رفتن به محتوای اصلی

آیا اسلام جمهوری اسلامی، نقشی در سرکوب شدن حقوق بشر دارد؟
17.06.2015 - 06:41

 

چندین ساله که با این مسئله درگیرم و احساس می کردم که جواب این مسئله یک راز و رمز عمومیست. همه می دونیم و بین خودیها هم می گوییم وبعد فراموش می کنیم، چون تجزیه و تحلیل درست و حسابی نمیکنیم که نمیکنیم.

در بيست و نهمين نشست شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، گروه "همه حقوق بشر برای همه در ایران" که بجشی از سازمان "سودویند" اتریش است چندین فعال حقوق بشر را دعوت کردند. .و دیروز سه شنبه پانلی جالب و مهمی را برگزار کردند که راجع به سرکوب هنر، فرهنگ و ورزش در ایران بود.

سخننان تک تک پانلیستها امروز در واقع به نوعی جواب سوال تیتر این مقاله را داد. سه تا از نکاتی را که به نظر من جالب و واقعبینانه بود را برای شما یادداشت میکنم: 

1. اقای اسفندیار منفرد زاده در مورد سرکوبهای حقوق بشر در ایران: "فرهنگ عقب مانده اما مقبول اکثریت مردم، ترکیبی از سنتها و باورهای مذهبی بوده".

2. خانم مهدیس امیری در سخنانشان در مورد فیلم جدیدی به نام "خانه پدری" که در ایران توقیف شده است گفت: " "خانه پدری"، با صحنه ای میخکوب کننده از قتلی ناموسی اغاز مبشود. ... دو امار نگران کننده را سال گذشته مقامات انتظامی تهران اعلام کرد: طی سال پیش 20 در صد کل قتلهای رخ داده در کشور، با انگیزه ها ی ناموسی صورت گرفته است، و 61 در صد از زنان مفتول با قاتل خود نسبت خانوادگی داشته اند."

و بعد خانم امیری توضیحی کامل دادند در باره ای قوانین شرعی (ماده 630 و220 قانون مجازات اسلامی)، و "بی گناه بودن" قاتلین ناموسی.  

3. اقای مهدی رستم پور گفت: "هفته اینده تیم ملی امریکا در لیگ جهانی والیبال به ایران می اید، ...بیانیه ای با امضای حزب الله منتشر شده، که زنان تماشاگر والیبال را فاحشه خوانده و تهدید کرده که حظوری خونین در اطراف ورزشگاه خواهند داشت. ... پرسش این است، اگر فدراسیون جهانی والیبال از تامین امنیت این مسابقه و تماشاگرانش مطمئن نیست، چگونه میتواند اجاره برگزاری این مسابقه را بدهد؟ متشکرم!

و اکنو که حزب الله هم رسیدیم ؛اصلن،  ترور، جهاد و جنگهای ج. ا. در کشورهای همسایه و منطقه، چگونه حقوق بشر مردمان این کشورها را پایمال میکند؟

آیا فعالین حقوق بشرایرانی مسئوليتی در این موارد دارند؟

سوال اسانی نیست، ولی واقعیت این است که ج. ا. مستقیما درحال حاضردر جنگ داخلی حد اقل دو کشور شرکت می کند (سوریه و عراق)، و در یمن، لبنان ومناطق فلسطینی هم به طورمستقیماو یا غیر مستقیم دخالت میکند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.