رفتن به محتوای اصلی

اوباما: حرف‌های نتانیاهو هیچ چیز تازه‌ای نداشت
نزدیک شدن به توافق
04.03.2015 - 04:53

روز سه شنبه همچنین رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار عدم "هراس افکنی" در مورد هرگونه توافق احتمالی با ایران شد.

آقای اوباما گفت که سخنرانی آقای نتانیاهو را زنده تماشا نکرده، اما بعدا متن آن را دیده است.

او گفت: "در مورد موضوع اصلی، یعنی چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی که این کشور را خطرناکتر می کند، نخست وزیر اسرائیل هیچ راه حل جایگزین عملی پیشنهاد نکرد".

آقای اوباما گفت که هنوز توافقی با ایران به دست نیامده، "اما اگر موفق شویم، آنوقت در واقع این بهترین توافق ممکن برای جلوگیری از دست یافتن ایران به بمب اتمی خواهد بود."

خانم فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم سه شنبه در سخنانی در ژنو که به نظر می رسید خطاب به بنیامین نتانیاهو باشد گفت: "هراس افکنی در این مرحله کمکی نمی کند" و افزود که "ما در حال نزدیک شدن به یک توافق هستیم."

او گفت:‌ "من می خواهم درخواست کنم، از همه بازیگران رسمی بخواهم که به جای به خطر انداختن تلاش های دیپلماتیک که بسیار مشکل بوده، نقشی تسهیل کننده ایفا کنند."

'نزدیک شدن به توافق'

روز سه شنبه همزمان با تحولات در واشنگتن، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا به همراه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، در سوئیس با هدف دست یافتن به توافق جامع اتمی مشغول گفت و گو بودند.

خانم موگرینی گفت که با جان کری صحبت کرده و قرار است پس از آن با آقای ظریف هم صحبت کند.

او گفت: "در هفته های اخیر گام های قابل توجهی برداشته شده و من در همه طرف ها شاهد اراده سیاسی زیادی هستم."

او افزود:‌ "در گفتگوهای این دور آخر، شامل گفتگوهای امروز، نشانه های دلگرم کننده ای وجود داشت."

جان کری هم به خبرنگاران گفت که گفتگوها "سازنده" بوده است و آقای ظریف هم گفت که در این گفتگوها "امکان پیشرفت فراهم شد."

وزیر انرژی آمریکا هم هنگام خروج از هتل محل مذاکرات به امیر پایور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی گفت: "مذاکرات به خوبی پیش می رود. گفتگوهایی عالی داشتیم."

سایر واکنش ها

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه ای که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده، آقای نتانیاهو را به "دروغ پردازی" متهم کرد و گفت: "با استمرار مذاکرات و اراده جدی ایران برای رفع این بحران ساختگی، سیاست ایران هراسی دچار مشکلات اساسی شده و بانیان این تبلیغات دروغ و طراحان این بحران جعلی به دست و پا زدن افتاده اند."

پیشتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور محیط زیست در بازدیدی از پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ "فکر نمی کنم این (سخنرانی) وزن زیادی داشته باشد. آنها تلاش می کنند توافق را به هم بزنند اما من فکر می کنم لابی های منطقی تر در هر دو طرف منتظر رسیدن به یک راه حل هستند."

آقای نتانیاهو در سخنان سه شنبه در کنگره گفت که توافق مورد نظر غرب نه تنها جلوی دست یافتن ایران به بمب اتمی را نمی گیرد، بلکه راه آن را هموار می کند.

روز سه شنبه یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود در واکنش به اظهارات آقای نتانیاهو گفت که حتی اگر با ایران توافقی حاصل نشود، آمریکا فعالانه با آنچه "گسترش طلبی و تعرض" ایران در خاورمیانه خواند مقابله خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در کنگره گفته بود که سابقه نشان می‌‎دهد که حکومت ایران "قابل اعتماد نیست" و به "کشورگشایی و ارعاب" ادامه می‌‎دهد.

مقام وزارت خارجه آمریکا به باربارا پلت خبرنگار بی بی سی گفت که جان کری وزیر خارجه این کشور اواخر چهارشنبه به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا در مورد هرگونه توافق احتمالی با ایران به این متحد آمریکا اطمینان دهد. عربستان نگران است ادامه برنامه اتمی ایران موجب تقویت قدرت آن در منطقه شود.

این مقام وزارت خارجه گفت که توافق با تهران هیچ تغییری در سایر رویکردهای آمریکا در قبال ایران در ارتباط با کشورهای عرب خلیج فارس نخواهد داد.

طرح سنا

آقای اوباما یک روز پیشتر گفته بود که بیش از آنکه نگران سخنرانی بینامین نتانیاهو در کنگره باشد نگران اقدام کنگره در تصویب طرحی تازه علیه ایران پیش از پایان مذاکرات است؛ نگرانی ای که حالا ممکن است محقق شود.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که بعد از ظهر سه شنبه میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا گفت که این مجلس ممکن است هفته آینده طرحی را در مورد ایران به بحث بگذارد.

این طرح آقای اوباما را ملزم خواهد کرد هرگونه توافق نهایی با ایران را برای تصویب تسلیم کنگره کند.

کاخ سفید گفت که آقای اوباما "طرح بازبینی توافق اتمی ایران" را که توسط باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رابرت منندز سناتور دموکرات - به ترتیب رئیس و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا - تنظیم شده وتو خواهد کرد.

هری رید رهبر دومکرات های سنا گفت که اعضای این مجلس باید ابتدا صبر کنند تا ببینند در روند مذاکرات با ایران چه اتفاقی می افتد چون فقط چند هفته تا پایان مهلت مذاکرات باقی مانده است.

گفته می شود که بعید است چنین طرحی از حمایت اکثریت دو سومی سنا برای مصون شدن در برابر وتو برخوردار باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.