رفتن به محتوای اصلی

تحلیلی بر قمار رضا مریدی و شکست طرح وی برای رهبری
جامعه ایرانی در تورنتو کانادا
02.06.2015 - 06:09

دوشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۹۴


تحلیلی بر قمار رضا مریدی و شکست طرح وی برای رهبری جامعه ایرانی

 









 





 



 

تحلیلی بر قمار رضا مریدی و شکست طرح وی برای رهبری جامعه ایرانی

تظاهرات ضد مراسم مرگ خمینی در روز یکشنبه در ریچموندهیل  که سالها برگزار می شده است چندین دستاورد خوب برای جامعه ایرانی در ریچموندهیل - تورنتو و کانادا داشت .

 1- امسال بدلیل شکست سیاسی نیروهای طرفدار تحریم و جنگ متحد با رژیم ناقض حقوق بشر اسرایل علیرغم حمایت شهروند- سلام تورنتو و ایران استار

الف -شکست دختر رضا مریدی در نمایندگی انجمن شهر  اکتبر 2014
 ب- شکست کاوه شهروز و وینست گاسپارو نامزدهای حزب لیبرال در ریچموندهیل و ویلودیل که نامزدهای  مورد حمایت رضا مریدی - مجاهدین و لابی اسراییلی کانادایی  بودند سپتامبر 2015
پ-  استعفای ناگهانی  وزرای جنگ طلب هارپر - جان برد و زیر امور خارجه در اوریل 2015 یعنی شکست سیاست های خارجی کاناد ا در خاورمیانه . هارپر ار عوامل اصلی فشار و افزایش تحریم ها علیه ایران و جامعه ایرانی در کانادا بود . بستن سفارت خانه ها و بخش ویزای مهاجر ت کانادا در 2012 که فشار زیادی بر خانواده ها وارد کرده است . جان  برد  از متحدان سرسخت نانیییاهو بود .
استعفای وی یک شکست برای حقوق بشری های سیاسی وابسته نظیر نازنین افشین جم و اردشیر زارع زاده بود.
 ت - شکست جناح تحریمی ها -  مجاهدین سلطنت طلبها .   سکولار هام وسوم به برانداز - همگی مورد حمایت صهیونیستها در انتخابات اخیر کنگره سیاسی ایرانیان مه 2015
ج - استعفای ناگهانی یکی دیگر از عوامل فشار بر جامعه ایرانی - پیتر مک کی و از متحدان ناتینیاهو  در مه 2015 - وزیر جنگ سابق هارپر و همسر نازنین افشین جم


رضا مریدی نیاز داشت که حرکتی برای روحیه دادن و تجدید سازماندهی جریان برانداز ایجاد کند .   پس از بازگشت از اسراییل که بدون اطلاع رسانی دولتی و جامعه ایرانی انجام شده بود و توسط من در 11 ماه مه خبر رسانی شد .  با ارسال ای میل با دعوت برای تظاهرات علیه مراسم مرگ خمینی که سالها هست در ریچموندهیل برگزار می شود ، تمامی  ملاحظات اجتماعی و سیاسی را کنار گذاشت ، .   رضا مریدی در استانه نوروز سعی کرده بود با کمک مجاهدین و سلطنت طلبها یک کار تبلیغاتی برای انتشار تمبر نوروز ، دوباره اعتبار خودش را ترمیم کند .     بسیار ی از ایرانیها به این دلیل از مریدی حمایت کرده اند که ایرانی بوده است . یعنی در صورتی که یک ایرانی سالم و دلسوز به حقوق جامعه ایرانی حضور داشته باشد وی حمایت بسیار کمی خواهد داشت .
شرکت 300 تا 500 نفر ( روایت مختلف )  به فراخوان رضا مریدی در شهرریچموند هیل با 200 هزار جمعیت و 20 هزار ایرانی تبار ، یعنی بی اعتباری کامل سیاسی رضا مریدی و طیف هوادار وی شامل مجاهدین - حزب کمونیست کارگری - شاهی ها - سکولار ها - سازمان چریکهای فدایی ( تورنتو ) - را ه کارگر ( تورنتو ) - گروه شبه نظامی صهیونیستی " دوباره هرگز " می باشد .
حتی یک ایرانی و یا کانادایی برای فراخوان مریدی که از سوی 3 نماینده  مجلس استان طرفدار رژیم ناقض حقوق بشر اسرایل ( دیوید زیمر- دکتر هلنا جکز و مارتا گیلا ) به این تظاهرا ت نیامده بود .
این یعنی اینکه رضا مریدی نه تنها رهبر جامعه ایرانی در ریچموندهیل نیست حتی اعتبار سیاسی برای اوردن مردم در شهر ریچموندهیل در روز تعطیل را ندارد .
نشریه سلام تورنتو شهروند در این سالهای اخیر سعی زیادی در اعتبارسازی برای مریدی کرده بودند و سعی می کردند وی را رهبر جامعه ایرانی قلمداد کنند
مقامات سیاسی کانادا - امنیتی ها و تحلیل گران کانادایی بااین تظاهرات  قدرت بسیج مریدی و نیروهای اپوزیسیون ایرانی در کانادا را دریافته اند .

پاسخ اینکه  رضا مریدی رسما رهبری جبهه اپوزیسیون ایرانی در کانادا شده ا ست   ، حتی اگر اپوزیسیون انرا بپذیرد ، چندان دشوار نیست .   هر چقدر اپوزیسیونی که حول محور مریدی با حمایت لابی اسراییل در کانادا  شکل گرفته است ، در نزدجامعه ایرانی و سیاستمداران کانادایی اعتبار دارد ، رضا مریدی هم الان در روز اول جون 2015 اعتبار خواهد داشت .


بسیاری از ایرانی ها مخالف دیکتاتوری خمینی و دیکتاتوری مذهبی در ایران هستند ولی بسیاری از این مخالفان مسلمان هستند و بااین جریانا ت یا غیر دمکرات ، مرزبندی دارند  . بسیاری از این جریانات ضد اسلام و همسو با رژیم ناقض حقوق بشر اسرایل که همواره قطعنامه های سازمان ملل را نپذیرفته است و صدها بمب اتمی دارد

تغییر نقش مریدی از یک چهره علمی سیاسی  حزبی کانادایی به    نقش رهبری اپوزیسیون  در کانادا یک حرکتی بود که با توجه به مطالعه رفتارهای سیاسی مریدی در دوران اقامتش در کانادا از 1991 ، یک قمار سیاسی اجتماعی بود .
رضامریدی عموما محافظه کارانه برخورد کرده بود . تا سال 2006 به هیچ وجه حتی یک مقاله در نقد جمهوری اسلامی و یا شرکت در یک تظاهرات سیاسی در کارنامه ایشان نیست .   از سال 2009 در جریان جنبش سبز و همزمان با حضور مریدی در محافل صهیونیستی که همه انها بدون اطلاع رسانی انجام شده است . حضور وی در کنار مجاهدین و سلطنت طلبها و حتی کمونیستها که قاعدتا دولت های  سرمایه داری کانادا از شنیدن اسم انها باید کهیر بزنند  پررنگ تر می شود .  به طور مثال حتی یک عکس هم در این موارد در نشریات طرفدار  مریدی نظیر شهروند و سلام تورنتو  و یا در صفحات مجازی وی  منتشر نمی شود .


رضا مریدی از سطح نماینده ای که می توانست مورد اعتماد اکثریتی جامعه ایرانی باشد به فردی که مورد اعتماد چند صد فعال سیاسی هست که هیچ کدام حاضر نیستند با گروه دیگر گفتگو داشته باشند . شاید مرگ خمینی برای دوساعت عامل وحدت این جمع بشدت متتاقض بود و شاید اگر مراسم چند ساعت ادامه پیدا می کرد بین همین گروه ها زدو خورد ایجاد می شد .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حسن گلسفیدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.