رفتن به محتوای اصلی

اردوغان: نمایندگان منتقد مجلس ایران در سطح من نیستند
ما هستیم که در این‌باره تصمیم می‌گیریم
01.04.2015 - 08:58

 

 

رییس جمهوری ترکیه یک هفته پیش از سفرش به ایران، خواهان عدم دخالت ایران در امور یمن شد. او گفت خودش تصمیم می‌گیرد به ایران سفر کند یا سفرش را لغو کند.


رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه هنگام سفر به اسلواکی

رجب طیب اردوغان در یک نشست خبری در فرودگاه آتاتورک هنگام سفر به اسلواکی، گفت که قصد ندارد سفر رسمی‌اش به ایران را لغو کند.

رییس جمهوری ترکیه ۱۸ فروردین به ایران سفر می‌کند.

پنج‌شنبه ۶ فروردین، رجب طیب اردوغان ایران را به «تلاش برای تسلط بر خاورمیانه» متهم کرد و گفت آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خاطر اقدامات ایران به ستوه آمده‌اند.

ابتدا اسماعیل کوثری عضو، کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران خواهان لغو سفر اردوغان به ایران شد و سپس مرضیه افخم، سخنگوی وزات خارجه ایران، کاردار ترکیه را در غیاب سفیر این کشور برای پاسخگویی درباره گفته‌های اردوغان به وزارت خارجه ایران دعوت کرد.

پس از شدت گرفتن درگیری‌های اخیر در یمن، آنکارا و تهران بر سر بحران‌های منطقه، از جمله جنگ داخلی سوریه با هم اختلاف‌ دارند.

اردوغان در فرودگاه آتاتورک گفت: «اصرار داریم نیروهایی که در امور یمن دخالت می‌کنند از آنجا خارج شوند. برخی از ایرانی‌ها به خاطر این اظهارات از من انتقاد کردند. یکی از آن‌ها نایب رئیس یکی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی ایران و دیگری شخصی است که او را نمی‌شناسم. آن‌ها در سطح من نیستند.»

رییس جمهوری ترکیه گفت: «این افراد تعیین نمی‌کنند که من به ایران سفر کنم یا نه. اینکه بروم یا نروم به ما مربوط می‌شود. ما هستیم که در این‌باره تصمیم می‌گیریم. برنامه سفر من به ایران به قوت خود باقی‌ست ولی امور یمن را نیز دنبال می‌کنیم. تحولات یمن برای ما بسیار مهم است. تصمیمات ما متناسب با تحولاتی خواهد بود که در آنجا روی می‌دهد.»

به گفته رئیس کمیته دفاعی- امنیتی مجلس ایران هفته آینده جلسه‌ای در مجلس برای جلوگیری از سفر رسمی اردوغان به ایران برگزار می‌شود.

سردار محمد اسماعیل کوثری گفته است: «سخنان نسنجیده‌ای توسط اردوغان مطرح شده که باید پیگیری شود. مجلس در صدد است تا با تشکیل جلسه‌ای با وزارت خارجه و مجاب کردن این وزارتخانه از سفر اردوغان به ایران جلوگیری کند.»

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور در پاسخ به این انتقادات به شرایط دشوار منطقه اشاره کرده و از همگان خواسته است «واقعیت‌ها را درک» کنند و برای رفع مشکلات با هم «تعامل» داشته باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://www.radiozamaneh.com/212699#.VRqJmee6dFc.facebook

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.