکیلاتی است که در سال 1332 با هدف از دفاع از اسلام در مقابل بهائیت و زمینه ظهور امام عصرتوسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد. هرچند این گروه به ظاهر در سال ۱۳۶۲ و پس از تهدید روح‌الله خمینی و متهم‌شدن به خیانت و ارتجاع، تعطیل شد . اما اختلاف اصلی و اعتقادی حجتیه با دیدگاه حاکم در جمهوری‌اسلامی ایران، آنست که انجمن حجتیه به حکومتی اسلامی تا پیش از ظهور امام زمان معتقد نیست .

انجمن حجتیه معتقد بود ، حکومت اسلامی تنها با ظهور و حضور امام دوازدهم شیعیان امکان پذیر است و نظریه ولایت مطلقه فقیه موجود در نظام کنونی ایران ، و در حدود اختیارات فقیه از دید آنها مردود بود . اما در عین حال انجمن به ولایت فقیه اعتقاد داشت و از مراجع تقلید تبعیت می‌کردند .

این نوع نگاه و تضاد آن با تئوری های نظام اسلامی ایران باعث شد تا آیت الله خمینی در سال ۱۳۶۲ خواهان انحلال انجمن حجتیه بشود .

هر چند سالها از این سخنرانی آیت الله خمینی میگذرد ، اما هنور هم بسیاری از چهره های نظام به اشکال مختلف نگرانی های خود را از انجمن حجتیه بیان میکنند . این نگرانی در سالهای اخیر ، و خصوصاَ پس از به قدرت رسیدن دولت محمود نیز شدت گرفته است . استفاده دولت اعتبار امام زمان و پشتیبانی آن از گروه ها و جریانهای مهدوی ، باعث شده تا بسیاری تصور کنند که انجمن حجتیه به درورن نظام نفوذ کرده و آن را تحت تاثیر خود قرار داده است . اما جدا از صحت این تصور ، موضوع با اهمیت این است که این گونه ابراز این نگرانی ها از ناحیه چه کسانی بوده و عامل این نگرانی ها نیز چه افرادی هستند .

داوود احمدی نژاد ، برادر محمود احمدی نژآد و دبير كميته دائمي پدافند غير‌عامل كشور ، در تاریخ چهارم اسفند 1389 ، با هشدار نسبت به جریانهای فعال در در دولت میگوید :

" ... بعضي از اعضاي انجمن حجتيه كه اكنون به "راه حقيقت " تغيير نام داده‌اند، جريان فتنه آينده را خلق مي‌كنند، اين جريان در صدد اين است كه كشور را دچار تزلزل كرده و با افراد مبتذل ارتباط برقرار كند ... "

وی در ادامه می افزاید :

"... آنها براي ايجاد انحراف در جهان مي‌گويند ما در راستاي فرهنگ كوروش كه دنيا را فتح كرده، مي‌خواهيم دنيا را فتح كنيم؛ اين در صورتي است كه پس از گذشت ۳۲ سال از پيروزي جمهوري اسلامي كه نظام قوام گرفته است، بايد هر كسي در جايگاه خود صحبت كند و اگر قرار باشد در مورد مكتب صحبت شود، بايد ولايت در مورد آن صحبت كند. ... ، در خصوص احكام الهي حوزويان بايد صحبت كنند نه اينكه فردي كه چيزي نمي‌فهمد، بگويد موسيقي حرام نيست،‌ البته مجتهد نيز بايد حدود احكام الهي را از دين استخراج كرده‌ باشد ... "

اشاره داوود احمدی نژآد به گفته ها ی اخیر اسفندیار رحیم مشایی ، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد است ، که با اظهار نظر در باره مکتب ایرانی و نگاه اسلام به موسیقی انتقادات فراوانی را برانگیخته بود .

پیش از این نیز حسین الله کرم در اظهار نظری تشكیلات "راه حقیقت" را مربوط به اسفندیار رحیم مشایی توصیف کرده و گفته بود:

" اینها (مشایی و باند او) معتقدند كه دوران ظهور فرا رسیده است و باید به ۴ كشور عربستان، یمن، اردن و مصر نزدیك شویم.... ، انحراف مشایی شكل جدیدی از انجمن حجتیه با نام جدید راه حقیقت می باشد كه در ۴ محور قرار دارد:

۱- معنویت: از طریق عرفانهای كاذب و دروغی می توان به حقیقت رسید و راه حقیقت تنها شریعت نمی باشد.

۲- مهرورزی: پیام قرآن و پیامبر خاتم بر اساس مهرورزی و محبت شكل گرفته است. طرح مسائلی مثل ما دوست مردم اسراییل هستیم در این راستا قرار دارد.

۳- صلح: جهاد در اندیشه جایی ندارد و واژه صلح باید جایگزین شود. اگر به صلح دعوت كنیم حدود ۵ میلیارد طرفدار داریم در حالی كه اگر به جهاد دعوت كنیم حدود ۱ میلیارد یار و طرفدار داریم.

۴- عدالت: ما از مسیر مبارزه با ظالم و حمایت از مظلوم به عدالت نمی رسیم، بلكه بشر باید به سرشت خودش برگردد و این راه عدالت است كه از طریق عرفانهای نو ظهور، مهرورزی و صلح به نتیجه می رسد نه از راه جهاد با ظالمین! "

وبسایت محرمانه نیوز ، پایگاه خبری نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی در واکنش به این اظهار نظر حسین الله کرم نوشته است :

" امثال حسين الله کرم و يا ساير کساني که به مباني تشکيلاتي انجمن حجتيه آشنايي دارند بخوبي ميدانند که اساس فعاليت هاي اين فرقه؛ دخالت نکردن در امور سياست و گوشه نشيني و انزوا جهت مثلا فرا رسيدن زمان ظهور است با اين شرايط سوال اين است که فعاليت هاي شبانه روزي مهندس مشايي به عنوان يکي از ارکان اصلي دولت و عملکرد چشمگير وي در خصوص اموري چون نزديک تر کردن و متحد کردن اقوام ايراني بهم؛فراهم کردن بستر بازگشت ايرانيان خارج از کشور بعد از سالها دوري به وطن و سرمايه گذاري هاي کلان در اقتصاد اين مملکت,و کارهاي ديگر که در جهت آباداني کشور است چه سنخيتي با عقايد گروههايي چون انجمن حجتيه دارد ؟ "

وبسایت خبری رهوا ، پایگا خبری تحلیلی نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی پیش از این نوشته بود برخی اعضای رده بالای انجمن حجتیه به دلیل حساسیت افکار عمومی روی نام این انجمن، پیشنهاد کرده اند نام انجمن حجتیه به" انجمن راه حقیقت" تغییر کند.

همچنین این انجمن اقدام به ساخت چند واحد آموزشی در شهر کربلا نموده است. گفته می شود این انجمن زمین هایی را هم از استاندار کربلا برای تاسیس واحدهای آموزشی بیشتر دریافت کرده است.

برخی از محافظه کاران نزدیک به آیت الله خامنه ای معتقدند که اسفندیار رحیم مشایی یکی از اعضای اصلی و تاثیر گذار انجمن راه حقیقت است .

به اعتقاد برخی تحلیل گران انجمن راه حقیقت اعتقاد دارد که امام دوازدهم شیعیان به زودی ظهور خواهد کرد . در برخی از روایات شیعه آمده است در زمان ظهور امام زمان ، جنگی میان سپاه او با " سفیانی " در خواهد گرفت .

وبسایت محرمانه نیوز ، پایگاه خبری نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی چندی پیش با انتشار مطلب با عنوان " سفیانی ها،از اسفندیار رحیم مشایی می ترسند! " به منتقدین آقای مشایی تاخته و نوشته است :

" دست بر تخریب و هرزه گویی و تتاول یار صدیق احمدی نژاد یعنی رحیم مشایی گشودند. سفیانی ها پیش خود اندیشیدند که با زدن مشایی ، احمدی نژاد را می زنیم و در نهایت یکه تاز عرصه سیاست ایران می شویم. ولی غافل از این امر که اینان سه ضلع یک مثلث هستند و این مثلث، مثلث یاران واقعی حضرت امام زمان(عج) می باشند. ... ، آری! فتنه ای در راه است! فتنه ای که ابعاد و وسعت و عمق آن خیلی وسیع تر از فتنه اخیر است .فتنه ای که اصحاب سفیانی با پیاده نظام هایشان در مقابل آقایمان (عج) و نائب اش(ارواحنا فدا) و شمشیر و سرباز ایشان بر می خیزند. ولی همگان سرانجام این فتنه را می دانیم و عاقبت سفیانی ها را... "

اسد الله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در تازه ترین گفتگوی خود در ویژه نامه نوروزی روزنامه همشهری ،ضمن پیش بینی احتمالی فتنه اصحاب القدرت در سال ۹۰ تأکید کرد: " امسال سال آزمایش های مهمی است... ، برخی افراد در جریان اصولگرایی هستند که فکر می کنند به هر نحوی که شده باید قدرت دست آنها باشد و استدلال می کنند که می خواهیم خدمت کنیم ولی این مسیر اشتباه است. قدرت برای خدمت انحراف است و برکت ندارد... "

پیش از این نیز برخی چهره های نزدیک به محافظه کاران از احتمال نامزدی آقای مشایی در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری خبر داده بودند .

دکترصادق زیبا کلام در اظهار نظری در مورد آقای مشایی گفته است :

" اساسا ایشان را در کمتر حوزه ای میتوان رادیکال توصیف نمود. من بیشتر ایشان را مخالف اصولگرایان سنتی توصیف می کنم تا اینکه یک اصولگرای رادیکال باشد.

زیباکلام با بیان اینکه مشائی طی چند ماه گذشته حتی یکبار هم لفظ فتنه را به کار نبرده است تصریح کرد:ببینید من این را قبلا هم گفته ام، ایشان ظرف ۱۹ ماه گذشته که از انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ می گذرد حتی یکبار هم لفظ فتنه و فتنه گران را در مورد مخالفین و معترضین به نتایج انتخابات را بکار نبرده است. یکبار به مخالفین توهین و بی احترامی نکرده، یکبار نگفته اینها وابسته به بیگانگان هستند و قس علیهذا.

از این تفاوتها که بگذریم اختلاف اساسی دیگر ایشان با سنتی ها در ارزیابی شان از میزان محبوییت جریان اصولگرایی یا جریان راست است. اصولگرایانی که ذیل آقای رحیم مشایی هستند معتقدند که پایگاه مردمی اصولگرایان سنتی گسترده نیست و در انتخابات بعدی همان رایی را به دست می آورند که آقای ناطق نوری در دوم خرداد ۷۶ به دست آورد. یعنی رای روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و مجموعه جناح راست بین ۵ تا ۷ میلیون بیشتر نیست و ما بقی آرایی که آقای احمدی نژاد در انتخابات سال ۸۴ یا ۸۸ بدست آورد مال خود آقای احمدی نژاد است و ارتباطی به حمایت اصولگرایان از وی ندارد.

اینکه حالا این نظر درست است یا نه را نمی شود حدس زد، اما حرف آقای مشایی این است که اگر نامزد اصولگرایان سنتی در سال ۱۳۹۲ کاندیدای ریاست جمهوری بشوند بین ۵ تا ۷ میلیون بیشتر رای نمی آورند، اما جناح احمدی نژاد می تواند جریان خرداد ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ را دوباره رقم بزند. بنابراین اصولگرایان رادیکال حاضر نیستند رای خود را صرف سنتی ها بکنند.

زیباکلام در گفت وگو با دی نا ادامه داده است:من فکر می کنم که شاید از ابتدا هم تقسیم بندی احمدی نژاد به عنوان یک اصولگرا تقسیمی بندی درستی نبود. شاید درست تر این است که بگوییم احمدی نژاد مسافر اتومبیل اصولگرایی بود. در یک مقطعی سوار آن شد بدون اینکه وابستگی عمیق و ریشه داری به اصولگرایی داشته باشد. اصولگرا به نظر من یعنی احمد توکلی، عماد افروغ، ایت الله مهدوی کنی، ایت الله جوادی املی، حسین الله کرم، حبیب الله عسکر اولادی، عباس شیبانی، سردار رحیم صفوی، آیت الله امینی در قم ، علی مطهری ... "

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
http://www.ahmadbatebi.us

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.