رفتن به محتوای اصلی

شب ترانه در استکهلم و گوتنبرگ
05.05.2015 - 11:41

عصر روز هشتم و دهم ماه مه سال جاری (2015 میلادی)، «رها اعتمادی» مستندساز و ترانه‌سرا و «بابک سعیدی» آهنگساز، در برنامه‌ای با عنوان «شب ترانه» که در دو شهر استکهلم و گوتنبرگ سوئد برگزار می‌شود، یک برنامه مشترک شعرخوانی و ترانه‌خوانی خواهند داشت.

در این برنامه، نگار زراسی، خواننده جوان ایرانی - سوئدی نیز شرکت خواهد داشت و شعری از رها اعتمادی را با آهنگ بابک سعیدی اجرا خواهد کرد.

گروه برگزارکننده «شب ترانه» تلاش دارد در یک برنامه هم شاد، هم رمانتیک و نوستالژیک، فاصله خود را با مخاطب کم کند. شعرخوانی، سخنان فی‌البداهه و نوازندگی شاید فرصتی را به وجود بیاورد تا مخاطب بتواند از یک بیان هنری به بیان هنری دیگر سفر کند و به واسطه «شعرخوانیِ ترانه سرا» با خلق یک «ترانه»، و با حضور آهنگساز و خوانندگی او، به طور غیر مستقیم با «روند خلق ملودی» آشنا شود.

بابک سعيدی خواننده نیست، اما هربار پس از ساختن يک آهنگ برای ترانه‌های پيشنهادی‌، آنها را به عنوان «پيش‌نمونه» برای خوانندگان مورد نظرش اجرا کرده و حالا می خواهد در برنامه «شب ترانه»، از این تجربه به عنوان راهی برای «بيان هنری» استفاده کند.

در این شب، چند ترانه جدید نیز با حضور گروه نوازنده برای نخستین‌بار عرضه می‌شود که برخی از آنها طنزآلود هستند.

به گفته رها اعتمادی اجرای این برنامه که به همت تئاتر ملی سوئد برگزار می‌شود، به صورتی است که گاه دکلمه و بخشی از ترانه با هم تلفیق می شوند.

رها اعتمادی در گزارش خبری‌ای که در وب سایت «عصرنو» منتشر شده تاکید کرده که این تلاشی است برای ارتباط با علاقه‌مندان ترانه با بیانی متفاوت.

او که در نظر دارد تا برخی از ترانه‌های خود را در یک سی دی دکلمه و سپس منتشر کند گفته است: «برایم مهم بود تا این ترانه‌ها را با حس‌های درونی ای که موقع سرودن آنها داشتم اجرا کنم. بعد دوستی پیشنهاد داد این ایده را روی صحنه اجرا کنیم؛ چیزی شبیه شب شعر. کم‌کم این ایده پرورش پیدا کرد و من و بابک سعیدی فکر کردیم من در دکلمه ترانه‌ها به دنبال بیان حس‌های درونی خودم باشم و او با خواندن به شیوه دلخواه خودش روی آهنگ‌هایی که ساخته است، نوعی متفاوت از بیان هنری را تجربه کند.»

 ضرورت روابط دوستانه و مستمر هنری

به عقیده رها اعتمادی، در کارهای گروهی مانند فیلمسازی و آهنگسازی، «رابطه دوستانه» و «همکاری‌های مداوم» باعث می شود تا ایده‌های جدید شکل بگیرند، پرورش پیدا کنند و به مرحله اجرا برسند.

Missing media item.

این هنرمند جوان که تا امروز با خوانندگانی چون گوگوش و ابی همکاری داشته، با تاکید بر اینکه ایرانیان برون‌مرز آثار درخشانی تا به امروز خلق کرده‌اند گفته است: «در خارج از ایران اگر کارهای گروهی و مستمر در زمینه موسیقی بیشتر شود خیلی بهتر است. اگر یک گروه هنری موفق هستند ایده‌ های آنان لزوماً تنها در جلسات رسمی شکوفا نشده، بلکه در روابط گسترده، بحث‌ها، سفرها، شب‌نشینی‌ها، رفاقت‌ها و کارهای مستمر رشد کرده و پخته شده است.»

رها اعتمادی درباره مشکلات کار در خارج از کشور نیز گفته است: «هنرمندان داخل، اعم از ترانه‌سرا و آهنگساز در داخل ایران در تنگنای سانسور و گرفتن مجوز و حواشی هستند. هنرمندان خارج از کشور آزادند اما تنگناهای اقتصای مانع اجرای ایده‌های آنها می‌شود. در ایران کافی است تا یک ترانه‌سرا، خواننده و آهنگساز تصمیم بگیرد تا شبی مانند "شب ترانه" را برگزار کند. تحقق این ایده حتی اگر هنرمند در تنگنای اقتصادی باشد، با همان گروه دوستان همکار ممکن است. در خارج از کشور اما این کار آسان نیست. چون هنرمندان برون‌مرزی در کشورهای مختلف پراکنده‌اند و رفع این فاصله، فقط با داشتن امکانات اقتصادی ممکن است.»

 پراکندگی ایرانیان

بابک سعيدی نیز چندی پیش در گفت‌وگو با وب سایت «گويانيوز» به مشکلات آهنگسازان ايرانی خارج از کشور از زاویه ای دیگر اشاره کرده و گفته، شماری از هنرمندان اگرچه در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما برای «کاهش هزينه‌ها»، با آهنگسازان داخل کشور کار می‌کنند و اين روش، «شرايط حرفه‌ای کار را برای آن دسته از آهنگسازان ايرانی که در برون‌مرز زندگی می‌کنند، دشوارتر کرده است».

او با اشاره به اينکه هنرمند ايرانی در داخل کشور اين شانس را دارد که بسياری از مشکلات، ازجمله جمع‌آوری گروه نوازندگان را از طريق گستره روابط حرفه‌ای و دوستانه خود حل کند تاکید کرده است: «در خارج از کشور، برای آهنگساز و خواننده مهاجر، يافتن نوازنده و استوديويی با قيمت مناسب، آسان نيست. هنرمندان در کشورهای مختلف پراکنده‌اند و جمع و جور کردن آنها حتی در دوستانه‌ترين موقعيت‌ها هم مستلزم صرف هزينه‌های زياد است.»

بابک سعیدی که در چند سال اخير هم با هنرمندان جوان، هم با هنرمندانی چون ايرج جنتی عطايی، داريوش اقبالی، گوگوش و بيژن مرتضوی همکاری داشته تاکید کرده است که «پراکندگی ايرانيان در کشورهای مختلف»، برگزاری کنسرت و پخش سی‌دی را برای هنرمندان برون مرزی با مشکلات فراوان و هزينه‌های زياد توام کرده است.

«شب ترانه» در استکهلم در روز جمعه هشتم ماه مه ساعت 20 در سن بزرگ سودراتئاتر و در روز یکشنبه دهم ماه مه ساعت 19 در کاخ کنسرت گوتنبرگ برگزار می ‌ود.

رها اعتمادی، بابک سعیدی و نگار زراسی را گروه نوازندگی شاپور باستان‌سیر (سرپرست گروه) در استکهلم، با نوازندگی رامین یوسفی (گیتار باس)، مارسلا نونز (درامز و پرکاشن)، هانا (ویلن سل) و امید مظلوم (گیتار) آنان را همراهی خواهد کرد. سروش عمومی نوازنده فلوت و پرکاشن نیز از لندن همراه این گروه  خواهد بود.

 

در همین زمینه:

رها اعتمادی در «شب ترانه» در استکهلم و گوتنبرگ

 بابک سعيدی و "شب ترانه" در سوئد 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.