رفتن به محتوای اصلی

در شادی مردم ايران و نيروهای صلح دوست جهان شريکيم!
04.04.2015 - 10:58

هيئت نمايندگی جمهوری اسلامی و کشورهای ٥+١ پس از سال ها مذاکره و بدنبال گفتگوهای فشرده چند ماه و چند روز گذشته، در رابطه با برنامه  هسته ای جمهوری اسلامی بر سر "راه حل ها" به تفاهم رسيدند و فرصت زمانی تا ١٠ تير را برای توافق جامع تعيين کردند. نگارش متن توافق جامع از امروز شروع خواهد شد. 

اين تفاهم، لازم ولی کافی نيست. تلاش برای رسيدن به توافق جامع ادامه خواهد داشت. ما تلاش بی وقفه هيئت نمايندگی دو طرف برای رسيدن به تفاهم را ارج می گذاريم و اميدواريم با امضاء توافق جامع ، تحريم های اقتصادی که بار آن بردوش مردم و به ويژه کارگران و زحمتکشان و بخش توليدی کشور سنگينی می کند، برداشته شود و از فشارهای اقتصادی بر روی مردم کاسته شود. 

توافق برسر پروژه هسته ای برای مردم ايران و برای تامين منافع ملی کشور، امری سرنوشت ساز است. پروژه هسته ای با تهديدات نظامی، تحريم های اقتصادی و با تامين معاش گروه هائی از مردم ما گره خورده بود. با حصول اين توافق، خطر حمله نظامی به مراکز هسته ای رفع و راه برای بهبود شاخص های کلان اقتصادی و وارد شدن ايران به جامعه جهانی باز خواهد شد. 

در يک سال و نيم گذشته، دولت دست راستی اسرائيل، اکثريت جمهوری خواهان امريکا، تعدادی از سناتورهای دمکرات و برخی از کشورهای عربی از يکسو و از سوی ديگر فرماندهان سپاه و نيروهای راست افراطی در داخل کشور و گروه هائی که از تحريم اقتصادی بيشترين بهره را گرفته اند، در امر مذاکرات کارشکنی  کردند. تفاهم به دست آمده، نشانگر ناکامی تلاش مخالفين توافق هسته ای است که منافع خود را در شکست مذاکرات می ديدند.  

پيشبرد پروژه هسته ای توسط جمهوری اسلامی و تاخير در تصميم گيری برای حل اين معضل، هزینه سنگینی بر کشور ما تحميل نمود. در این مدت صدها میلیارد دلار تلف شد، فرصت های طلائی برای ساختن کشور و رشد اقتصادی از دست رفت و براثر تحريم های بين المللی، خسارت جبران ناپذيری بر کشور وارد شد. تفاهم صورت گرفته فرصتی برای جمهوری اسلامی فراهم ساخته است که در برنامه توليد انرژی هسته ای تجديدنظر کند. برنامه انرژی هسته ای جمهوری اسلامی غيراقتصادی، سرمایه سوز، ناایمن و بی چشم انداز است. ايران دارای منابع سرشار فسيلی است. لازم است که حکومت ايران یک برنامه تولید انرژی برپايه تحقق تدریجی انرژی های تجدیدپذیر و پاک به جای انرژی های فسیلی و هسته ای برای آينده طراحی کند.

با تفاهم حاصل شده، فضای جديدی برای ايران در سطح بين المللی فراهم خواهد شد. لازم است که حکومت به خصومت ديرينه با دولت امريکا خاتمه دهد، وارد گفتگوی مستقيم با دولت اوباما برای برقراری مناسبات عادی بين دو کشور شود، دو دولت فلسطين و اسرائیل را به رسميت شناسد، به سياست توسعه طلبانه در منطقه پر تنش ما پايان دهد و از برقراری مناسبات دوستانه و سياست همکاری در منطقه پیروی کند.

تفاهم بين جمهوری اسلامی و کشورهای ٥+١، در شرايطی صورت گرفته است که در داخل کشور فضا به شدت امنيتی است. اين نگرانی وجود دارد که جمهوری اسلامی برای حفظ موجوديت خود با غرب به تفاهم و توافق برسد. ولی با کاهش فشار بين المللی، به جای باز کردن فضای سياسی، فضا را بيش از اين تنگ تر کند.

ما ضمن همراهی با شادی مردم، نسبت به خطر بسته تر شدن فضای سياسی و اجتماعی، هشدار می دهيم و از نيروهای سياسی و فعالين جنبش های مدنی می خواهيم که از فرصت فراهم آمده بهره گرفته و مبارزه برای به دست آوردن خواسته ها، باز شدن فضای سياسی و تامين آزادی های سياسی و اجتماعی را منطبق با شرايط جديد سازماندهی کنند.  

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت) تفاهم حاصله را به مردم ايران و نيروهای آزاديخواه و صلح دوست جهان شادباش می گويد و اميدوار است که دو طرف مذاکرات بر تعهدات خود پای بند بمانند، به فشار نيروهای افراطی برای برهم زدن تفاهم تن ندهند، برای ساير موضوعات مورد اختلاف راه حل پيدا کنند، بر سر جزئيات به توافق برسند و در زمان تعيين شده توافق جامع را امضاء کنند.  

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

١٤ فروردين ٢٠١٥ (٣ آوريل ٢٠١٥)

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.