رفتن به محتوای اصلی

خانواده قربانیان خشونت های خانگی در مراسم روز جهانی زن در سیدنی
26.03.2015 - 09:37

مدرسه فمینیستی: در آستانه سال نو خورشیدی، از گوشه و کنار، خبرهای دهشتناکی از اعمال خشونت علیه زنان منتشر شد. در همسایگی مان در افغانستان، دختری 28 ساله با نام فرخنده، عصر پنجشنبه ۲۸ اسفند در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل از سوی مردان خشمگین به اتهام دروغین آتش زدن قرآن، با سنگ و چوب کشته می شود، سپس پیکر معصوم اش را در آتش می سوزانند. در همین ایران خودمان، آزاده نامداری، گوینده تلویزیون، با انتشار عکسی از خود، از ضرب و شتم همسر سابق اش (فرزاد حسنی) که او نیز مجری تلویزیونی است، پرده بر می دارد. بی شک این دو زن قربانی خشونت، نمونه ای کوچک از هزارها مورد خشونت علیه زنان است که توانسته با سختی بسیار به اخبار راه پیدا کنند.

فرخنده و آزاده نامداری

با توجه به این مسایل، مطلب زیر را که گزارشی از «مراسم هشت مارس در سیدنی» است و توسط «کمیته برگزاری هشت مارس سیدنی – استرالیا» تهیه شده، به رغم آن که بیش از دو هفته از برگزاری آن می گذرد در این جا منتشر می کنیم زیرا این گزارش، گوشه ای از خشونت های خانگی علیه زنان ایرانی را در کشورهای دیگر نشان می دهد. در این مراسم دو تن از خانواده های قربانیان خشونت های خانگی در استرالیا (میترا علوی و آرمان ابراهیم زاده) حضور داشتند و روایتگر خشونتی بودند که خواهر و مادرشان را قربانی کرده است. ما نیز همراه با این خانواده ها و دیگر قربانیان خشونت علیه زنان، هرگونه سکوت در برابر خشونت های خانگی به بهانه هایی همچون «حریم خانوادگی» یا «آبروداری» و... را محکوم می کنیم – مدرسه فمینیستی

گزارشی از مراسم بزرگداشت "روز جهانی زن" در سیدنی، استرالیا

مراسم بزرگداشت هشت مارس، روز جهانی زن سال 2015 میلادی، طی برنامه ای با حضور بیش از صد نفر شرکت کننده در سیدنی برگزار شد.

قتل لیلا علوی در سیدنی توسط همسر سابق وی در 17 ژانویه، چند هفته پیش از برگزاری مراسم روز جهانی زن، انگیزه ای برای گردهمایی گروهی از زنان به منظور تشکیل کمیته برگزاری هشت مارس بود و آنان را بر آن داشت که به دلیل اهمیت اعتراض گسترده به این موضوع و همزمان اطلاع رسانی درباره شدت گرفتن خشونت های خانگی نسبت به زنان در کامیونیتی ایرانیان در سیدنی، امسال در مراسم بزرگداشت روز جهانی زن بر موضوع مبارزه با خشونت علیه زنان تمرکز کنند. به همین منظور این کمیته میزبان، خانم میترا علوی (خواهر لیلا علوی) و آقای آرمان ابراهیم زاده سفیر سازمان غیر دولتی "روبان سفید"[1] بود.

این برنامه با ارائه تاریخچه کوتاهی از هشت مارس و اشاره بر اشکال مختلف خشونت دولتی و خانوادگی در ایران و دیگر جوامع توسط خانم میترا محمودی آغاز شد. سپس به یاد زنان کارگر و آزادیخواهانی که پیشتاز این مبارزه بوده اند، زنانی مانند لیلا علوی و زهرا که با جان خود هزینه مبارزه با خشونت پنهان را پرداخته اند، و تمامی آزادیخواهانی که در راه برابر حقوقی انسان جان خود را از دست داده اند، یک دقیقه سکوت اعلام شد و با پخش تصنیف "تا به کی خموشی" سکوت شکسته شد.

میترا علوی

میترا علوی در این بزرگداشت ابرازکرد که: می خواهد از این پس صدایی علیه خشونت باشد تا زنان دیگر به سرنوشت شوم خواهر زیبا، مهربان و جوانش که سراسر وجودش پر از شور زندگی بود، دچار نشوند. شهامت حضور و بیان محکم و پر از احساس او در اعتراض علیه خشونت علیه زنان با استقبال و تحسین شرکت کنند گان روبه رو شد و همگی برای ادای احترام به ایشان از جای خود برخاستند.

آرمان ابراهیم زاده

آرمان ابراهیم زاده سخنران بعدی این مراسم بودند. مادر آرمان ابراهیم زاده (خانم زهرا ) در سال 2010 در مراسم عید نوروز، در روز تولدش، جلو چشمان سیصد نفر در شهر ادلاید استرالیا به دست شوهر سابقش (پدر آرمان) با ضربات کارد به قتل رسید. تحت تاثیر این فاجعه اسفناک آرمان تصمیم گرفت صدای مادرش باشد و در راه مبارزه با خشونت علیه زنان لحظه ای کوتاهی نکند. او بعد از قتل مادر سفیر موسسه غیر دولتی مبارزه با خشونت به نام «روبان سفید» شده است. روبان سفید سازمانی است ویژه مردانی که با خشونت علیه زنان مبارزه می کنند. او در رویدادها و میزگردهای متنوع فراوانی که در آنها موضوعاتی نظیر رفتار مردان، خشونت و سوء استفاده در خانه و محل کار و روبط ناسالم و مبتنی بر سوء استفاده مورد بحث قرار میگیرد فعالانه شرکت می کند. آرمان برای تشکیلات فوق سفیری است که تاثیرات بنیان کن خشونتهای خانگی را روی گوشت و پوست تن خود تجربه کرده است. قتل مادر آرمان توسط پدرش برای او انگیزه ای شد که در استرالیای جنوبی خود را صمیمانه در خدمت قانون گذاری، سیاست گذاری و تدوین دستورالعمل های بهتری برای مقابله با خشونت علیه زنان قرار دهد. وی در سخنان خود که در بزرگداشت روز زن ایراد کرد گفت: «به قتل رسیدن مادرم باعث شد که برای کمک به زنانی که مورد خشونت قرار می گیرند با گروه روبان سفید همکاری کنم تا بتوانیم با ایجاد آگاهی بیشتر در مورد خشونت خانوادگی از تکرار این فجایع جلوگیری کنیم». سخنرانی آرمان ابراهیم زاده همانند صحبتهای خانم میترا علوی بسیار مورد استقبال شرکت کنندگان قرا گرفت .

پس از آن شعری توسط خانم فروزان شیرازی خوانده شد. دیگر سخنرانان این برنامه خانم ها فریبا حسینی، پریسا اسودی ، رویا صحرایی و فروزا سلطانی بودند.

خانم فریبا حسینی سخنانش را تحت عنوان "خشونت خانوادگی و وضعیت زنان مهاجر " ارائه کرد. او با تاکید بر آمار بسیار پایین موارد گزارش خشونت خانگی به پلیس و مقامات رسمی از طرف زنان مهاجر در استرالیا، تلاش کرد تا اهمیت پیشینه اقتصادی و فرهنگی و قانونی در جوامع مبدا این زنان (با تاکید بر خاورمیانه) را نشان دهد و تاکید کرد علاوه بر پس زمینه های فرهنگی که بانی نهادینه شدن "مفهوم درماندگی آموخته شده " در این زنان گشته اند، چالشها و موانع عدم آگاهی از قوانین و ندانستن زبان و عدم برخورداری از حمایت کافی و فقدان شبکه های اجتماعی حمایتی، از عوامل عدم گزارش دهی و اعتراض قانونی به خشونت خانگی در آسیب پذیرترین این زنان می گردد. وی در پایان اشاره کرد که حذف و کم رنگ کردن تابوهای اجتماعی و بر چسب زنی به زنان در معرض خشونت، حداقل گام فرهنگی ای است که برای این معضل می توان برداشت.

تمرکز سخنان خانم پریسا اسودی، سخنران دیگر این برنامه، بر مردان به عنوان عامل خشونت جنسی و جنسیتی بود و مکررا آمار دهشتناک قتل زنان به دست مردانی که شریک حاضر یا سابق زندگی آنان بوده اند را یادآور می شد. وی الگوهای رفتاریِ نرینه که کلان ساختار پدرسالاری به مردان عرضه میدارد را از مهمترین گذاره های آموزش اجتماعی که رفتار خشونت آمیز مردان با زنان را شکل میدهند ارزیابی کرد و خواستار پایه ریزی و اشاعۀ گفتمان های عمومی در مورد این الگوهای رفتاری و محکوم کردن این الگوها و رفتاری که بر آن استوار هستند به وسیلۀ جامعه عمومی شد.

اهمیت موضوعی به نام "مسئله زن" در تمام جوامع بشری، که زمینه ساز تلاش فمنیستها در سراسر دنیا برای "دوباره دیدن" و "دوباره تفسیر کردن" هر آنچه که تاکنون نگاهی نابرابر و فرودست نسبت به زنان را به جوامع بشری تحمیل کرده است، موضوعی بود که توسط خانم رویا صحرایی به صورت طنز ارائه شد.

در پایان خانم فروزا سطانی به موضوع مهاجرت و افسردگی های مردان مهاجر که اغلب از آنها انسانی خشن می سازد اشاره کرد و تاکید کرد که مردان خشن ما اغلب در دامان ما زنان تربیت شده و بعد وارد جامعه می شود و بنابراین مادران باید در تریبت فرزندان خود بخصوص فرزندان پسر خود بیشتر هوشیار باشند.

اعضای کمیته (علاوه بر سخنرانان مراسم: مینا، شهره، فریبا، فروغ، شفا و گیتا) مسئولیتهای مختلف شامل تهیه محل برای برگزاری مراسم، تماس و دعوت از سخنرانان ویژه و گروه موسیقی، تهیه وسایل، غذا، تزئین سالن و ارائه نظر برای زیباتر شدن کار را با جدیت و موفقیت دنبال کردند.

کمیته تدارکات

پانوشت:

* - لازم به توضیح است که متن کامل سخنرانی میترا علوی و آرمان ابراهیم زاده به طور جداگانه در سایت مدرسه فمینیستی منتشر خواهد شد.

[1] White Ribbon

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/FeministSchool
مدرسه فمینیستی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.