رفتن به محتوای اصلی

افزایش فحشا و پاین آمدن سن روسپیگری در ایران
29.05.2015 - 15:10

فحشار را می توان به عنوان برآوردن خواهشهای جنسی در برابر پول یا یک منفعت تعریف کرد، در واقع روسپی یا فاحشه به کسی گفته می شود که صرفا برای بدست آوردن یک منفعت از قبیل پول یا موقعیت بدون انتخاب و علاقه جنسی تن به رابطه جنسی می دهد.

فحشا در ایران نیز مانند همه کشورهای جهان رواج دارد .عوامل روی آوردن زنان به فحشا را می توان از جمله فقر ،اعتياد ،ازدواج اجباری ،بيكاری ،زياده خواهی  و تنوع طلبی مردان،وجود فضای ياس و نااميدی  بين جوانان و عدم وجود امكانات برای ازدواج و تشكيل خانواده ، ازدواج مجدد مردان و طلاق  برشمرد.

اما در شرایطی که مسولان و جامعه شناسان کشور نگران روابط پنهانی دختران و پسران جوان هستند، نگران از افزایش ازدواجهای سفید در ایران هستند، گزارش هایی نیز از آمار كاهش سن برقراری رابطه جنسی حتی  میان دانش آموزان کم سن دبیرستانی منتشر شده و از سوی دیگر آخرین آمار های موجود از بهزیستی نیز نشان می دهد که سن فحشا در ایران 16 سالگی است، اما هنوز برای این مسئله نه تعريف درستی  ارائه شده است و نه راه حل اجتماعی  شايسته ای  كه از گسترش آن جلوگيری  كند و همواره این مساله به عنوان یک تابوی اجتماعی پنهان شده است و آمارهای درستی از آن در دسترس نیست.

بر اساس آمارهای غیر رسمی در ایران که  به دست آمده ازسن  دختران فراری  در شهر تهران، ميانگين 9تا 17سال است که این خود یکی رواج ترین و عوامل اصلی افزایش فحشا و پاین آمدن سن روسپیگری در ایران طبق اخرین امارها نیز در سالهای اخیر سن روسپیگری در ایران از 28 تا 30 سال به 12 تا 18 سال رسیده است.

البته این كاهش سن در سالهای اخیر در ایران را می توان  مربوط به  افزایش برخی آسیب های اجتماعی نظیر افزایش طلاق ،تنوع طلبی مرد ها ،عدم امكان ازدواج ،اعتیاد ،بیكاری، فقر بیش از حد، فروش دختران و کودکان خردسال، از همه مهمتر نبود درامد و بحران اقتصادی که بر کل ایران سایه افکنده است.

يک كارشناس آسيب های اجتماعی نیز  آمار مراكز فحشا در سطح شهر تهران را 8 هزار باند اعلام كرده است.

روح الله مؤمن كارشناس آسيب های  اجتماعی در ایران گفت : طبق آمارهای بدست امده  در مدت 7 سال متوسط سن فحشا از 28 سال به زير 20 سال رسيده ودر حال حاضر كف اين سن تا 13 سالگی  پايين آمده يعنی  در ميان نوجوانان به طور روزافزونی  گسترش يافته است.

اين كارشناس مسائل اجتماعي تصريح كرده:" بين 300 تا 600 هزار زن خودفروش در جامعه ما قابل رديابی هستند و بسياری  از دانش آموزان دبيرستانی به دلایلی از جمله فقر  اين معضل اجتماعی  را به طور رسمی می  پذيرند.

در این میان سال گذشته و در جدیدترین اظهار نظر درباره سن فحشا، دكتر حبيب الله مسعودی  فريد  مدير كل امور آسيب‌ديدگان اجتماعی  سازمان بهزيستی  كشور با اشاره به كاهش متوسط سن زنان تن فروش در كشور، گفته است: در چند سال اخير سن اين زنان همواره با كاهش مواجه بوده است و در سال 90 تا 92 نيز ميانگين سنی  اين زنان يك سال كاهش يافته است.

به گفته وی بر اساس آمارهای  مراكز بازپروری  سازمان بهزيستی  10 تا 12 درصد زنان خيابانی  متاهل هستند و اغلب آنان در سنين ابتدای  جوانی  20 تا 29 سال قرار دارند.

نکته دردناک اما اینجاست که پای زنان متاهل نیز به روسپیگری باز شده است.

به گفته دکتر ابهری عضو مرکز پژوهش های دانشگاه شهید بهشتی ، حدود 67 درصد از مردان متقاضی  مجرد و مابقی  آنها متأهل هستند كه به دليل زياده‏ خواهی  و تنوع ‏طلبی به زنان روسپی روی آورده ‏اند.

به گفته وی  بيشتر زنان روسپی  نيز مجرد هستند. اما اين عمل در بين زنان متأهل نيز وجود دارد. گاهی  مرد معتاد، همسرش را مجبور به اين كارمی ‏كند وبدون در نظر گرفتن آینده وضعیت جسمی یا روحی همسر خود  حتی  مشتری‏ هایی  را نیزاز همین خرده فروش های مواد مخدر را  معرفی  می ‏كند و گاها شبانه روز جسم و روح زنان خود را در اختیاراین مردان هواسران قرار می دهند، در موارد ناچری نیز زن متاهل با اختیار کامل، چنین فعالی را انجام می دهد و همسرش مطلع است و تشویقش می کند.

هر چند تصور اين وضعيت ناگوار كه مردی  زن خود را به اين عمل ترغيب كند و راضی به اين كار شود، بسيار مشكل است؛ اما در اين شرايط، مرد خانواده بی  غيرتی  خويش را توجيه می ‏كند و به جايگزينی  معيارها يا حركت معكوس در معيارها می پردازد.

اما نکته مهم تر اینجاست که از آنجا که روسپیگری در کشور  تابویی اجتماعی به حساب می آید هر گز به طور علمی به آن پرداخته نشده تا راهکارهای اساسی برای نجات زنان آسیب دیده اندیشیده شود و تا این تابو شکسته نشود و آمار دقیقی از فحشا وجود نداشته باشد تا آسیب شناسی ها صورت بگیرد نرخ فحشا نیزدر ایران روز به روز  افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی
ایمیل ارسالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.