رفتن به محتوای اصلی

در استکهلم کنفرانس روز جهانی زنان برگزار خواهد کرد
02.03.2015 - 21:22

هشتم مارس، روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای دنیا گرامی داشته می شود. روزی است که زنان جهان بدون توجه به گرایشات مختلف فکری، عقیدتی، قومی و ملیتی، نژادی، زبانی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به یادآوری موفقیت ها و دستاوردهای شان می پردازند. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته در مسیر تلاش ها، منازعه ها و فعالیت های پیشین، و بیشتر برای نگریستن در راستای حرکت های پیش رو برای باز کردن راه در جهت شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است.

در جریان سال جهانی زن، سازمان ملل متحد تجلیل و گرامیداشت روز جهانی زن را در 8 مارس سال 1975 میلادی آغاز کرد. دو سال پس از آن بود که مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر 1977، تصمیم گرفت روزی را برای حقوق زنان و صلح جهانی نامگذاری کند تا در این روز از سال، کشورهای عضو سازمان ملل، بر اساس سنن تاریخی و ملی شان آن را گرامی بدارند. با تصویب این روز، مجمع عمومی نقش زنان را در تلاش ها و گسترش صلح بازشناخت و بر پایان دادن به تبعیض و افزایش حمایت از برابری و مشارکت کامل زنان تاکید ورزید.

حقوق برابر زبانی

 در ایران ملتهای مختلف زندگی کرده و به زبانهای مختلف تکلم می کنند. تشکلهای فمنیستی فارس بطور قاطع و روشن از حقوق برابر زبانهای مادری دفاع نمی کنند. در بدترین حالت این موضوع را مسکوت می گذارند و در بهترین حالت زبان فارسی را زبان مشترک همه ملتهای ساکن ایران شمرده و در چارچوبهای محدود به آموزش زبانهای غیر فارس اعتقاد دارند. این به آن معنی است که آنان زبان فارسی را از نظر اهمیت درجه یک و زبانهای غیر فارسی را درجه دو میشمارند.

 حق تشکل

تشکل های فمنیستی فارس خودشانرا تشکلهای ملت ایران می نامند. در واقع چیزی بنام ملت ایران وجود ندارد. ایران یک منطقه ی جغرافیائی است که در آنجا ملت های مختلف فارس، ترک، عرب، بلوچ، ترکمن و کرد زندگی می کنند. تشیکلات فمنیستی فارس با منصوب کردن خود به ملت ایران، بطور غیر دموکراتیک ادعای دفاع از حقوق کل زنان ساکن ایران را دارند. در واقع با این کار خود موجودیت ملتهای غیر فارس را انکار کرده و ابتدائی ترین حق آنان را مبنی بر حق تشکل مستقل نفی می کنند.

تبعیض اقتصادی

 بر اساس آمار و ارقامی که توسط رژیم ایران انتشار یافته است. مناطق غیر فارس از جمله آذربایجان مورد تبعیض اقتصادی قرار می گیرد. در ایران بیش از ٣٠ میلیون آذربایجانی زندگی می کنند. این به آن معناست که بیش از ١٥ میلیون زن ترک مورد تبعیض اقتصادی قرار می گیرند. متاسفانه تشکلهای فمنیستی زنان فارس حتی از انتشار این نوع اطلاعات امتناع می کنند و هرگز بطور روشن و شفاف خواستار پایان دادن به تبعیض اقتصادی بر علیه زنان آذربایجان نشده اند.

 ارتباطات خارجی

 در سالهای اخیر تشکلهای زنان فارس با تشکلهای زنان در کشورهای خارجی از جمله با افغانستان و تاجیکستان به دلیل علائق مشترک زبانی و فرهنگی پیوندهای نزدیک بر قرار کرده اند. در حالیکه اگر زنان آذربایجانی با تشکلهای کشورهای خارجی از جمله ترکیه و آذربایجان شمالی ارتباط بر قرار کنند به آنان اتهام پان ترکیست، تجزیه طلب و جاسوس عوامل بیگانه زده میشود. چرا تشکلهای زنان فارس این دو گانگی اخلاق را در رابطه با زنان فارس و ترک مورد نکوهش قرار نمی دهند؟ جان کلام اینکه تشکلهای زنان فارس بایستی ملل غیر فارس را در ایران برسمیت بشناسند و بر اساس پلاتفرمهای مشترک با تشکلهای زنان غیر فارس همکاریهای نزدیک داشته باشند. اما متاسفانه در حال حاضر آنان سعی در جذب و استحاله تشکلهای زنان غیر فارس در درون تشکلهای زنان فارس هستند و از طرف دیگر برای تبعیضات نژادی بر علیه زنان غیر فارس توجیهات شبه روشنفکرانه درست می کنند. این فقط شرح مختصری بود از انبوه مشکلاتی که زنان تورک آزربایجان در ایران با آن روبرو هستند.

امسال نیز با سازماندهی فدراسیون آزربایجانیهای مقیم سوئد، در استکهلم کنفرانس روز جهانی زنان برگزار خواهد کرد لازم به یادآوری است از این مراسم فیلم برداری شده و در رسانه گروهی انتشار خواهد یافت.

تاریخ: روز یکشنبه 8 مارس سال 2015

زمان: از ساعت 15 الی 17

مکان:

ABF Sundbyberg Esplanaden 3C

برگزار کننده :

ABF و فدراسیون آزربایجانیهای مقیم سوئد

 Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

بابک آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.