رفتن به محتوای اصلی

برخی باریک بینی ها درمبارزه ی برابری حقوقی
05.05.2015 - 19:45

 

 

 

ناسیونالیسم ایرانی
منظور از این اصطلاح ملی گرایی ایرانی ست. اما مفهوم دقیق آن «ملی گرایی فارسی» ست. اینجا واژه ی ایرانی برابر فارسی به کار رفته و نادرست است. ملی گرایی فارسی، ایده لوژی ناسیونالیستهای قوم فارس است.
تاریخچه ی ملی گرایی فارسی:
این گذشته شامل دو بخش است: بخش اول ملی گرایی قوم فارس در مقابل اعراب و ترکها. و بخش دوم از مشروطیت و حکومت رضاشاه تا کنون را شامل میشود. سیاست یکسان سازی متعلق به همین دوره است.

ملی گرایی چپ و روشنفکران ایران:
چپ و روشنفکران عمدتا از دل حزب توده و جبهه ی ملی بیرون آمده اند و «کم و بیش ملی گرایی فارسی و دیدگاه فارس گرایی» را با خود دارند.
چپ و روشنفکرانی که «حق تعیین سرنوشت - اتحاد داوطلبانه و جدایی یک ملیت » را نمی پذیرند دارای دیدگاه «ملی گرایی فارسی» هستند.

حکومت اسلامی ایران و ملی گرایی:
حکومت ایران دارای دوخصوصیت مهم «ملی گرایی- و شیعه گری» ست. به خاطر همین خصلت ناسیونالیستی ست که شعار راسیستی « کارفرما افغانی را رهاکن» در اول ماه مه 94 درخیابانهای تهران توسط
جریان حکومتی  فریاد شد.

مردم و زحمتکشان:
مردم و زحمتکشانی که در پی «تشکلهای مستقل از حکومت» نیستند و فاقد آگاهی دفاع از حقوق خوداند می توانند ابزار حکومت شود. فاکت تاریخی انتخاب حکومت اسلامی و خمینی و انتخاب هیتلر در آلمان را داریم.خانه ی کارگر حکومت ساخته-انجمنها و غیره در ایران نیز نمونه ی دیگر است. 

 مبارزه ی  برابر حقوقی:
برای مبارزه ی کسب حقوق برابردر کل سه راه هست:
-تشکیل تشکلهای های ضنفی-اجتماعی مستقل از دولت.
-تشکیل گروه های مخفی، نیمه علنی در رشته ها و گروههای مختلف اجتماعی.با مبارزه ی مسالمت آمیز.
- تشکیل تشکلهای علنی قانونی در عرصه های مختلف اجتماعی و صنفی و سیاسی . با حفظ استقلال از دولت . که دولت خواهد کوشید آنها را منحل یا به تشکهای زرد و وابسته و تحت کنترول تبدیل کند. اما میتوان با حفظ استقلال درگیر مبارزه شد و هزینه اش را پرداخت. مثل تشکلهای کارگری مختلف که درگیر با حکومت اند. به ندرت امکان دارد تشکل زرد را به تشکل مستقل تبدیل کرد. 

دیدگاه ملی گرایی:
این دیدگاه به خاطر تفکرات ایده لوژیک و هسته ی راسیستی اش نادرست است. اما به معنای چشم بستن و ندیدن «ملی گرایی فارسی و ملیتی» موجود نیست. ملی گرایی ملیتی منهای بخش ناسیونالیسم آن دارای « بار ضد تبعیض» است و برعکس ملی گرایی فارسی تبعیضگر می باشد. ملی گرایی ملیتها واکنشی ست دربرابر ملی گرایی فارسی. و ضرورت دارد خود را از اندیشه های ناسیونالیستی با تکیه به برابری حقوقی و نگاه انسانی به همه برهاند.

ترک:
کسی ست که زبان مادریش ترکی آذربایجان است. ترکیست کسی ست که به ایده لوژی ترکیسم معتقد است.این دو مفهوم ربطی به هم ندارند.

آذربایجانیزم -آذربایجان چیلیق:
آذربایجانیست کسی ست که به ناسیونالیسم آذربایجانی ، ایده لوژی بخش سرمایه دار آذربایجان معتقد است؛ و حتی جدایی و وحدت جمهوری آذربایجان-و آذربایجان را دنبال میکند. ممکن است یک نفر
«آذربایجانیست-ترکیست» نیزباشد.

فعال برابرحقوقی- آذربایجان سئون :
او آذربایجان دوست است. استراتژی برابری حقوقی و رفع تبعیض در کل ایران را دنبال میکند. و خود را از ناسیونالیسم رها ساخته . با جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه مثل دیگر کشورها برخورد میکند. از حقوق بشر و دموکراسی و عدالت اجتماعی در همه جا دفاع میکند.

نقد :
ملی گرایی فارسی-ملیتی-چپ -مردم-زحمتکشان-نویسندگان و روشنفکران ضرورت دارد بیرحمانه نقد شود. با حفظ احترام و برابری فرهنگهای گوناگون.

استقلال:
فعال برابرحقوقی ضرورت دارد استقلال اندیشه و عمل خود را دربرابرحکومت-خارج و همسایگان-جریانهای سیاسی حفظ کند.

استراتژی پیروزی:
برای پیروزی از نظر این قلمزن، هیچ استراتژی درستی جز «همبستگی عملی سه نیروی : 1-تبعیض دیدگان فارغ از ناسیونالیسم؛2--زحمتکشان یدی و فکری آگاه؛3--دموکراسی خواهی آزاد از ناسیونالیسم» 
وجود ندارد.
اندیشه های این نوشته اخیراً در مقالات من به کاربسته شده و اینجا جداگانه فرموله شده است. چیزهای نوی نیستند تنها توجه به برخی نکات برجسته شده است.
 نوشته نظر نویسنده است  و میتواند به همراه خوانندگان اصلاح و تکمیل شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.