رفتن به محتوای اصلی

بحث انتخابات در دیدار با آیت‌الله منتظری
29.05.2009 - 18:12

او در زمانی كه خود در حصر بود، از سرنوشت خانواده‌های زندانیان عقیدتی غافل نمی‌شد به طوری كه بخشی از هزینه زندگی این خانواده‌های بی پناه را بر دوش گرفته بود.

حافظه خارق‌العاده، منش و رفتاری آمیخته به مهربانی و تواضع و گفتاری صمیمی و همراه با طنزی ظریف و دلچسب از آیت‌الله منتظری چنان شخصیتی ساخته كه حضورش را بسیار مطبوع و شیرین می‌كند.

از این رو، ندیدن طولانی او سبب دلتنگی و دیدنش مایه حلاوت و آرامش است.

در واقع دلتنگی سبب می‌شود كه من نیز چون هزاران تن دیگر، هر از گاهی به جناب احمد‌ آقای منتظری زنگ بزنم تا امكان دیداری و اگر وقت مناسب بود، فرصت گفتگویی پیش آید.

این بود كه روز یكشنبه در راه بازگشت از اراك بنا به قراری كه با احمد آقا گذاشته بودیم به دفتر آیت‌الله منتظری رفتم بدان امید كه صحبتی در باره انتخابات هم صورت گیرد.

پاسی از شب گذشته بود و جناب آیت‌الله تازه جلسه استفتاء با تعدادی از روحانیون را تمام كرده بود.

از جزئیات روند انتخابات اطلاع داشت و نسبت به برخورد حذفی شورای نگهبان با اكبر اعلمی و قاسم شعله سعدی معترض بود. یادم رفت نظر ایشان را در باره رد صلاحیت خانم رفعت بیات بپرسم از این رو نمی دانم كه نظر فقهی آیت‌الله نسبت به رئیس جمهور شدن خانم‌ها آیا همان نظر مشهور فقهاست یا تفاوت دارد.

به هر حال، بحث به خبرهایی كشید كه از قول ایشان در پاره‌ای سایت‌ها انتشار یافته بود. این نوع خبرها را تكذیب كردند.

بحث اندكی كه پیش رفت، متوجه شدم كه برای گرفتن اظهار نظری مشخص از ایشان در باره انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌های زیادی صورت گرفته به طوری كه جناب آیت‌الله از این جهت احساس فشار می‌كرد.

به هر حال، آیت‌الله منتظری به شدت منتقد رفتار شورای نگهبان بود.

پس از دیدار با آیت‌الله كه طبق معمول آخرین آثارش را هم به دیدار كنندگان هدیه می‌دهد از جمله كتاب سفیر حق و سفیر وحی كه در پاسخ به دیدگاه دكتر عبدالكریم سروش در باره ماهیت وحی نوشته شده است، با تنی چند از روحانیون كه گویا از نزدیكان و اعضای دفتر وی بودند، در باره انتخابات و شانس و موقعیت هر یك از كاندیداها بحث و گفتگو كردیم.

در نهایت احمد آقای منتظری متن نوشته‌ای از آیت‌الله منتظری را كه در پاسخ به یك پرسش در باره انتخابات مطرح شده بود، برایم آورد.

در این نوشته از ایشان پرسیده شده است:

بسمه تعالی

محضر مبارك حضرت آیت‌الله العظمی آقای منتظری دامت بركاته

پس از عرض سلام و آرزوی سلامتی برای جنابعالی؛ اخیرا در بعضی سایت‌های اینترنتی خبری منتشر شده مبنی بر اینكه حضرتعالی از كاندیدای خاصی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری حمایت نموده‌اید. لطفا نظر شریف خود را برای ما بیان فرمایید.

آیت‌الله منتظری در پاسخ به خط خود مرقوم فرموده‌اند:

بسمه تعالی

پس از سلام و تحیت، اینجانب در هیچ دوره‌ای از انتخابات شخص خاصی را تعیین نكرده‌ام، و در این دوره نیز شخص خاصی معین نمی‌كنم. امید است مردم شریف و فهیم ایران – ضمن شركت فعال در انتخابات – این امانت مهم را به اهل آن بسپارند، و كسی را انتخاب نمایند كه بتواند – با كمال شجاعت – در تحقق شعارهای اصلی انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی كوشا باشد.

انشا‌ءالله موفق باشید. 31/2/1388

حسینعلی منتظری

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.