رفتن به محتوای اصلی

اعتیاد و مواد مخدر؛ ابزاری مؤثر در سلطه نظام
18.05.2015 - 08:39

آمار بالای قاچاق مواد مخدر و رشد فزاینده آمار معتادین کشور ؛ جامعه ایران را در لبه پرتگاه هولناک  یک تراژدی انسانی قرار داده است . مصیبت تلخی که گریبان هزاران خانواده ایرانی را گرفته و شیرازه هزاران خانواده معتاد را از هم فرو پاشنده است  . و بویژه زنان با رشدِ اعتیادی 3 برابر مردان ؛ در این باتلاق فرو برنده در غلطیده اند . 9/6 در صد معتادان کشور را زنان تشکیل میدهد ؛ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت نسبت زنان معتاد به مردان نسبت 1 به 8 است .

بر اساس اظهارات قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر " حدود 6 در صد دانشجویان وزارت علوم و حدود 6 در صد دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی کشور ؛ مصرف کننده مواد مخدر هستند " و میانگین سنی شروع به مصرف مواد مخدر در ایران 15 سال است و سازمان بهزیستی کشور میگوید روزانه 11 نفر در اثر اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست میدهند . محمدرضا باقر زاده معاون امور فرهنگی و پیشگیری گفت " 41 در صد مراجعه کنندگان به مراکز دولتی برای ترک اعتیاد ؛ از نو جوانان زیر 20 سال تشکیل میشوند " .

امروزه اعتیاد بیک مشکل جدی و حاد اجتماعی تبدیل شده است و بسیاری از خانواده های محروم و فقیر با این بلای خانمان سوز مواجه اند . بگفته " رحمانی فضلی " وزیر کشور دولت روحانی 65 در صد همسر آزاریها ؛ 30 در صد کودک آزاریها و 25 در صد از قتل های عمد نیز توسط معتادین انجام میگیرد . مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار ؛ روزبه کردونی به خبر گزاری مهر میگوید : " بر اساس گزارشهای دریافت شده ؛ استفاده از مواد مخدر در ایران از نیم در صد در سال 2005 به 26 در صد در سال 2013 افزایش یافته است ــ یعنی در عرض 8 سال ؛ 26 در صد افزایش داشته است ــ . همچنین بر اساس اظهارات " رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت " ایران بزرگترین مصرف کننده تریاک دنیاست " بطوریکه بر اساس گزارشهای رسمی فقط در تهران روزانه 4 تن تریاک مصرف میشود .

بر اساس آمار جهانی ؛ در کل جهان 214 میلیون معتاد وجود دارد که سهم ایران بر اساس آمار رسمی ــ حکومتی ــ 3 میلیون و به گفته منابع غیر حکومتی 6 میلیون نفر است ؛ حتی اگر تعداد معتادین را 3 میلیون نفر بگیریم با احتساب آمار افراد خانواده ی آنها ؛ حدود 10 میلیون نفر در ایران با این بلیه خانمانسور ؛ دست و پنجه نرم میکنند . گزارش سال 2008 دفتر کنترل مواد و جرائم سازمان ملل متحد اعلام کرد " نزدیک به 3 در صد جمعیت 15 تا 64 سال ایران ؛ مواد مخدر مصرف میکنند که این بالاترین در صد مصرف در جهان است .

بر اساس گزارش روزنامه ابزرور چاپ انگلستان " 93 در صد تریاک و فرآورده های آن در جهان از مرزهای ایران گذشته و در سراسر جهان پخش و بفروش میرسد " . به عنوان مثال ؛ از 380 تن هروئین تولیدی در افغانستان 140 تن آن ؛ از مرزهای ایران گذشته و به کشورهای دیگر جهان میرسد .

 همچنین در آخرین گزارش سازمان ملل در کنار افغانستان و پاکستان ؛ ایران یکی از بزرگترین مصرف کننده های تریاک در جهان میباشد. " محسن وزیریان " مدیر کل پیشگیری از مواد مخدر ؛ آمار معتادان در سال 80 ؛ سه میلیون هفتصد هزار اعلام  شده که با توجه به رشد 80/0 اکنون آمار خیلی بیشتر از این است " .

بر اساس گزارش سازمان ملل ایران بالاترین آمار مصرف مواد مخدر در جهان را دارد و تهران نیز یکی از کلان شهرهای اعتیاد در جهان میباشد . بر اساس این گزارش 15 در صد کل مواد مخدر جهان در ایران مصرف میشود . در ماه اکتبر 2014 دفتر مقابله با مواد مخدر در گزارش سالانه خود ایران و روسیه را کشورهائی اعلام کرد که بالاترین مصرف مواد مخدر را دارا میباشند و گردش مالی تجارت مواد مخدر در ایران بیش از 3 میلیارد دلار یعنی بیشتر از 10 هزار میلیارد تومان است .  

اما علت گسترش این بلای خانمان سوز در ایران چه میباشد؟!

 

الف ــ علت گسترش اعتیاد در ایران :

یکم ــ بحرانهای اجتماعی : رواج فاجعه بار اعتیاد در ایران از آسیبها و بلایای جدائی ناپذیر روابط و مناسبات این حکومت ضد بشری با جامعه ایران است . حکومتی که بر پایه خشونت و خونریزی بنا شده و مرگ و نیستی قانون و دینش میباشد و عزا و ماتم را به ارکان سیستم تربیتی و آموزشی اش سرایت داده است  .

در جامعه ای که فقر و بیکاری بیداد میکند ؛ در جامعه ای که جوانان از کمترین امکانات تفریحی سالم محرومند ؛ در جامعه ای که دانش آموزان و دختران و پسران بجرم تفریحات سالم ــ و حتی آب پاشی در پارکها ــ سرکوب ؛ تحقیر و بازداشت و راهی زندان میشوند ؛ در جامعه ای که کوهنوردی و قدم زدن دختر و پسر در کنار هم جرم است و در همان حال بیش از 20 مورد انواع مختلف مواد مخدر از شیشه و کراک گرفته تا حشیش و تریاک و هروئین مانند نقل و نبات در دسترس همگان قرار دارد و در جلوی درب مدارس و مراکز آموزشی توزیع میشود ؛ طبیعی است که مصرف مواد مخدر عمومی شده و تا سطح مدارس نیز کشیده شود .

از طرف دیگر گسترش فقر و بیکاری ؛ عدم امنیت شغلی ؛ سر خوردگیهای اجتماعی و سیاسی ؛ تبعیض و بی عدالتی و ..... که ریشه در نظام ارتجاعی سراسر تبعیض و سیاست دولتِ دینی دارد ؛ باعث شده است که جوانان کشور برای فرار از اینهمه فلاکت ــ که نظام برایشان بوجود آورده ــ برای کسب آرامشی کاذب و لحظه ای ؛ بسمت مصرف مواد مخدر ــ که برکت همین نظام و نهادها و ارگانهایش به وفور و با قیمت ارزان در هر کجای کشور قابل تهیه است ــ ؛ روی بیاورند .

در نظامی که زنان آن ؛ در کنار معضل بیکاری از تمام آزادیهای فردی و اجتماعی هم محروم هستند ؛ در نظامی که زنان همواره در معرض انواع ستم و تبعیض ؛ تعرض و سرکوب دولتی و غیر دولتی قرار دارند ؛ روی آوردن زنان به مواد مخدر و بعد از آن تن دادن به تن فروشی برای تهیه مواد مخدر ــ حتی در میان زنان تحصیلکرده ــ به امری عادی تبدیل شده است .

در زمان شاه ؛ اعتیاد و قاچاق مواد مخدر ؛ معمولا" جرم و اتهامی مردانه بود و محدود زنان زندانی هم عمدتا" به جرم منافی عفت و ارتباطات فاحشگی زندانی بودند و جرائم دیگر و از جمله اعتیاد در میان زنان به ندرت دیده میشد . اما در این رژیم بیش از 50 در صد جرائم زنان زندانی ؛ مربوط به مواد مخدر است . ضمن اینکه جرائم مربوط به تن فروشی و فاحشگی را هم که عمدتا" محصول اعتیاد و به آن مربوط است ؛ باید بآن اضافه کرد . چرا که در ایران علاوه بر فقر و ناداری ؛ اعتیاد هم بشکلی نقطه شروع تن فروشی است .

به آمار خود رژیم توجه کنید ؛ 60 در صد زنان زندانی ؛ بدلایل اعتیاد به مواد مخدر به زندان راه پیدا کرده اند . 4 در صد زنان معتاد دیپلمه ؛ 9 در صد فوق دیپلم و 10 در صد مدرک کارشناسی دارند . در گذشته و قبل از سرکار آمدن آخوندها ؛ حتی کشیدن سیگار برای زنان تابو بود ؛ در حالیکه اکنون در نظام جمهوری اسلامی زنان بی هیچ عیب و عار ؛ رعب و وحشتی در پارکها و اماکن عمومی و پشت ماشین سیگار می کشند و بشکلی گسترده به مواد مخدر روی آورده اند .

وقتی دانشجویان و تحصیلکرده های کشور آینده ای برای خود متصور نمی بینند و یا با عدم امنیتِ دائمی شغلی خود را مواجه میبینند ؛ وقتی آنان بعد از سالها تحصیل خود را از هر نوع امکانات رفاهی و دیگر نیازمندیهای فردی و اجتماعی محروم می بینند ؛ طبیعی است که بیش از 33 در صد معتادان و قاچاقچیان دارای مدارک تحصیلی لیسانس به بالا باشند .

مهمتر اینکه گسترش اعتیاد بخصوص در میان قشر آگاه و تحصیلکرده جامعه ؛ رابطه ای مستقیم با گسترش انحطاط اخلاقی و جرائم اجتماعی دارد . چرا که قشر روشنفکر و آگاه و تحصیلکرده هر  جامعه ای منادی و مروج ارزشهای اخلاقی و هنجارهای فرهنگی در جامعه میباشد . آلودگی این قشر به اعتیاد زمینه ساز رواج یابی ضد ارزشها ؛ بی فرهنگی ها و ناهنجاریهای اخلاقی در جامعه و از جمله گسترش جرائم اجتماعی باشیم .

بنابراین نبود افقی واقعی و روشن برای زندگی در جوانان ؛ فشارهای روحی ؛ سرخوردگی ها و ناکامی ها ؛ بیکاری ؛ نابسامانی و مشکلات زندگی خود و خانواده ؛ نبودن آزادی ؛ سرکوب و اختناق ؛ فضای مرگ ؛ عزا و ماتم های دینی و .... باعث مشکلات روحی ؛ افسردگی و نهایتا" پناه بردن به اعتیاد در میان جوانان میباشد .

دوم ـ نقش سپاه و کارگزاران نظام در قاچاق و ترویج اعتیاد :

در دهه 60 یکی از دیپلماتهای سابق رژیم بنام ابوالفضل اسلامی فاش ساخت که همزمان با کاهش قیمت نفت و نیاز رژیم به خرید سلاح از بازار سیاه با موافقت خمینی ؛ خامنه ای و رفسنجانی ؛ فعالیت سپاه در زمینه قاچاق مواد مخدر به ایران ؛ منطقه و اروپا شروع شد که هنوز هم ادامه دارد . باین ترتیب ترافیک مواد مخدر از افغانستان و ایران به نقاط مختلف جهان و توزیع آن در داخل کشور ؛ یکی از منابع در آمدهای مالی سپاه میباشد .

گزارشات رسمی و حکومتی ؛ دست داشتن دستگاه های نظامی و امنیتی ایران بخصوص سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر را تائید می کنند . سران رژیم بویژه سران سپاه و از جمله پاسدار نقدی ــ فرمانده بسیج ــ از گردانندگان مافیای مواد مخدر در ایران هستند که در چند سال پیش ؛ بهمین جرم دستگیر و زندانی شد که بعدا" بفرمان ولی فقیه آزاد گردید .

سر تیپ دوم عبدالله عراقی فرمانده واحد سپاه در تهران بزرگ و محسن رفیقدوست وزیر پیشین سپاه از گردانندگان دیگر باندهای مخوف قاچاق در ایران بودند که در گذشته با قاچاقچیان اروپای شرقی کار میکردند . سجاد حق پناه از مسئولان پیشین اطلاعات سپاه گفته است " شماری از فرماندهان سپاه در قاچاق مواد مخدر مستقیما" دست دارند و تریاک خریداری شده از افغانستان ؛ زیر نظر آنان در آزمایشگاههای داخل ایران به هروئین و مرفین تبدیل میشود " . این فرمانده در ادامه می افزاید " هروئین و مرفین تولید شده در ایران از طریق شبکه های شریک در خارج و با استفاده از امکاناتی چون اسکله ؛ فرودگاه  ؛ کشتی و کامیون که در اختیار سپاه پاسداران است در داخل و یا خارج ارسال و توزیع میشود " .

بعلاوه سجاد حق پناه همچنین گفته است " سپاه از دهها اتوبوس حامل زائران ایران به عراق ؛ ترکیه و سوریه برای نقل و انتقال هزاران کیلو مواد مخدر استفاده میکند " .

بدلیل همین دست داشتن فرماندهان سپاه و کارگزاران رژیم در کنترل ترافیک قاچاق مواد مخدر به ایران و دیگر نقاط جهان بود که چند سال پیش ؛ وزیر اطلاعات سابق و دادستان کل کشور " دری نجف آبادی " اروپا را تهدید میکرد که در صورت ادامه فشار به ایران ؛برای توافق بر سر برنامه هسته ای ؛ درب ورود قاچاق مواد مخدر به اروپا را خواهد گشود .

و یا مصطفی پور محمدی وزیر کشور دولت نهم و وزیر دادگستری فعلی ؛ با اشاره به دست داشتن مقامات رژیم در  قاچاق مواد مخدر در دی ماه 1391 گفته بود " ترانزیت مواد مخدر با هر شکلی خیانت به بشریت است ؛ هیچ منفعت و خیری در آن نیست که یک دستگاه آن را انجام بدهد " .

منابع خارجی هم بر دخالت سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر تأکید دارند ؛ مثلا" روزنامه واشنگتن پست در اواخر سال 2011 طی مقاله ای نوشت " سپاه قدس ــ بفرماندهی قاسم سلیمانی ــ با حزب الله لبنان و کارتل های قاچاق در امریکای لاتین در تجارت و ترانزیت مواد مخدر در سراسر جهان حتی به امریکای لاتین همکاری دارند " .

و یا وزارت خزانه داری امریکا در تاریخ 7 مارس 2012 طی بیانیه ای ؛ سر تیپ پاسدار " غلامرضا باغبانی " از فرماندهان ارشد سپاه قدس را قاچاقچی بین المللی مواد مخدر معرفی کرد و او را تحت تعقیب قضائی قرار داد . وی متهم شده بود که به قاچاقچیان افغان اجازه داده است که با عبور از خاک ایران ؛ مواد مخدر را به کشورهای اروپائی بفرستند .

همچنین در سال 2011 نیز 25 عضو یک شبکه قاچاق مواد مخدر در باکو دستگیر شدند ؛ حداقل 8 نفر از دستگیر شدگان از افراد کارمند محلی سفارت ایران در شهر باکو بودند . آنها بعد از دستگیری  به عضویت در فعالیتهای برون مرزی سپاه اعتراف کردند . همچنین سایت افشاگر " ویکی لیکس " به نقل از روزنامه " دی ولت " با اشاره به نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر می نویسد " درآمد سپاه پاسداران از قاچاق مواد مخدر به اروپا ؛ بالغ بر چندین میلیارد بورو است " .

یکی از انواع مواد مخدرِ اعتیادی " شیشه " یا " کریستال " نام دارد . این ماده مخدر ؛ بیشتر مورد علاقه جوانان میباشد که  عمدتا" در تهران و اسلام شهر تولید میشود . بعد از تولید ؛ علاوه بر توزیع در داخل کشور ؛ بکمک شبکه های قاچاق سپاه بکشورهای همسایه هم صادر میشود که به خاطر آن کشورهای ارمنستان و ترکیه ؛ بارها به ایران اعتراض کرده اند .

واقعیت این است که سپاه پاسداران متهم اصلی قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تولید شده در افغانستان به ترکیه و اروپا و ..... است . سپاه همچنین مالک و مؤسس شمار زیادی از لابراتورهای تولید شیشه و توزیع آن در میان جوانان ایران میباشد و بسیاری از سر شبکه های قاچاق مواد مخدر زیر بال و پر سپاه پاسداران قرار دارند . بنابراین نمایشات دروغین و ظاهری کشف شبکه های قاچاق و یا امحای مقداری مواد مخدر کشف شده توسط آنان ؛ بقصد فریب افکار عمومی و لاپوشانی نقش خود در ابتلای میلیونها جوان مأیوس از زندگی و آینده خود به مواد مخدر؛ صورت میگیرد .

مواد مخدر یک تجارت پر سود برای برخی از وزارت خانه ها و سازمانهای دولتی ایران میباشد که برای جبران کسری درآمد خود از آن استفاده میکنند . بنابراین تولید و توزیع مواد مخدر بعنوان یک تجارت پر سود چنان با منافع اقتصادی رژیم ؛ سپاه و وزارت اطلاعات نظام گره خورده است که رهایی قطعی جامعه ایران از بلای مهلک اعتیاد جز با رهایی از دست این رژیم جنایتکار میسر نمی شود .

باین ترتیب روشن میشود که رژیم نه تنها علاقه ای به جلوگیری از توزیع مواد مخدر و اعتیاد در جامعه ندارد بلکه خود ترویج دهنده و توزیع کننده مواد مخدر نیز هست . یعنی این رژیم به یمن شبکه های مافیائی سپاه و ارگانهای ذی نفوذ بجای مقابله با پدیده اعتیاد و توزیع مواد مخدر ؛ عملا" مدیریت توزیع و خرید و فروش آن در جامعه را بر عهده دارد .

 

ب ــ هدف رژیم از مبارزه ظاهری با قاچاقچیان مواد مخدر :

در حالی که همه مرزهای کشور در اختیار و تحت کنترل و نفوذ سپاه پاسداران و وابستگان رژیم است ؛ قاچاق سالانه صدها تن مواد مخدر به کشور نمی تواند کار افراد عادی و غیر مرتبط و قاچاقچی های معمولی باشد . یعنی عبور کامیونهای پر از تریاک و دیگر مواد مخدر از افغانستان به درون ایران تنها با چراغ سبز ؛ خواسته و کمک سپاه پاسداران و گروههای همکار آنان امکان پذیر است .

در کشوری که دستهای آفتابه دزد براحتی قطع میشود و متقابلا" دزدان و غارتگران اصلی ــ مقامات ؛ کارگزاران و وابستگان رژیم ــ با میلیاردها تومان دزدی ؛ آزادانه به کار خود ادامه میدهند ؛ نباید مبارزه ای جدی و مؤثر با قاچاقچیان اصلی مواد مخدر یعنی سران سپاه و مقامات نظام را از کارگزاران نظام و ارگانهای های قضائی آن ؛ انتظار داشت .

اعدام گسترده قاچاقچیان خرده پائی که بعضا" خود قربانی شرایط نامطلوب اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی هستند ؛ نوعی پاک کردن صورت مسئله است که ضمن فریبکاری و لاپوشانی نقش سران سپاه و نیروی انتظامی در این فاجعه ؛ با بیرون کردن رقبا از میدان ؛ خرید و فروش و توزیع مواد مخدر را به انحصار خود در می آورند . بعلاوه با کثرت اعدام قاچاقچیان  ؛ هم اعدام زندانیان سیاسی را به حاشیه میرانند و هم اعدام و کشتار را به امری عادی و روزمره در جامعه بدل میکنند و حمله و هجوم به خانه های مردم را موجه نشان میدهند .

در حالی قائم مقام دبیر کل " ستاد مبارزه با مواد مخدر " از تأثیر مثبت اعدام قاچاقچیان و بگیر و به بند آنان صحبت میکند که به اقرار خود وی ؛ از 86 هزار تن مواد مخدر وارد شده به کشور ؛ تنها 8 هزار تن آن یعنی کمتر از یکدهم آن توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط شده است ؛ یعنی 78 هزار تن آن وارد کشور و مورد استفاده قرار گرفته است .   

همچنین ؛ در کنار کشتار جمعی و پیوسته زندانیان سیاسی به بهانه ها و اتهامهای ظاهرا" سیاسی مانند " محاربه " ؛ " توهین به مقدسات " ؛ " اقدام علیه امنیت کشور " و ....... ؛ راه دیگر تصفیه مخالفان سیاسی ؛ اعدام آنان تحت عنوان قاچاقچی مواد مخدر میباشد .

سازمان عفو بین الملل در سال 1991 طی گزارشی خاطر نشان کرد که "بنظر میرسد سرکوب جنبش ملی بلوچ بشکلی مستمر با فعالیت علیه قاچاق مواد مخدر مخدوش شده باشد . این امر تمایز میان زندانیانی را که بخاطر فعالیت سیاسی دستگیر شده و آنهایی را که بعلت قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده اند ؛ مبهم ساخته است " .

روزنامه ابزرور چاپ انگلستان در تاریخ 16 سپتامبر 2012 از کشتار جمعی و سیستماتیک متهمین ؛ به بهانه قاچاق مواد مخدر در زندانهای سراسر کشور بویژه زندان وکیل آباد مشهد گزارش میدهد و می نویسد : " سازمانهای حقوق بشری مدعی هستند ؛ کشتار پی در پی زندانیان سیاسی به عنوان قاچاقچی برای ترس رژیم از پیدایش و وقوع انقلابی در ایران ؛ بدنبال انقلاب کشورهای عربی است ــ منظور بهار عربی است ــ " .

 

ج ــ چرا رژیم به ترویج اعتیاد در میان جوانان روی آورده است :

تأمین هزینه تروریسم برون مرزی ؛ جبران کسری درآمد دولت ؛ درآمدهای سریع و سودهای میلیاردی تنها انگیزه سران سپاه و مقامات رژیم از قاچاق مواد مخدر ؛ خرید و فروش و توزیع آن نیست ؛ بلکه معتاد کردن جامعه بخصوص جوانان و فلج و زمین گیر کردن آنان و مانع ورود آنها به عرصه های سیاسی ؛ اجتماعی و عرصه اعتراضات و خیزشهای اجتماعی از دیگر اهداف رژیم میباشد . و از پخش نسبتا" ارزان مواد مخدر بعنوان ابزاری علیه جوانان ؛ استفاده میکند .

سران سپاه و نیروهای نظامیِ امنیتی با پخش ارزان مواد مخدر بعنوان ابزاری برای تباه کردن نیروهای جسمی و فکری مردم و جوانان استفاده میکنند و با اشاعه و دامن زدن به اعتیاد در میان جوانان ؛ باعث بی اعتنائی و عدم احساس مسئولیت آنان در قبال مسائل سیاسی ؛ اجتماعی و آینده خود و کشورشان میشوند .

مگر غیر از این است که اگر مردم و جوانان کشوری معتاد و نعشه و خمارِ مواد باشند ؛ آنان نسبت به مشکلات اقتصادی ؛ تبعیض ؛ فساد و سرکوب ؛ تورم و گرانی ؛ نقض حقوق شهروندی ؛ اختلاس های میلیاردی و ..... غافل و بی تفاوت می مانند و به بی عملی و انفعال در قبال حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشانده میشوند و تنها دغدغه آنها تهیه مواد و رفع خماری در حال و آینده ؛ خواهد بود .

 

اما برای مبارزه با معضل اعتیاد ؛ قبل از هر چیز باید دلایل مادی و زمینه های گسترش و روی آوردن مردم و جوانان به اعتیاد را از میان برداشت . علت اصلی گسترش جوانان به پدیده اعتیاد ؛ در درجه اول به بیکاری ؛ نداشتن افق و چشم اندازی بهتر برای زندگی ؛ نبود امنیت شغلی و روانی در جامعه ؛ بر میگردد . با وجود 8 میلیون بیکار و فقر طاقت فرسا در جامعه  ؛ طبیعی است که نه تنها اعتیاد کاهش نیابد بلکه بسیاری از جوانانِ بیکار برای فرار از وضعیتی که دارند و یا بوسوسه کسب درآمدی سریع و آسان از طریق فروش و توزیع مواد مخدر هم مواد مورد نیاز خود را تأمین کنند و هم راهی برای برون رفت از معضل بیکاری و کسب معاش بیابند .

بنابراین برای ریشه کنی اعتیاد و پاکسازی جامعه از سموم مرگ آور اعتیاد باید ؛ حقوق شهروندی ؛ آزادیهای فردی و اجتماعی ؛ کار و امنیت شغلی ؛ رفاه و آسایش روانی و .....  برای مردان و زنان ایران تأمین و تضمین شود . امری که در گرو سرنگونی رژیمی است که ؛ بستر مناسبِ چنین شرایطی را فراهم کرده است .

 

18.05.2015

28 اردیبهشت 94

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.