رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه با یداله بلدی در رابطه با حمله اخیر "پژاک" در منطقه بانه
19.05.2015 - 20:44

 

کوردانه: محمدرضا اسکندری: پس از خودکشی/قتل فریناز خسروانی و حرکت اعتراضی در مهاباد ه.پ.ژ شاخه نظامی پژاک اعلام کرد که حمله به مرکز ایست‌بازرسی واقع در مسیر سقز، بانه که در آن یک افسر وظیفه کورد و یک سرباز وظیفه کشته شده است را گریلاهایشان انجام داده اند در این رابطه کوردانه مصاحبه با یداله بلدی فعال سیاسی كردستان  انجام داده است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می کنیم.

با سلام به گردانندگان سایت کردانه و با سپاس از شما که خستگی ناپذیر در جهت آزادی و عدالت تلاش میکنید.

1-          نظر شما در رابطه با حمله پژاک به ایست بازرسی در نزدیک بانه که طی آن یک افسر و سرباز وظیفه کشته شدند چیست؟

یکی از اهداف هر سازمان سیاسی که برای کسب حقوق مردم مبارزه میکند این اصل اساسی است که تلاش کند تا با عملکرد خود رژیم را منزوی کرده و مشروعیت رژیم را که حقوق مردم را پایمال میکند زیر علامت سوال ببرد. سربازان وظیفه که بناچار به اجباری میروند و اگر از نور چشمی ها نباشند و یا رشوه پرداخت نکنند مسلما باید در پادگانها و پاسگاهای دور افتاده دوره اجباری  خود را طی کنند. سربازان مانند اکثریت عظیم جوانان ایران که تحت ستم و تبعیض و سرکوب رژیم هستند بهیچ وجه حاضر نیستند که از آن دفاع کنند اما ناچارند که این دوره را طی کنند، کشته شدن آنان بوسیله نیروهای انقلابی نه تنها تاثیری بر رشد مبارزات مردم ندارد بلکه پیامدهای زیانباری برای نیروهای انقلابی بهمراه دارد.

2-            پژاک اعلام نموده است که بخاطر هشدار به رژیم و  قتل فریناز خسروانی این حمله را انجام داده است.

اعتراض مردم دلاور و آگاه مهاباد هزاران بار اثرگذارتر از کشتن حتی فرماندهان سپاه است و تلاش در راه بسیج توده های مردم کارآمدترین شیوه برای پاسخ به جنایات رژیم است.

3-            حرکت نظامی در شرایط کنونی چه نقشی می تواند در مبارزات داخل ایران و کردستان داشته باشد، در صداقت و فداکاری نیروهای طرفدار مبارزه مسلحانه هیچگونه تریدی نیست ولی تجربیات تاریخی نشانگر این واقعیت است که فعالیت های فرهنگی و حقوق بشری در جهت روشنگری و آگاهی و تشکل توده ها و تلاش برای ایجاد نهادهای مدنی تاثیر گذارتر از مبارزه مسلحانه است و باید در نظر داشت که مبارزه مسلحانه ارتباط با توده های مردم را قطع میکند و امکان پیوند با توده های مردم را بسیار دشوار میکند.

4-            خیلی از فعالان سوشیال میدیا حمله و کشته شدن سربازان را غیرانسانی میدانند. مبارزی که جان برکف میگذارد و از تمام امکانات و لذات زندگی چشم می پوشد و برای بهروزی و سعادت مردم فعالیت میکند هدفش این نیست که اعمال غیرانسانی انجام دهد اما مبارزه مسلحانه که مبارزه ای سخت و دشوار و پیچیده است عوارض و پیامدهای خاص خود را دارد چنانکه در مبارزات چریکی شهری هم شاهد بودیم که گاهی مردم عادی کشته و یا مجروح میشدند اما هر چند که سرکوب و ستم رژیم عامل اصلی مبارزه مسلحانه است اما نیروهای سیاسی تنها در یک پروسه طولانی و گسترده و خشونت پرهیز و بدون اتکا به اسلحه و با تشکل توده ها می توانند به آرمانهای خود دست یابند.

5-          پیشنهاد شما به پژاک و سایر احزاب که معتقد به مبارزه مسلحانه هستند چیست؟

پژاک محصول شرایط مکانی و زمانی خاص خود است در شرایطی که در کردستان هر گونه تحزب و تشکیل نهاد های مدنی مستقل با سرکوب مواجه میشود و ستم ملی و مذهبی و تبعیض اقتصادی بیداد میکند جوانان پرشور و آرمانخواه قدم  در راه بی برگشت میگذارند و در کوه های سر بفلک کشیده با کمترین امکانات اما با عشق به توده های محروم و زحمتکش و در سخت ترین شرایط برای بهروزی مردم جان بر کف مبارزه می کنند اما این فرزندان فداکار مردم باید از تجربه پیشینیان بیاموزند. مبارزه مسلحانه شور و هیجان و تحسین را در مردم می آفریند اما نمیتواند با مردم پیوند برقرار کند و آموزش تاریخ نشانگر این اصل است که حاکمیتی که با اسلحه مستقر شود با اسلحه باید استمرار یابد اما حاکمیتی که با دستان توانای توده های مردم بر پا شود ضامن بقای آن نیز، مردم خواهند بود. تاثیری که زنده یاد معلم فرزانه کردستان فرزاد کمانگر برافکار عمومی نهاد نشانگر تاثیر فعالیت های فرهنگی در جامعه است فرزندان دلیر و آزاده پژاک با همین عشق آتشین که بمردم دارند مسلما بدون سلاح می توانند در پشبرد آرمانهای خود موثرتر باشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.