رفتن به محتوای اصلی

عقب نشینی رژیم را با مبارزه برای آزادی تشدید کنیم!
04.04.2015 - 21:31

پس از چندین روز مذاکره بین جمهوری اسلامی و گروه دولتهای 1+5 و 48 ساعت پس از موعد تعیین شده، تفاهم نامه‌ای بین طرفین به امضاء رسید و بیانیه مشترکی منتشر شد. مطابق این بیانیه قرار است تا بر اساس این تفاهم نامه سیاسی توافق جامعی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران از یک سو و چگونگی برداشتن تحریم‌های اقتصادی از سوی دیگر در آخر ماه ژوئن (۱۱ تیر ماه) به امضای جمهوری اسلامی و دولت‌های پنج به علاوه یک به رسد. 

توافق طرفین مذاکره در پنهان کردن متن تفاهم نامه و همزمان انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی و انتشار برداشتهای خود از متن تفاهم نامه نشان از آن دارد که همچنان حکومت‌ها سعی در پنهان کردن واقعیت‌های مذاكرات از مردم و دروغپردازی پیرامون توافقات دارند. کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران با صراحت اعلام می‌کند : « تا زمانی که جزئیات کامل توافق پیش رو انتشار نیابد و با دقت توسط کارشناسان مستقل و مردمی مورد بررسی حقوقی قرار نگیرد نمی‌توانیم در باره این امر خطیر اظهار نظر قطعی کنیم. به ویژه آن که فعلا همه طرف‌های مذاکره کننده در مقابل افکار عمومی مخاطب خود روایت خاص خویش را از این تفاهم ارائه می‌دهند و دست اندرکاران فریب دادن مردم ایران با به کارگیری ادبیاتی پیچیده, عقب‌گرد های خود را به عنوان پیروزی‌های تاریخی حقنه می‌کنند». بوق‌های گشاد تبلیغاتی جمهوری اسلامی و بویژه دستگاه دولت سعی در الغای این توهم دارند که تیم مذاکره کننده با دست پر برگشته است. در اذهان عمومی نیز زمینه‌های زیادی برای انداختن تقصیر همه بدبختی ها بر دوش احمدی نژاد ادامه دارد، گویا این رهبر جمهوری اسلامی نبوده است که مستقیما اداره این پرونده فساد آلوده را در همه دوره‌ها تحت نظارت خود داشته است.

خاتمه ماجراجوئی‌های اتمی رژیم خواست همه مردم و کلیه نیروهای ترقیخواه، دمکرات و آزادی‌خواه ایران است. سال‌ها است که اپوزیسیون ترقیخواه و دمکرات ایران بر خطرات این ماجراجوئی و خسارات اقتصادی و اجتماعی عظیم آن برای ملت ایران هشدارداده و ضمن محکوم کردن تلاش‌های حکومت در این راه، خواهان توقف آن بوده است. 

اکنون نیز ضمن استقبال از امضاء این تفاهم نامه، اما تاکید داریم کسانی که سال‌ها منافع مردم و کشور ما را دستمایه سیاست‌های اقتدارطلبانه و ماجراجویانه ونظامیگری توسعه طلبانه خود قرار داده و کشور را به مرحله بحرانی کنونی رسانده‌اند، باید افشا شوند و از اریکه قدرت به زیر افکنده شوند . این رژیم با سیاست‌های کشور ویران‌کن سال‌های گذشته به شدت با مشکلات و تناقضات اساسی روبروست. فشار بحران اقتصادی و تشدید آن بر اثر تحریم‌ها تغییر سیاست را به رژیم جمهوری اسلامی و به ویژه رهبر آن تحمیل کرده است. اکنون دولت ایران امضاء این تفاهم‌نامه را یک پیروزی قلمداد کرده و به خود تبریک می‌گوید، فارغ از این که همین حکومت است که در طی دو دهه گذشته با تلاش برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و احتمالا دستیابی به سلاح اتمی، آغازگر ماجراجوئی بوده است که علیرغم شعارهای دهن پرکن، عملا از یک سو میلیاردها دلار از درآمدهای این کشور را هزینه سرمایه گذاری در این راه کرد و از سوی دیگر با پنهان کاری و دروغگوئی مدام، ضمن منزوی کردن ایران در جامعه جهانی، تحریم‌های سنگینی را نیز به مردم ما تحمیل کرده است. امروز پس از بیش از دو دهه ماجراجوئی اتمی، حکومت اسلامی زیر فشار جامعه جهانی و با وحشت از انفجار اجتماعی و شورش‌های مردمی، جام زهر را سر می‌کشد

نباید پرچمداران ماجراجوئی‌ها، به عنوان قهرمانان نرمش به افکار عمومی غالب شوند. اهمیت افشای این نیرو که در راس نظام قرار دارد، در این است که معمولا بعد از هر عقب نشینی وچرخش مهمی، سیاست ارعاب جامعه در دستور قرار می گیرد و بسته به توان خود می‌کوشند سرکوب را تشدید کنند. وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره حکومت حسن روحانی به مراتب وخیم‌تر شده است وآمار دستگیری، زندان، اعدام، ارعاب و سرکوب بالا رفته است. یقینا در ماه‌های آینده سرکوب‌ها تشدید خواهند شد. 

مردم ایران که توسط این رژیم به ورطه بحران پرتاب شده اند بار دیگر با شنیدن خبر مجبور شدن رژیم به سر کشیدن جرعه تازه‌ای از سم عقب‌نشینی به امید گشایش در وضع و حال خود شادمانی می‌کنند. 
ما درعین حال که به همراه مردم ایران از شنیدن این خبر شاد شده‌ایم، هشدار میدهیم که این شادی نباید حقیت بزرگتری را که همانا خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از سیاست های رژیم در تحمیل چنین شرایطی است به فراموشی سپارد. ما نیز امیدواریم، که با عقب نشینی رژیم نه تنها تحریم‌ها کاهش یافته و از فشار طاقت فرسای اقتصادی بر دوش مردم به ویژه کارگران و زحمتکشان و حقوق بگیران کاسته شود، بلکه این عقب نشینی پایه‌های حکومت را بیش از پیش به لرزه درآورده و ضمن تشدید تزلزل در حکومت، به جنگ قدرت بین جناح‌ها دامن زده و فضای مناسبی برای تقویت مبارزه مردم در سوی تامین مطالباتشان و آزادی‌های اجتماعی باز کند. این بر نیروهای سیاسی و فعالین جنبش های مدنی است که از فرصت فراهم آمده بهره گرفته و مبارزه برای به دست آوردن خواسته ها، باز شدن فضای سیاسی و تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی را منطبق با شرایط جدید سازماندهی کنند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران همواره خواهان قطع برنامه اتمی حکومت ایران و پایان دادن به تحریم‌ها بوده است. اگر چه هنوز با لغو کامل تحریمها و کاهش فشار آن بر دوش مردم فاصله وجود دارد، اما همین حد از تفاهم را ادامه چرخش در سیاست اتمی و خارجی حکومت ارزیابی کرده و خواهان توقف کامل سیاستهای ماجراجویانه اتمی و لغو کامل تحریم‌هایی هستیم که زندگی اقتصادی و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است.    

ما همزمان از همه جریانات سیاسی , کنشگران جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر در ایران می خواهیم که فضای ایجاد شده در سایه توافق روی برنامه هسته‌ای را، به موقعیتی برای مبارزه متحدانه علیه استبداد حاکم و آزادی زندانیان سیاسی و تغییر در معیشت مردم بدل کنند! ما نسبت به تشدید نقض حقوق بشر در ایران، خصوصا در این مقطع که نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ممکن است با سکوت کشورهای غربی مواجه شود، هشدار می دهیم و از همه نیروهائی که آزادی را پاس می دارند می خواهیم به سهم خود مبارزه و فشار را علیه استبداد تشدید کنند.

کمیته مرکزی سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران
15 فروردين ۱٣۹۴ -  4 آوريل ۲۰۱۵

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.