رفتن به محتوای اصلی

ملت بیدار، خسته نباشید، زنده باشید! برای حبیب لطیفی
27.12.2010 - 13:22

زندگی در زمان جاریست و مبارزه در لحظه پس لحظه ها را نباید هدر داد . برای یک مبارز اجتماعی هر لحظه زمان است که آینده نا معین و نا معلوم را با گذشته متعین می سنجد. اما این سنجش چیزی را کم دارد و آن حرکت است که انرژی آفرین است. انرژیی که ثابت ها را دگرگون میسازد و قوانین را در جهت اهداف مبارزه تغییر میدهد. یک بار دیگر دیدیم که مبارزه و مقاومت سنجیده و متحد ازادیخواهان کار خودش را کرد و دیکتاتور را به عقب زد .

ماکسیم گورکی در کتاب مادر می‌ نویسد :

» کسیکه بتواند مرگ را از پای در آورد خاطره اش تا ابد در تاریخ بشریت جاوید خواهد ماند « بی‌ تردید این خاطره نیز در تاریخ بماند زیرا حاکمیت دیکتاتور را که شهروندان خود را به علت عقیده، دین، قومیت، نژاد و ... به جوخه های اعدام می‌ سپارد منهدم ساخت.

امشب مردم ایران از سنندج تا پاریس از پاریس تا اتاوا و وین و لندن … مرگ را با مقاومت خود از پای در آوردند و جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کردند.

مردم غیور کرد با تظاهرات در میادین سنندج و در مقابل زندان این شهر، زندانیان جان بر کف‌‌ با اعتصاب غذا، اپوزیسیون کرد و غیر کرد با حضور در مقابل سفارت ها و شش تن از آنها با به زنجیر کشیدن خود به میله های سفارت جهوری اسلامی درپاریس، اپوزیسیون با دعوت به تظاهرت جهانی‌ برای روز یکشنبه، بلاخره امضا طومار ها و اقدامات سازمان های حقوق بشری و شاید تلفن های برخی‌ از مسئولین جهانی‌ و …ناقوس مرگ را متوقف کرد و این جوان دآنشجوی بیگناه را از اعدام نجات داد.

چیزی از ساعت پنج صبح نمیگذشت که دوستان کرد اعلام کردند حبیب اعدام نشد حبیبی که برای همه بیدار دلان آزادی و مخالفان اعدام جان و روح و آرمان شده بود؛ حبیبی که خواب از سر دوست و دشمن پرانده بود. خانمی در فیسبوک، که تلفن زندان سنندج را انتشار میداد، اظهار کرد من به زندان زنگ زدم و گفتند اعدام نشده است .

در فیسبوک اعلام شد که حبیب لطیفی اعدام نشد، باورش ناباور، اما دلنشین است .جمهوری منفور اسلامی یک بار دیگر عقب نشینی کرد. این اقدام همگانی اپوزیسیون و مردم ایران و توقف جلاد مرا به یاد این بیت سعدی انداخت :

مورچگان را چو بود اتحاد شیر ژیان را بدر آرند پوست

و آن شعار دوران دانشجویی اتحاد، مبارزه، پیروزی در ذهنم تکرار میشد. احساس غریبی توام از ذلت و مقاومت مردم در این سی‌ سال اخیر بر فضائ تفکر مسلط گردیده بود. با خود می‌گفتم همه شاهدند و جهانیان به طور مرتب اظهار میدارند که جنبش مردم ایران در نوع خود در دنیا بینظیر بوده، اندیشمندان اجتماعی را به چالش تئوریزه کردن آن کشیده و جانفشانی مردم ایران برای آزادی، دمکراسی، حقوق بشر و قطع دست حاکمیت دینی از قدرت در چشم آزدیخواهان دنیا از ارج و مقام ویژهای برخوردارشده است. تا جایی که مرا به یاد یکی از میتیینگ‌هایی‌ که در دفاع از مبارزات مردم ایران در پاریس و در میدان سوربن مقابل درب ورودی آن به مناسبت ۱۸ تیر ۱۳۸۸ داشتیم انداخت. در این میتینگ یکی از مسئولان فدراسیون فرانسوی دانشجویان، که دختری بود بیست و چند ساله، سخنرانی‌ پرشوری دردفاع از جنبش مردم ایران ایراد کرد که همه حاضران را تحت تأثیر قرار داد، وی از جمله در سخنان خود گفت :

"در مبارزه برای احقاق حقوق خود، ما باید از ایرانیان پند بگیریم، این مردم شجاع و شرافتمند به ما راه و روش مبارزه را یاد میدهند، این مردم به ما می‌‌آموزند چگونه از دمکراسی، از آزادی و از حقوق شهروندی باید دفاع کرد، ما در مقابل مبارزات آنان سر تعظیم فرود می‌آوریم و با تمام احساسات و وجودمان همبستگی‌ خودمان را با آنان اعلام میداریم ..."

آری، این است نمونه‌ای از قضاوت مردم جهان در مورد مبارزات مردم ما و این قضاوت مردان و زنانی است که یکی از با ارزش‌ ترین انقلابهای جهان را تحقق بخشید ند و سه اصل اساسی‌ آزادی، برابری و برادری را رقم زدند .

هر روز که می‌گذرد این واقعیت بر همه حتی بر همراهان پیشین حاکمیت استبداد دینی روشن تر میگردد که جمهوری اسلامی ایران یکی از حاکمیت هایی است که از دو دهه آخر قرن بیستم تا به امروز مردم ایران را به دلیل دگراندیشی و آزادیخواهی و طرفداری ازاصول ابتدائی جامعه مدنی تک تک و بطور گروهی میکشد، احکام اعدام در این رژیم بر اساس قوانین جامعه بدوی توسط قضات دینی و قوانین اسلامی هر روز صادر و اجراء می گردند. ما باید ازآزادیخواهان جهان، ازهمه ترقیخواهان، روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان و از زنان و مردان سیاسی معتقد به لغو حکم اعدام تقاضا کنیم با اقدامات عملی وعاجل خود برای لغو حکم اعدام در ایران هم گام و هم صدا شوند.

زمان آن فرارسیده است که ماشین اعدام ها در ایران هر چه زودتر متوقف شود و احکام صادر شده باطل گردند .بیاید دست در دست برای لغو حکم اعدام در ایران کوشش کرده و به رژیم جمهوری اسلامی ایران هشدار دهیم تا از اقدامات نا عادلانه خود دست برداشته اعدام انسانها راتعطیل سازد .*

فرهنگ قاسمی

پاریس سحر گاه

۲۶/ ۱۲/۲۰۱۰

Farhang.ghassemi@orange.fr

www.rangin-kaman.org

جامعه رنگین کمان

سه دلیل روان شناختی‌ اجتماعی برای لغومجازات اعدام در ایران*

http://www.rangin-kaman.org

جامعه رنگین کمان

يكشنبه, 05 دی 1389

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.