رفتن به محتوای اصلی

هشدار سربسته خامنه‌ای به روحانی در پيام نوروزی!
23.03.2015 - 13:56

 

سه نکته مهم در اين پيام نهفته بود

۱ـ همدلی دولت و ملت
خود خامنه‌ای جزء کدام يک از اين دو وجه ملت و دولت است؟ مقصود خامنه ای از دولت، رئيس جمهور، کابينه او و مرادش از ملت "امت حزب الله" و نهادهای انتصابی زير نظر رهبری، سپاه و بسيج و در راس همه آنها خود اوست. بنابراين همدلی و همراهی دولت و ملت يعنی حرف شنوی و اطاعت روحانی از ملتی که سخنگوی اصلی آن خود خامنه ای است و نه البته همراهی دولت روحانی با خواسته های مردم ايران که خامنه ای و بيت رهبری مانع اصلی آن اند.

و اما چرا سال ۹۴ اين همدلی و همراهی از هر زمان ديگر برای خامنه ای اهميت بيشتری پيدا کرده است؟ برای آن که در سال ۹۴ انتخابات خبرگان و شورای اسلامی در راه است و خامنه ای مصمم است که همراهان و طرفداران "فتنه" سبز و نزديکان آنان مثل محمد خاتمی و حتی هاشمی رفسنجانی حتی الامکان به اين مجالس راه نيابند. يکی از مشکلات و موانع بر سر راه اين پروژه خامنه ای دولت روحانی است که مردم از آن انتظار دارند با دفاع از فصل سوم قانون اساسی، حوزه محدود رقابت های انتخاباتی را وسيع تر کند و در برابر حذف و طرد نامزدهای اصلاح طلب بايستد. از همين رو مساله همدلی و همراهی روحانی و کابينه او با ملت که مقصود اقليت طرفداران خامنه ای و بيت رهبر است به دغدغه اصلی مقام معظم رهبری برای سال ۹۴ تبديل شده است. پيام روحانی نيز به نوعی همين اختلاف و ناهمدلی ميان دولت و آقای خامنه ای را در مورد انتخابات های زائد پيش رو در خود حمل می کرد. روحانی درباره برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی که در سال ۹۴ برگزار می شود گفت: بايد فضای بهتری برای فعاليت احزاب به وجود ايد و "آستانه تحمل... بالا برود." دست به دست هم دهيم مجلسی بسازيم که شايسته اين ملت بزرگ ايران است. آستانه تحمل چه کسانی برای انتخابات بايد بالا برود؟ پاسخ روشن است، خامنه‌ای و شورای نگهبان او. به اين ترتيب ناهمدلی دولت و ملت مورد نظر خامنه ای در پيام نوروزی رهبر و رئيس جمهور آشکار بود.

۲ـ خامنه ای در پيام نوروزی خود به دشمنان يعنی به آمريکا و متحدان آن حمله نکرد و برعکس سال آينده را سال پيروزی های بين المللی و منطقه‌ای ايران دانست. احتمالا اين به مفهوم آن است که وی بخت دسترسی به توافق هسته ای و کاهش تحريم ها را نزديک می داند.

۳ـ خامنه ای با دفاع از مديريت جهادی و اين که هرجا چنين مديريتی دنبال شده پيروزی به بار آورده به آنچه از نظر او پيروزی جمهوری اسلامی در سوريه، عراق، يمن و ساير کشورهای منطقه است اشاره داشت. به اين ترتيب او به ادامه دخالت های تنش فزايانه جمهوری اسلامی در منطقه که همان مديريت جهادی است تاکيد کرد. بی ترديد انتخابات‌های مجلس خبرگان و شورا بزرگترين دغدغه رهبر جمهوری اسلامی در سال جديد است. بويژه آن که بر سر نظارت استصوابی و ورود اصلاح‌طلبان در انتخابات، ميان دولت روحانی و هواداران هاشمی رفسنجانی با رهبر جمهوری اسلامی اختلافات عميقی وجود دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.