رفتن به محتوای اصلی

فساد در نظام دینی ساختاری است راه حل ؛ سرنگونی نظام
07.04.2015 - 08:32

آیت الله طالقانی " می ترسم روزی برسد که غارت بیت المال و فقر و فلاکت عادی شود و موضوع حساس جامعه بشود دو تار موی زن که زیر روسری است یا بیرون آن ...... "

                                                                    « آیت الله طالقانی روزنامه اطلاعات 2 اسفند 1357 »

 

سازمان " شفافیت بین المللی " در جدیدترین گزارش سالانه خود ایران را از لحاظ درجه فساد مالی ــ منظور سوء استفاده از موقعیت سیاسی و دولتی برای دستیابی به امتیازهای مادی و اقتصادی است ــ در میان 175 کشورِ مورد بررسی ؛ در رده 136 قرار داده است ؛ جایگاهی همطراز با کامرون ؛ لبنان ؛ روسیه و نیجریه . و همچنین در میان 19 کشور مورد بررسی در خاورمیانه و آفریقای شمالی از لحاظ درجه فساد مالی در رده 13 قرار دارد .

این رده بندی  کاملا" با واقعیت فساد در ایران مطابقت دارد ؛ مطابق گزارش تحقیقِ مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمدهای نفتی ایران از آغاز تولید نفت در ایران (در دوران مظفرالدین شاه )  تا پایان سال 1390 (پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ) 1116 میلیارد دلار بوده است که مبلغ 139 میلیارد و 537 میلیون آن مربوط به از آغاز تولید تا پایان سلطنت محمدرضا شاه ــ 1357 ــ و بقیه در جمهوری اسلامی بوده است .

صاحب اصلی این درآمد بزرگ بر اساس قانونِ " ملی شدن صنعت نفت " ــ تصویب شده در زمان دکتر مصدق ــ ملت ایران بوده است . این مبلغ عظیم چه شده و کجا رفته است ؟! چقدر آن به مردم ایران تعلق گرفته و چه مقدار آن برای زیر ساخت های عمرانی ؛ اجتماعی و فرهنگی کشور مصرف شده و چه میزان آن در راه ایجاد و گسترش واحدهای تولیدی و صنعتی و پیشرفت اقتصادی کشور هزینه گردیده است ؟!

محمدرضا حریری عضو ارشد اطاق بازرگانی تهران میگوید " در طول مدت دولت‌های نهم و دهم 800 میلیارد دلار نفت فروخته شد که پول آن به راه آهن، جاده، سد و چیزهای دیگر تبدیل نشد. نقل از نوشته خانم فاطمه کریم خان – ایسنا 18 اسفند " .

مشاهده وضعیت فلاکت بار زندگی مردم و ویرانی کشور نشان میدهد که از این پول ؛ سهم چندانی نصیب رفاه و بهبود زندگی مردم و عمران و آبادی کشور نشده است و عمدتا" توسط باندها و دستجات دزد ؛ فاسد و جنایتکار نظام حیف و میل و چپاول شده و یا هزینه گسترش تروریسم و بنیادگرائی رژیم ؛ در منطقه و جهان گردیده است . 

حجم و دامنه فساد ؛ دزدی و چپاول در کشور آنقدر وسیع و گسترده است که افکار عمومی به فسادهای هزار میلیاردی عادت کرده اند و چشم انتظار رکوردهای بسیار بالاتری هستند . این میزان فساد و چپاول اعلام و  افشا شده در اصل ؛ نوک کوه یخی را نشان میدهد گه بدنه و قاعده آن تا لایه زیرین جامعه امتداد یافته است . در این نظام همه روزه اشلهای جدیدی از غارت و چپاول توسط سران و کارگزاران رژیم ــ که تنها در جنگ و دعوای درونی باندها افشاء می گردد ــ زده میشود .

جابجایی نظام سیاسی در کشورها ــ تحت نام انقلاب ــ معمولا" در کوتاه مدت و تا مستقر شدنِ کامل نظام جدید ؛ آشفتگی هایی در عرصه های اقتصادی ــ عدم کنترل ؛ حیف و میل ؛ فساد و ... ــ و تداوم فعالیت های تولیدی بهمراه دارد و گاه حتی بهبود زندگی و معیشت مردم در سطح نظام پیشین را هم با مشکلاتی مواجه میکند . ولی در میان مدت و دراز مدت ؛ نظام جدید با هدفهای اقتصادی و ارتقای سطح زندگی مردم و ... بتدریج انطباق نشان خواهد داد .

 اما بعد از پیروزی انقلاب ایران و در این نظام ؛ نه تنها چنین نشد و نه تنها زیر ساختهای اقتصادی کشور بهینه و بهسازی نشد ؛ نه تنها وضعیت معیشتی مردم بهبود نیافت بلکه روز به روز هم به دلیل سوء مدیریت ؛ فساد و دزدی و چپاول ؛ اوضاع کشور و مردم بدتر و بدتر شده و میشود .

در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی ؛ کشف اختلاس 123 میلیارد تومانی ــ معروف به اختلاس شهرام جزایری ــ رقم خیلی بزرگی بود و باعث شگفتی جامعه ایران گردید ؛ در حالیکه در دوران احمدی نژاد رکورد های تازه 3 هزار میلیارد تومانی ــ اختلاس گروه " امیر منصور آریا " ــ ؛ 650 میلیون یوروئی ــ رانت به یکی از نفرات خودی ــ و اختلاس های مربوط به بسیجی معروف بابک زنجانی که تا این لحظه رکورد دار بوده ؛ مطرح میشود .

 و جالب تر از همه ارتکاب به فساد یک مقام دولتی ــ محمدرضا رحیمی ــ در حالی بود که خود وی مسئولیت مبارزه با فساد در کشور را بعهده داشت . بی دلیل نیست که احمد توکلی نماینده مجلس از " فساد سیستماتیک " در کشور حرف میزند ؛ فسادی که دیگر در تمام کشور ؛ حتی مقام و ارگان صالحی برای مبارزه با آن وجود ندارد و بیژن زنگنه وزیر نفت دولت حسن روحانی ــ که خودش نیز در معرض اتهام فساد و اختلاس است ــ ؛ میگوید " حرام خواری آنچنان در سیستم اداری کشور رخنه کرده است که قبح آن از میان رفته است " .

باور کنید اگر حجم بسیار کمتری از فسادهایِ عادی شده در ایران ؛ در هر کشور دیگری اتفاق میافتاد منجر به سقوط قوی ترین دولتها و لرزش ارکان نظام آن کشور میشد ؛ اما در ایران مدتی سوژه رسانه ها و درگیری باندهای قدرت میباشد و بعد از مدتی بدون تعیین تکلیف شدن رها میگردد ؛ بخصوص که ولی فقیه هم اصرار دارد که مسئله زیادی ؛ کِش داده نشود .

واقعیت این است که متأسفانه مردم ایران گرفتار نظامی ایدئولوژیک شده اند که  هم ساختار سیاسی و حقوقی اش و هم عملکرد داخلی و بین المللی اش غیر شفاف ؛ ناعادلانه و فساد آفرین است و در اصل ضد توسعه اقتصادی ؛ رفاه و ارتقاء سطح زندگی مردم است . و از آنجا که بر خلاف دیگر کشورها ؛ اقتصاد و نهادهای مالی در اختیار باندها و نهادهای دزد و فاسد قدرت و حکومت قرار دارند و قوه قضائیه ای مستقل ؛ صالح و قدرتمند برای جلوگیری از فساد و حیف و میلِ سرمایه های مردم و کشور وجود ندارد و کار غارت و چپاول با هماهنگی و همدستی افراد و باندها به آسانی پیش میرود .  

خامنه ای و آخوندها بر اساس درک فقهی از اسلام ــ اسلام ولایت مدار ــ همه ثروتها و دارائیهای کشور و جان و مال و ناموس مردم ایران را ملک طلق خود به حساب میآورند . ولی فقیه و کارگزاران نظام ؛ ایران را سرزمینی که در مالکیت " امام زمان " قرار دارد میدانند ؛ امام زمانی که ولی فقیه ــ علی خامنه ای ــ نایب بر حقش میباشد و در غیبت او ؛ اموال و مایملکش جزء دارائیهای او محسوب میشوند . بنابراین از نظر آنها هر نوع دخل و تصرف ولی فقیه ــ بهر شکلی  و در هر میزانی ــ در اموال و دارائی های مردم و کشور ؛ حق ولی فقیه است و امری مشروع و قابل قبول است .

بعد از گذشت 36 سال از عمر نکبت بار این رژیم  ؛ بعد از غارت و چپاول آنهمه ثروت و سرمایه ی به جا مانده از رژیم سابق و حیف و میل 1000 میلیارد دلار درآمد نفتی در این سالیان ؛ رئیس جمهور به اصطلاح اعتدال گرای نظام در برنامه " 100 روز بعد از رئیس جمهور شدن " میگوید " اوضاع اقتصادی کشور " دهشتناک " و حتی بدتر از دوران جنگ 8 ساله با عراق است و میگوید خزانه کشور خالی است و کسری بودجه در خوش بینانه ترین حسابها حدود 90 هزار میلیارد تومان است " .

حسن روحانی در گزارش به مردم ؛ ادامه میدهد که " بدهی دولت حدود پانصد هزار میلیارد تومان است و سه و نیم میلیون بیکار وجود دارد که با سرازیر شدن موج فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها به بازار کار دو برابر میشود " . وی همچنین میگوید " اکثر کارخانه ها تعطیل و یا نیمه تعطیل است و کشاورزی کشور در وضعیتی است که ایران مجبور  است 7 میلیون تن گندم وارد کند " .

واقعیت این است که فساد و چپاول موجود در ایران نه تنها در تاریخ طولانی ایران سابقه ندارد ؛ بلکه در جهان هم در نوع خودش بیسابقه است . میلیاردرهای تازه بدوران رسیده که چون قارچ سر از خاک بر می آورند و بی هیچ ثروتی در گذشته و بدون قاعده و قانونی در رشد و توسعه اکنون صاحب ثروت های نجومی شده اند . وزیر کار دولت روحانی علی ربیعی میگوید " در کشور 5 تا 6 میلیون فرد پر درآمد بوجود آمده که بعضا" ثروت آنان با پولدارترین و ثروتمندترین افراد در کشورهائی مثل امریکا چندان تفاوتی نمی کند " .

پاسدار " حسین همدانی " میلیاردری است که بگفته خودش سرمایه اولیه او برای ثروت امروزی اش ــ که یک قلم آن سودی برابر با 160 میلیارد تومان است که از راه خرید و فروش زمین و مسکن بدست آمده ــ عیدی 2500 تومانی بوده که در دوران خدمت در سپاه بوی داده شده است . یعنی با سرمایه 2500 تومانی شروع کرده و حالاها صدها میلیارد تومان ثروت دارد . و یا رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی در یک برنامه تلویزیونی بیک مورد از این میلیاردرهای تازه بدوران رسیده اشاره میکند ؛ و میگوید :

" موردی هست با 35 سال سن و با 5 کلاس سواد ؛ ظرف 2 سال در حسابهای مالی اش حدود 2000 میلیارد تومان چرخیده است . بعد در برج سازی هم رفته ؛ در پاساژ سازی هم رفته ؛ در حوزه واردات و صادرات هم رفته و ..... همه اینها پوشش برای کارهای خلاف و پوششی برای کار قاچاق بوده . یکی از مسیرهای پولشوئی این آقا وقتی مواد مخدر می آورده و میخواسته منتقل کند ؛ از طریق تجارت این کار را کرده است " .

محسن مقدم مدیر عامل پدیده " شاندیز " در استان خراسان ؛ که بخاطر کلاهبرداری 94 میلیارد تومانی اش بزندان افتاده است ؛ یکی از پاسداران و سرداران بیت ولی فقیه و از آشنایان واعظ طبسی است . پاسدار یک لا قبائی که در مدتی کوتاه در این نظامِ فساد پرور چنان پیشرفتی کرده است که رقم ناقابل کلاهبرداریِ لو رفته اش 94 میلیارد تومان است . بابک زنجانی هم که معرف حضور همه میباشد و چندان نیاز به معرفی ندارد . بقول خودش بسیجی ولی فقیه بوده است و کارش را با خرید و فروش ارز در خیابانهای تهران شروع کرده است ؛ در موقعیتی دستگیر و زندانی شده که رکورد دار همه دزدان و غارتگران بیت المال بوده است .

خبرگزاری ایسنا 9 اسفند به نقل از سایت حکومتی مینویسد " مقدار اختلاس و فساد مالی بزرگ ــ فقط ارقام بزرگ را در نظر گرفته است ــ که در چهار سال گذشته ــ و نه در طول 36 سال حاکمیت نکبت بار این رژیم ــ کشف شده است کم نبوده و رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است " . اما  چرا در کشور امام زمان و نایب بر حقش خامنه ای چنین حجمی از دزدی و فساد بوجود آمده است ؟! و راه مقابله با این فساد و چپاول گسترده چه میباشد ؟

 

الف ــ بنیادهای اخلاقی روحانیت شیعه ؛ فساد پرور است :

همزمان با تحکیم پایه های نظام دینی در کشور ؛ مکانیزمهای جدیدی از تصمیم گیری و تصمیم سازی در عرصه سیاسی بر اساس روش و سبک زندگی روحانیون و فرهنگ و روابط آنها در حوزه های دینی بکار گرفته شد که باعث گردید تا ارزشهای اخلاقِ عرفی و اخلاق عمومی جامعه به ارزشهای اخلاقی حوزه ها و منطبق با مصلحتهای نظام دینی ؛ تنزل یابد . با حاکمیت آخوندها  تقدس نمائی ؛ فریبکاری ؛ ریا و دروغ ؛ چاپلوسی و .... به بخشی از نظام فرهنگی حکومت آخوندها تبدیل گردید .

ریا ؛ دروغ ؛ فریب کاری ؛ مصلحت سنجی و ..... اساسا" بخشی از فرهنگ و سنت روحانیت شیعه در طول تاریخ بوده است و این امر همواره در مناسبات و روابط آخوندها و حوزه های دینی رواج داشته است . آنها بر اساس فقه آخوندی برای حفظ خود و دین ادعائی خود ؛ خود را به انجام هر عمل زشت و هر رذالتی مجاز میدانسته اند . و در این راستا با دست باز  بهر نوع کلاهبرداری ؛ شیادی ؛ سوء استفاده ؛ دروغ ؛ زد و بند و ..... دست می زده اند .

نظام اخلاقی آخوندها آنطور که در گفتمان ؛ نوشته ها ؛ رفتار و موضع گیری های آنها دیده میشود بر سه پایه استوار بوده است :

1 ــ از نظر آخوندها دین بر اخلاق حاکم است ؛ در نتیجه آیت الله ها ؛ مراجع و روحانیون که نماینده و سخنگو و صاحب عله های دین میباشند ؛ مشخص میکنند که چه چیز اخلاقی است و چه چیز اخلاقی نیست . از نظر آنها هیچ عمل و رفتاری در ذات خود ؛ خوب و یا بد نمیباشد بلکه این تشخیص آخوندها و در رأس آنان ولی فقیه است که به خوب و بد بودن اعمال معنی می بخشند . بنابراین دزدی و چپاول ؛ غارت بیت المال و انواع فساد و حرامی های دیگر اگر به مصلحت نظام و جیب آخوندها باشد نه تنها بد نیست بلکه امری کاملا" مشروع و اسلامی است .

بعبارتی در حالی که تاریخ ایران به ندرت شاهد طهارت و پاکدامنی ؛ آراستگی و پیرایش در میان این قشر مفت خور و انگل ــ آخوندها ــ بوده است ؛ اما همواره آنان خود را صاحب اختیار و مسئول آدابِ زندگیِ فردی و اجتماعی انسانِ ایرانی میدانسته اند . تلقی سود جویانه و مصلحت طلبانه ولی فقیه از ارزشهای اخلاقی باعث شده است که ؛ علاوه بر رشد و گسترش فساد ؛ کلاهبرداری و انواع منکرات در این نظام ؛ در اثر تحمیل باید و نبایدهای ولی فقیه و نظام دینی بر زندگی مردم ؛ شیرازه زندگی نرمال و طبیعی مردم از هم بپاشد .

2 ــ مشروعیت بخشیدن به تبعیض و نابرابری برای انسانها ــ بویژه زنان ؛ اقلیتهای دینی  ــ و قائل شدن حقوق ویژه برای روحانیت ؛ اساس فقه آخوندی را تشکیل میدهد . امری که باعث شده یک نظام ظالمانه و نا برابر اقتصادی بر کشور حاکم شود و به تبعیض ؛ نابرابری ؛ دزدی و فساد و مالکیت های نامشروع ؛ مشروعیت دینی ببخشد .  

در فقه شیعه و درک فقهی از اسلام ؛ تبعیض میان مسلمان و غیر مسلمان ؛ زن و مرد ؛ آخوند و غیر آخوند و .... نهادینه است . بیدلیل نیست که اکثریت قریب باتفاق آخوندهای حرام لقمه ی ایران که خمس و زکات شان را از مردم میگیرند ؛ از ادامه حکومتی که در حق آنان ــ بقیمت فقر و محرومیت سایر اقشار جامعه ــ انواع تبعیض های مثبت را روا میدارد حمایت میکنند و آن را بر حمایت از مردم و مخالفانی که بدنبال مساوات و برابری میباشند ترجیح میدهند .

3 ــ مصلحت سنجی های نظام دینی باعث شده ؛ که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف همه حکومتهای دنیا که سیاستهای کلی خود را بر اساس " منافع ملی " تنظیم و اجرا میکنند ؛ در این 36 سال که از عمر ننگین آن گذشته ؛ به ندرت اتفاق افتاده است که منافع ملی را بر " مصلحت نظام " و منافع آخوندها ترجیح داده باشد . کما اینکه برای تشخیص مصلحت نظام از جیب ملت ایران نهادی پر هزینه بنام " مجمع تشخیص مصلحت نظام " تشکیل و قانونیت یافته است ولی برای تشخیص منافع ملی در کشور هیچگونه مرجع و نهادی وجود ندارد .

و بخاطر همین مصلحت های نظام است که علیرغم خواست عمومی و منافع ملی ؛ دهها سال است که ثروت و سرمایه های کشور هزینه تروریسم و کمک به کشورهای سوریه ؛ لبنان ؛ عراق و حماس فلسطین میشود و یا باعتبار مصلحت نظام و عظمت طلبی های ولی فقیه ؛ علیرغم ضرر و زیانهای هنگفت به منافع ملی ؛ فعالیت های مشکوک و مخفیانه اتمی را آنقدر گسترش دادند که کشور را با تحریمهای گسترده بین المللی مواجه ساختند .

بدنبال تحریم ها که فشار اصلی آن بر دوش مردم فقیر و زحمتکش ایران بود و هست ؛ دولت ناتوان از فروش شفاف نفت و برقراری رابطه اقتصادی با کشورها برای درآمد زائی ؛ در بستری مناسب از فساد در کشور ؛ بازار سیاه و معاملات قاچاق برای دور زدن تحریمها رونق گرفت و سودهای سرشار نصیب باندهای دزد و غارتگر و کارگزاران فاسد رژیم شد و میشود .

 

ب ــ دولتِ پنهانِ ولی فقیه ؛ زمینه ساز فساد و چپاول :

بررسی تحولات و ساختار توزیع قدرت در حکومت دینی نشان میدهد که ولی فقیه اولین کسی در ایران است ؛ که در قبال رشد سرسام آور مفاسد اقتصادی ؛ کما اینکه پیدایش فقر و سیه روزی مردم ؛ باید جوابگو باشد . زیرا که فساد گسترده اقتصادی و بحرانهای گریبانگیر نظام از محصولات نظام ولائی حاکم بر ایران است . نظامی که اختیارات بی حد و حصر برای ولی فقیه نظام ؛ در نظر گرفته است ؛ امری که خود فساد آفرین است .

در کشور ما در کنار دولت قانونی ؛ دولتی پنهان با نیروها و نهادهای وابسته به خود زیر نظر ولی فقیه وجود دارد . این دولت پنهان با اختیارات تام و نامحدود در همه عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی فعال مایشاء است و به نیروهای خود بر حسب نوع و میزان خدمات شان به ولی فقیه از ثروت و سفره مردم حقوق و پاداش میدهد . این دولت پنهان یکی از کانون های قدرت اقتصادی خارج از نهادهای دولتی است که در سرنوشت سیاسی کشور هم دخالت تعیین کننده دارد .

بدینترتیب در کنار ارگانها و نهادهای اقتصادیِ دولتی و قانونی ؛ یک شبکه بسیار قوی از بنیادها و نهادها فارغ از هرگونه نظارت و حسابرسی توسط ارگانهای رسمی و قانونی وجود دارد که ؛ بخش بزرگی از اقتصاد کشور را زیر سلطه خود دارد . این شبکه که تحت نظر ولی فقیه میباشد ؛ علاوه بر اینکه از هرگونه حسابرسی ؛ بیلان و گزارش معاف است ؛ به دولت قانونی هم نه تنها مالیات نمی پردازد بلکه از انبوه رانت ها از جمله دسترسی به ارز دولتی و تسهیلات بانکی ؛ معافیت از پرداخت پول آب و برق و .... نیز برخوردار میباشد .

بعلاوه این امبراطوری مالی بدون هیچ کار و تلاشی از مجرای مصادره ها ؛ توقیف اموال افراد ؛ دریافت وجوهات شرعی ــ از افراد و شرکت ها ــ ؛ موقوفات ؛ امامزاده ها ؛ اموال بی صاحب و ... سرمایه های زیادی به شبکه مالی خود سرازیر میکند . این ویژگیها ــ بخصوص بی اطلاعی و عدم شفافیت ــ این شبکه را به بستر مناسبی برای گسترش و تشدید فساد در کشور تبدیل کرده است . گردش مالی این مجموعه حدود 100 میلیارد دلار است .

منابع مشخص و شناخته شده امپراطوری مالی ولی فقیه عبارتند از :

1 ــ استان قدس رضوی که زیر نظر واعظ طبسی دزد و میلیادر معروف ــ نماینده ولی فقیه در استان خراسان ؛ عضو مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام ــ شامل درآمدهای حاصل از غبار روبی اماکن زیارتی ؛ موقوفات و قبور خاندان ائمه و ...... .

2 ــ بنیادها شامل بنیاد مستضعفان ؛ بنیاد جانبازان ؛ بنیادهای شهید و 15 خرداد و مسکن

3 ــ اموال بی صاحب ؛ مصادره ای و ثروت و سرمایه های مربوط به انفال ــ تمام معادن زیر زمین ؛ اراضی موات ؛ جنگل ها و دیگر منابع طبیعی ــ .

برای هیچ نهاد قانونی کشور ؛ امکان شفاف سازی و کسب اطلاع در باره درآمدها و فعالیت نهادها و گروههای مختلف این شبکه که بر همه بخشهای اقتصاد کشور تعمیم یافته است ؛ وجود ندارد . بعد از تشدید تحریم های بین المللی و افزایش افلاس و درماندگی اقتصادی ؛ مجلس رژیم از سر ناچاری مجبور به تصویب لایحه ای برای گرفتن مالیات از نهادهای وابسته به ولی فقیه شد . این لایحه در ابتدا با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد که بعد از تصحیحات مجلس و افزوده شدن یک تبصره بآن ــ تبصره ولی فقیه میتواند هر وقت که بخواهد این قانون را رعایت نکند ــ نهایتا" به تصویب رسید .

برخی از تحلیلگران اقتصادی در ایران ؛ میزان فرار مالیاتی در کشور را سالانه بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان ــ 30 تا 50 میلیارد دلار ــ اعلام کرده اند . روشن است که این فرار مالیاتی مربوط به  کسبه و صاحب کاران جزء و یا کارگاههای کوچک تولیدی نمی باشد و به بخش های بزرگ اقتصادی که در اختیار بنیادها و نهادهای تحت امر ولی فقیه و یا مؤسسات و شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران میباشد ؛ مربوط است .

 

ج ــ سپاه پاسداران ؛ بزرگترین کارتل اقتصادی :

سپاه پاسداران که در ابتدای انقلاب با نیروهای بسیجی و جوانان داوطلب ــ معمولا" از خانواده محروم و پائین شهری ــ آغاز بکار کرد ؛ امروزه بیک غول بزرگ اقتصادی در ایران ؛ تبدیل شده است . غولی که شریانهای اقتصاد رسمی و قانونی و اقتصاد زیر زمینی و مافیائی را در دست دارد . بر اساس برآوردهای تحلیل گران غربی از ثروت سپاه ؛ تخمین زده میشود که یک سوم تا دو سوم تولید ناخالص داخلی کشور به سپاه و نهادهای وابسته باو تعلق دارد .

اکنون سپاه پاسداران معروف به برادران قاچاقچی در کنار قدرت نظامی و امنیتی ؛ بزرگترین و قدرتمند ترین رانت خوار اقتصاد کشور است و بخش عظیمی از شرکتها و مؤسسات صنعتی کشور را در اختیار دارد . سپاه با در اختیار داشتن تعداد زیادی از شرکتهای با شناسنامه و بدون شناسنامه بیکی از قدرتمند ترین بازیگران صنایع پر سود نفت و گاز ؛ صادرات و واردات و ارتباطات تبدیل شده است . کنترل نظامی ـ امنیتی بر تعداد زیادی اسکله ؛ پایانه و فرودگاه به او اجازه میدهد که هر کالائی را بدون طی کردن مراحل قانونی و پرداخت حق گمرکی و عوارض به کشور وارد و یا خارج کند .

در میان نهادهای حکومتی نقش سپاه پاسداران در به یغما بردن ثروتها و سرمایه های کشور و گسترش فساد ؛ قاچاق و رانت خواری و .... در اقتصاد ایران ؛ ویژه است . و امروزه مافیای سپاه در پناه قدرت نظامی ؛ بدون هیچگونه حسابرسی مالیاتی با پول شوئی ؛ رانت خواری ؛ قاچاق و ترانزیت مواد مخدر به خارج و .... بیکی از بزرگترین کارتل های اقتصادی کشور تبدیل شده است .  

در سال 84 در جریان انتخابات ریاست جمهوری که به پیروزی احمدی نژاد منتهی شد ؛ مهدی کروبی هم که از کاندیداهای انتخابات از باند مقابل بود ؛ در توضیح علت پیروزی احمدی نژاد با اشاره به نقش سپاه در این پیروزی میگوید " ما شکست خوردیم چون پول و اسکله های نامرئی نداشتیم ؛ پول قاچاق نداشتیم و ..... " . قبل از او هم محسن آرمین نماینده تهران در مجلس ششم در متن استعفا نامه اش با صراحت به نقش مافیای سپاه در تجارت قاچاق می نویسد " قاچاق های سپاه سالانه به 12 میلیارد دلار میرسد " .

احمدی نژاد در دوره دوم ریاست جمهوری اش ؛ وقتی که میانه اش با سپاه پاسداران و ولی فقیه بهم خورد ؛ با اعلام در آمد 2 هزار میلیاردی تومانی از قاچاق واردات سیگار در ایران ؛ با اشاره به نقش سپاه پاسداران در این قاچاق گفت " این رقم همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می اندازد ؛ چه برسد به برادران قاچاقچی خودمان " . احمدی نژاد در ادامه گفت ؛ فقط در جنوب کشور 180 اسکله قاچاق وجود دارد .

امروزه دیگر بسیاری از مقامات کشور صراحتا" به نقش مخرب سپاه در اقتصاد ایران و گسترش فساد و قاچاق در این عرصه اذعان میکنند . اخیرا" هم که در آذر ماه همین سال حسن روحانی با اشاره غیر مستقیم به سپاه پاسداران به نقش این ارگان در فساد گسترده حاکم بر کشور اشاره میکند و میگوید " اگر تفنگ ؛ پول ؛ قدرت ؛ روزنامه ؛ سایت ؛ خبرگزاری و تبلیغات در یک جا جمع شد ؛ ابوذر و سلمان هم که باشد ؛ فاسد میشود " . و باز حسن روحانی میگوید " دنیا عقلش رسیده است که این قدرتها را از هم تفکیک کرده است ــ قدرت نظامی و قدرت اقتصادی ــ " .

حجت الاسلام محمد کاظمی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در همایشی با عنوان پیشگیری از وقوع جرم توسط نیروهای مسلح ؛ گفت ــ به نقل از رادیو فرانسه ــ " فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در گیر معاملات و قراردادهای بزرگ اقتصادی بدون ضمانت های کافی هستند " وی در ادامه به طرفهای معامله با این ارگان هشدار داد که " امضاء قرارداد با آنها بدون ضمانت ؛ خلاف قانون است و باعث به هدر رفتن اموال میشود " .

اما در آخر ؛ فساد اقتصادی مانند بسیاری از مشکلات دیگر در کشور ما ؛ امری سیاسی است و ریشه در ساختار فاسد و معیوب نظام دینی دارد . بنابراین برای هر تحولی در عرصه اقتصاد کشور و سالم سازی این محدوده ؛ باید مانع اصلی سلامت و شکوفائی اقتصادی کشور ــ کما اینکه بزرگترین سد رفاه مردم و آبادانی کشور ــ کنار زده شود . یعنی تنها با تغییر بنیادی ساختار این نظام دینی ــ که آنهم تنها با سرنگونی این نظام میسر است ــ ؛ می توان به استقرار حکومتی ملی ؛ دمکراتیک و سکولار و حل مشکلات اقتصادی کشور ؛ امیدوار بود .  

 

07.04.2015

18 فروردین 1394

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.