رفتن به محتوای اصلی

جهش چشمگیر تولید خودرو در ایران
05.03.2015 - 17:51

فریدون خاوند: «سازمان بین‌المللی خودروسازان»، که مقر آن در شهر پاریس است، در گزارش روز چهارشنبه خود اعلام کرد ایران در سال ۲۰۱۴ با یک جهش چهل و هفت درصدی یک میلیون و نود هزار خودروی سواری و بازرگانی تولید کرده و بین خودروسازان دنیا، در رده هیجدهم قرار گرفته است. 

در سال گذشته میلادی، به گفته همین سازمان، بیش از ۸۷ میلیون خودرو در دنیا تولید شده. چین اولین تولید کننده خودرو بوده و آمریکا و ژاپن در این عرصه دوم و سوم شده‌اند. 

و اما دلیل اصلی رشد جهشی تولید خودرو در ایران در سال ۲۰۱۴، تسهیلاتی بود که در موافقتنامه هسته‌ای نوامبر ۲۰۱۳ ژنو بین ایران و گروه «پنج به علاوه یک» برای خودروسازی در نظر گرفته شد؛ با معلق شدن تحریم‌ها در مورد این صنعت و خدمات وابسته به آن. 

با این همه نباید فراموش کرد که به رغم افزایش جهشی تولید خودرو در سال ۲۰۱۴، هنوز ایران با اوج تولید خودش در چهار سال پیش فاصله زیادی دارد. در واقع بعد از وضع تحریم‌ها، تولید خودرو در ایران از یک میلیون و ششصد هزار در سال ۲۰۱۰ به یک میلیون در سال ۲۰۱۱ و زیر پانصد هزار در سال ۲۰۱۲ بازگشت. 

البته در حال حاضر هم خودروسازی ایران از تحریم رنج می‌کشد، به خصوص در زمینه بانکی، و به همین دلیل تولید هنوز به سطح گذشته بازنگشته است. 

جهش ۴۷ درصدی تولید خودرو در ایران چه تاثیری بر کل اقتصاد ایران دارد؟ 

تاثیر این جهشبرای کل اقتصاد ایرانبسیار مهم است.  می‌دانیم که منابع رسمی آماری در جمهوری اسلامی رشد تولید ناخالص داخلی ایران را در شش ماه اول سال جاری چهار درصد اعلام کردند. 

پژوهش‌های کار‌شناسی نشان می‌دهد که از این رشد چهار درصدی، نزدیک به ۶۷ درصد مدیون رشد خودروسازی است و ۳۳ درصد از دیگر فعالیت‌های صنعتی به دست آمده که آنها هم عمدتا واحد‌های بزرگ هستند. به همین دلیل است که تاثیر رشد چهار درصدی در واحد‌های کوچک و متوسط دیده نمی‌شود و اینها هنوز با رکود شدید دست به گریبان هستند. 

چه چشم‌اندازی برای خودروسازی ایران در ماه‌های آینده پیش بینی می‌شود؟ 

تجربه تحریم نشان داد که خودروسازی در ایران به شدت وابسته به شرکای خارجی به خصوص فرانسوی است، و قطعاتی که اینها در اختیارش می‌گذارند. همین که پژو و رنو به دلیل تحریم همکاری خودشان را با خودروسازان ایرانی متوقف کردند، تولید کشور یک چهارم شد. 

در آینده هم همین طور است. شماری از مهم‌ترین خودروسازان دنیا برای همکاری گسترده با ایران منتظر پایان تحریم‌ها هستند . ولی اگر گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران این بار به جایی نرسد، تعلیق‌های پیش‌بینی شده در موافقتنامه ژنو هم به پایان خواهد رسید و این خطر هست که تولید خودرو بار دیگر  به چهارصد هزار واحد در سال سقوط کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.