رفتن به محتوای اصلی

پیروزی دیپلماسی
مقاله ای از نشریه آلمانی دیسایت
06.04.2015 - 12:13
برگردان:
محمود کرد

 بازهم تمدید دو روز  و دو شب ماراتن مذاکرات خسته کننده و اعصاب خوردکن ، بازهم ارسال سیگنالهای متناقض از طرفین ، بازهم ترک محل مذاکرات توسط وزرای امورخارجه و باز گشت آنها و دوباره رفتن آنها . دهه هاست که در سطح بین المللی مذاکراتی به این سختی و پیچیدگی صورت نگرفته است . اما  بالاخره پس از دوروز تآخیر گره های اساسی باز میشوند و ایران کوتاه می آید و میپذیرد که برنامه اتمی خود را تا حد زیادی محدود کند. دو سوم از ظرفیت غنی سازی ایران در طی ده سال آینده از رده خارج خواهد شد ، غلظت 95 در صد اورانیم غنی شده ایران تا جائی  کاهش خواهد یافت که امکان ساخت بمب اتمی منتفی گردد ، طی 25 سال آتی دولت ایران اجازه خواهد داد که ناظران بین المللی ، برنامه اتمی این کشور را تحت نظارت دقیق خود قرار دهند ، در مقابل بنا بگفته مسئول امورخارجه اتحادیه اروپا ، کشورهای غربی همه تحریم را ملغی خواهند کرد. تا آخر روشن نبود که آیا واقعآ راه حلی پیدا شده است ، وزیر خارجه آلمان  فرانک -والتر اشتاین مایر با سبکبالی محتاطانه ای گفت  "  ما حالا میتوانیم با چیزی که بدست آورده ایم راضی باشیم  و از این  پس باید قطعنامه  فرموله شود "   او ادامه داد " اما البته هنوز برای شادی کردن زود است  "  . البته اشتاین مایر در ارتباط با مذاکرات آتی خوشبین بود و گفت " ما سنگ پایه قطعنامه پایانی را گذاشتیم برای آن سه ماه وقت است  ".

توافق از سر ترس

از دوازده سال پیش  5 قدرت جهانی صاحب حق وتو در شورای امنیت به اضافه آلمان در تلاشند تا  ایران را از برنامه تسلیحات اتمی منصرف سازند . در هیچ مسئله دیگری تاکنون بیم و ترس اینگونه ، امریکائیها ، روسها ، چینی ها ، فرانسوی ها ، انگلیسی ها و آلمانی ها  را متحد نکرده است . بیم اینکه یک ایران اتمی میتواند دروازه ای را بگشاید که پس از آن تولید سلاح های اتمی از کنترل خارج شود .

 در لوزان سوئیس کلنجار رفتن با ایران در پایان هفته گذشته به سخت ترین مرحله خود رسیده بود حتی وزیر خارجه آلمان به صحبت از " پایان بازی " کرد اما در پایان شب بالاخره توافق حاصل شد.

این توافق نتیجه پیروزی دیپلماسی است ، موفقیتی که علیرغم  همه مقاومت ها ، خصومت ورزی های گسترده  بنیادگرایان در تهران ، عقاب های کنگره امریکا ، نخست وزیر اسرائیل و پادشاه سعودی بدست آمد ،  همه اینها میخواستند به هر قیمتی که شده مانع این توافق شوند  .

مذاکره کنندگانی که در لوزان در مقابل هیئت ایرانی نشسته بودند ابتدا می بایست شک و تردیدهای خود را برطرف کنند چرا که رژیم در تهران سالها فریبکاری کرد و اینگونه وانمود کرد که  گویا انرژی هسته ای را فقط برای مصارف غیرنظامی بکار خواهد برد در حالیکه در تاسیسات مخفی غنی سازی اورانیوم ، سانتریفیوز ها در چرخش بودند و در عین حال کلاهک ها ی انفجاری تست می شدند و راکت ساخته می شد.

بدون ایران صلحی در کار نخواهد بود

Missing media item.

نه  ، به این ایران نمی شود اعتماد کرد ولی علیرغم این با ید با آن همکاری کرد چرا که بدون این قدرت بزرگ منطقه ای آرامش و صلح در خاورمیانه  متحقق نخواهد  شد. نفوذ ایران حالا دیگر به مدیترانه و خلیج عدن هم رسیده است . ایران تآمین کننده مالی حزب الئه  در لبنان ، حماس در نوار غزه و شورشیان حوثی در یمن  و  در عین حال  در مبارزه   با          "  دولت اسلامی "  جنایتکار در سوریه و شمال عراق عملآ  به متحد غرب  مبدل شده است . گسترش نفوذ ایران باعث نگرانی کشورهای خلیج بخصوص عربستان سعودی شده ، سعودی ها مذاکرات کنونی در ارتباط با برنامه اتمی ایران را درست مانند اسرائیل با بدبینی دنبال میکنند . آنها مخالف هرگونه عادی شدن مناسبات بین ایران و امریکا هستند ودر عین حال آنها مشکوکند که باراک اوباما مخفیانه در وراء این  مذاکرات هسته در صدد بهبود مناسبات با یران است . درست از همین رو این کاری بزرگ توسط سیستمدارانی بود که این مذاکرات را از همه این  اخلال گری های سیاسی و کشتاری که درشبه جزیره عرب جاریست ، دور نگهدارند ، حملات هوائی عربستان سعودی علیه یمن و جدال غیرقابل کنترل بین شیعیان و سنی ها تا چند متری این مذاکرات رسیده بود.

در این ارتباط باید بیشتر از همه باید به رئیس جمهور امریکا مدیون بود ، باراک اوباما در مقابل مخالفین جمهوریخواهش در کنگره که با سیاست خارجی موازی شان  دیپلماسی امریکا را به سطح بی عملی تنزل دادند و درصدد بودند او را به زانو زدن وادارند ، مقاومت کرد. از جان کری باید تقدیر کرد که با همکار ایرانی اش محمد جواد ظریف یک هفته تمام بر سر جزئی ترین موضوعات چک و چانه زد ، پیاده روی مشترک دو رئیس دیپلماسی باعث اعتماد بیشتر متقابل شد.

بین ایران و امریکا بعد از 35 سال قطع رابطه ، زمینه شکلگیری یک رابطه سیاسی محتاطانه فراهم شده است و این در واقع تآثیر جانبی این مذاکرات میباشد  که اهمیت آن هنوز درک نشده است.

از وزیر خارجه آلمان  فرانک – والتر اشتاین مایر نیز باید تشکر کرد ، در حالیکه همکاران او از روسیه ، چین و فرانسه با اعصاب خورد محل مذاکرات  لوزان را ترک میکردند اشتاین مایر همراه با جان کری صبورانه دوام آورد ، او در واقع اینگونه براهمیت این مذاکرات برای آلمانلمان آ تآکید کرد  که از همان ابتدا موافق  سیاست  "  گفتگوی انتقادی  " با تهران بود چیزی که امریکائی ها آنوقت ها خیلی بدان بدبین بودند.

استراحت برای متخصصین  وجود ندارد ، از امروز کار آنها برای به پایان رسانیدن مذاکرات آغاز شده است ، سه ماه تا پایان ژوئن مانده است تا مواد پیچیده با تمام جزئیات آن به شکل یک قرار داد پخته شود ، وزرای خارجه اما میتوانند با این احساس لوزان را ترک کنند که یک قدم بزرگ برداشته اند ،اینکه گسترش سلاح های کشتارجمعی روی کره زمین از کنترل خارج نشده است .

  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.