رفتن به محتوای اصلی

ظریف: آمریکا درباره چارچوب لغو تحریم‌ها خلاف گفته است
بی اعتمادی بین ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است
04.04.2015 - 21:30

 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه زنده با شبکه اول رادیوتلویزیون دولتی ایران گفت در جریان مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک ما باور کردیم که آمریکا قدرقدرت نیست. به گفته او "اگر آمریکا قدر قدرت بود پای میز مذاکره با ایران نمی‌نشست."

وزیر خارجه ایران گفت امیدواریم که آمریکا برای اعتماد شکسته شده اش در میان مردم ایران فکری کند و خیانت‌هایشان را جبران کند. او گفت ما به خود آمریکایی‌ها گفته‌ایم که به شما اعتماد نداریم.

او با اشاره به بی اعتمادی میان ایران و آمریکا گفت بی اعتمادی بین ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است و امیدوارم این مذاکرات بتواند این فاجعه را از بین ببرد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که با شبکه اول تلویزیون دولتی ایران صحبت می کرد گفت آمریکا درباره چارچوب توافق نهایی که در مذاکرات لوزان به دست آمده "خلاف گفته است".

آقای ظریف گفت آنچه آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌ها گفته است خلاف نتیجه‌ای است که در مذاکرات به دست آمده است.

وزیر خارجه ایران می‌گوید دولت آمریکا تحت فشار است و مشکل دارد و برای قانع کردن منتقدانش ناچار بوده که متنی را منتشر کند که در آن تعهداتی به ایران نسبت داده شود.

آقای ظریف گفت نماینده اتحادیه اروپا به آمریکا اعتراض کرده است که چرا در این زمینه خلاف گفته است.

او تاکید کرد که در بیانیه مشترکش با فدریکا موگرینی، به صراحت عنوان شده که همه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود.

آقای ظریف گفت هیچ مذاکره و هیچ سند توافق شده‌ای صد در صد به نفع همه نیست، اما "افتخار ما این است که با شش کشور مختلف مذاکره کنیم و نتوانند خواسته‌هایشان را به ما تحمیل کنند."

آقای ظریف گفت که توافق برای باقی ماندن هزار سانتریفوژ در فردو "تصمیم نظام" است.

وزیر خارجه ایران همچنین تاکید می‌کند در قالب توافق نهایی اقداماتی انجام خواهد شد که مورد تایید "مسئولین نظام" است.

سیاست خارجی ایران

وزیر امور خارجه ایران درباره سیاست خارجی ایران و آینده روابطش با کشورهای منطقه گفت امروز در دنیا همه می‌بینند چه کسی از تروریسم حمایت می‌کند و چه کسی با آن مقابله می‌کند.

آقای ظریف اسرائیل را به حمایت از جبهه نصرت، شورشیان مخالف دولت بشار اسد متهم کرد و گفت "در مقابل ایران از حکومت قانونی سوریه و عراق و از نیروهای مقاومت فلسطین حمایت می‌کند که در مقابل تروریسم دولتی اسرائیل ایستاده‌اند."

محمد جواد ظریف با اشاره به برگزاری انتخابات‌ مکرر در ایران گفت ایران کشوری است که در این منطقه ثبات ایجاد می‌کند تمامی دولت‌هایش بر اساس انتخابات روی کار آمده‌اند و هر دولت با دولت قبلی‌اش متفاوت است."

به گفته او در ۳۴ سال گذشته در ایران حتی یک بار کودتای نظامی رخ نداده یک بار انتخابات به تعویق نیفتاده است.

او سیاست‌های آمریکا را گروگان منابع مالی و اقتصادی و رسانه‌ای اسرائیل دانست و گفت "آمریکا با کشورهایی هم‌پیاله است که از داعش و القاعده حمایت می‌کنند اما ایران به دنبال روابط معقول با همه دنیا و روابط نزدیک با همه همسایه‌هاست."

آقای ظریف گفت امنیت همسایه‌های ما در خلیج فارس امنیت ما است. ما برای همه کشورهای همسایه‌مان امنیت می‌خواهیم و این سیاست ما است.

رآکتور اراک

آقای ظریف در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت رآکتور آب سنگین اراک با توجه به تعهد ایران به اینکه هیچ رآکتور جدیدی در ۱۵ سال آینده نخواهد ساخت گفت ما به این دلیل ساخت رآکتور آب سنگین اراک را شروع کردیم که به این تکنولوژی دسترسی داشتیم و الان بر اساس توافقی که کرده‌ایم این را بازطراحی خواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران گفت در جریان مذاکرات همه می‌گفتند داشتن رآکتور آب سنگین یعنی بمب.

او گفت ما دنبال بمب نیستیم اما چون این تکنولوژی را خودمان تولید کرده‌ایم می‌خواهیم این را به سرانجام برسانیم.

آقای ظریف گفت ما قصد داریم تکنولوژی آب سنگین اراک را که به دو دهه پیش مربوط است بازطراحی کنیم و آخرین فناوری رآکتور آب سنگین را داشته باشیم هر چند اغلب کشورها تکنولوژی آب سبک را به کار می‌گیرند.

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.