رفتن به محتوای اصلی

تیراختور برای رؤیاهای آزربایجان می جنگد
11.05.2015 - 17:14

 

 

 

گاهی وقت ها همۀ تاریخ و فرهنگ و غرور ملی یک ملت در ساق پای یک گلزن حرفه ای جمع می شود. همۀ قدرت و اقتدار و عظمت یک ملت توسط یک توپ فوتبال به دروازۀ سلطه و ظلم و بی عدالتی شلیک می شود، و تو از فرو ریختن دروازۀ روبرویت، رهایی را لمس می کنی. تیراختور این هفته با ما چنین کرد. در دنیای مدرن امروز اگر کسی طرفدار تیمی نباشد چیزی برای تکامل و رشد کم خواهد داشت. و فوتبال زبان بی زبان آن تکامل و بازیابی است. تراکتور ما این را به ما آموخته است که تبریزمی تواند با سکوت و صلابت تاریخی خویش، تهران را در آزادی تسخیر کند. راه های رهایی و رستگاری فراوانند. تیراختور یکی از این راهها است. اگرچه مثل خود ما و مثل جغرافیای ما اسیر دست اقتدار وقدرت است اما مبارزۀ گلادیاتور گونه اش را تا کسب حکم آزادی و رهایش ادامه خواهد داد. بارسلونای ما پر از خون فرهنگ ترکی است.
تیراختورچی ها بر دوششان آزربایجان، بر دستانشان زبان مادری، بر پاهایشان صلابت سهند و سبلان...آنها دارند برای رؤیای یک ملت، یک فرهنگ و یک زبان می جنگند. آنها دارند رؤیای هویت و هستی را با ساق پاهایشان به حریف دیکته می کنند. به گفتۀ سرمربی شان برای رؤیای شهر تبریز می جنگند. و چقدر خوشم آمد از ادبیات این تونی دیوانه.
تیراختور مثل بارسلونا رؤیاهای ما را به میادین و استادیوم ها می برد و همۀ آزربایجان با تمام وجودش نظاره گر رقص رؤیاهای خویش می شود.
آزربایجان رؤیای ماست و ما رؤیایی از آزربایجان هستیم. گور پدر کابوس سلطه و ستم و بی عدالتی. با هر زبانی که باشد، با زبان فوتبال، با زبان بی زبانی، با زبان بزرگواری و احترام اما حق خواهانۀ خویش رؤیاهایمان را خواهیم سرود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.