رفتن به محتوای اصلی

عقب نشینی بالائی ها، تغییرطلبی پائینی ها و ضرورت وفاق ملی بر محور سکولار دمکراسی
20.03.2015 - 11:48

*******

بهار طبیعت 1394 هم فرار رسید، اما بهار زندگی ایرانیان هنوز اندر خم یک کوچه است و 37 امین سال اسارت خود در غل و زنجیر حکومت اسلامگرایان را سپری می کند.

جدال سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اخلاقی ایرانیان با اسلامگرایان حاکم فراز و فرودهای زیادی داشته است، اما چشم انداز سال 1394، متفاوت بنظر میرسد؛ چراکه نشانه های تغییرات صوری در بالا (حکومت کنندگان) و بنیادی پائین (حکومت شوندگان) غیرقابل انکار است.

تغییرات در بالا نتیجه تحمیل عقب نشینی به حکومت اسلامی بوده، و تغییرات در روانشناسی جامعه پیامد ارتقاء شعور سیاسی – فرهنگی و اجتماعی ملت و نیاز اجتناب ناپذیر ازادی و سکولار دمکراسی در ایران است.

با ظهور داعش بعنوان ترجمان بی رنگ و روغن اسلام قرآنی، اسلام و اسلامگرائی به چالش کشیده شده و بازنگری  پراتیک اسلامگرایان از مرزهای کشورهای اسلامزده فراتر رفت. احیاء اسلام ناب توسط داعش نمی توانست پان اسلامیست های حاکم بر ایران را از گزند نقد سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اخلاقی در امان بگذارد. اسلام و اسلامگرائی از لحاظ ایدئولوژیک – سیاسی در موضع تدافعی قرار گرفت و تیر خلاصی بر شقیقه آن بمثابه آلترناتیو سیاسی (و نه باورهای شخصی عوام) شلیک شد.

حکومت اسلامگرایان مدتهاست که در ایران شکست خورده و اکنون فاز پایانی انحطاط و فروپاشی را می گذراند. حکومت در شیب تند پوسیدگی و انهدام جبری قرار گرفته و در عرصه ملی و بین المللی به هر خس و خاشاکی چنگ میزند تا روند تلاشی نظام را بتاخیر اندازد.

حکومت اسلامی از دو سو مورد تهدید است. از یکسو جامعه جهانی سیاست کشیدن دندان های زهرآگین و بیخطرسازی آنرا دنبال کرده و می خواهند همچنان از پتانسیل ویرانگرانه آن در منطقه استفاده کند.

سوی دوم و جدی تر برای حکومت اسلامی، فقدان بارآوری زمین (جامعه ایرانی) برای کشت اسلام سیاسی می باشد که بصورت رویگردانی ملی از حکومت اسلامی و انزوای بی سابفه قشر فاسد حاکم انعکاس یافته است. ملت ایران در اندیشه تغییر توازن قوا و بیرون آوردن قدرت از دست اسلامگرایان هستند، اما هنوز از کمبود نهاد سیاسی فراگیر ملی برای رهبری پیکار گذر از نظام رنج می برد.

در حکومت اسلامی دو سیاست جهت حفظ جرثومه فساد وجود دارد. باند غالب حکومتی تا کنون با اتکاء بر جنبش های پان اسلامیستی، فرهنگ انتحاری، باج دهی به روسیه و سازمانهای تروریستی اسلامی در منطقه و .. برای حفظ قدرت و حکومت تلاش کرد.

باند پراگماتیست حکومتی، نقاشی و رنگ و روغنکاری چهره اسلام و حفظ نظام بر بنیاد  تقییه ، فریب، ریا و باج دهی از جیب مردم به غرب را دنیال می کند. این گروه مدتی است که جام زهر را روی سفره ولی فقیه گذاشته و او را بر سر انتخاب نوشیدن جام یا آمادگی برای مقابله با شورش گرسنگان، تحریم، جنگ و .. قرار داده است

سال 1394، سال غلبه یکی از این دو گرایش سیاسی در حکومت اسلامی می باشد که پیروزی هر کدام تاثیراتی معینی بر روند مبارزات آزادیخواهانه، ملی و سکولار دمکراتیک ملت ایران دارد. کش و قوس های مذاکرات انرژی هسته ای و نتایج آن (هرچه باشد)، می تواند روزنه هائی برای آغاز جنبش های مطالبه محور فراهم کند و به بزرگتر شدن ترک سد نظام بیانجامد.

در سال 1393، جهانیان صدای اعتراض های مردمی زنان، آموزگاران و کارگران را شنیدند.  تکان های ماههای پایان سال 93 خبر از رسیدن کارد فقر، فلاکت و بیدادگری اسلامگرایان به استخوان ملت ایران می دهد.

چشم انداز سال 1394 همانا گسترش مبارزات شهروندی و مطالبه محور است. در صورتیکه حکومت اسلامی به سیاستهای سرکوبگرانه و جنایتکارانه خود در عرصه داخلی و خارجی ادامه دهد؛ شورش های شهری و انفجارهای افسارگسیخته و غیر قابل مهار اجتماعی موجودیت نظام اسلامی را به چالش خواهند کشید.

در شرایط بن بست بالائی ها (حکومتگران) و تدارک خیز پائینی ها (حکومت شوندگان)، نقش اپوزیسیون ملی و سکولار دمکرات مردمی جایگاه ویژه ای می یابد.

اکنون از دل زایمان پردرد اپوزیسیون، جنبش سکولار دمکراسی زاده شد، که براستی می تواند حلقه پیوند ملت ایران جهت گذر از حکومت اسلامی و ایجاد نظام مبتی بر سکولار دمکراسی در کشور گردد.

 این موضوع که در اتاق های  در بسته مذاکرات پان اسلامیست ها با غرب چه می گذرد ؛ نتیجه اش هرچه باشد؛ در این وظیفه اپوزیسیون تغییر ایجاد نمی کند که با وفاق ملی بر ثقل سکولار دمکراسی،  راه گذر از حکومت اسلامی تدارک دیده شود. چنین باد! 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.