رفتن به محتوای اصلی

نخستین همبستگی عربی با 'جنبش سبز' در ایران
08.02.2010 - 16:12

نود چهره سیاسی و فرهنگی در لبنان پیامی به مردم ایران فرستاده و با جنبش اعتراضی در ایران اعلام همبستگی کرده اند. آغاز پیام، جمله ای از محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در ستایش پایتخت لبنان است: عروس مدیترانه باید سرافراز باشد. امضاکنندگان پیام نوشته اند که از بیروتی که محمد خاتمی چنینش توصیف کرده، اعلام می کنند که با مردم ایران برای دستیابی به آزادی، دموکراسی و گوناگونی اندیشه همراهند.

این بیانیه حاصل جلساتی است در بنیاد سمیر قصیر در بیروت و نویسندگان آن در آغاز، چند چهره فرهنگی و سیاسی شیعه بودند، متن بیانیه سپس به امضای دهها نفر دیگر از چهره های سنی، مسیحی و دروزی رسید که اغلبشان روزنامه نگار، پژوهشگر، فعال حقوق بشر یا فعال سیاسی اند، امضای چند نماینده پیشین مجلس هم پای بیانیه به چشم می خورد.

سعد کیوان، مدیر بنیاد سمیر قصیر در پاسخ به این سؤال که چرا صادرکنندگان بیانیه پس از گذشت هفت ماه از حرکت اعتراضی در ایران به فکر ارسال چنین پیامی افتادند می گوید: "من قبول دارم که کوتاهی شده، اما از طرفی در این مدت، لبنان دچار مسائل داخلی بعد از انتخابات بود و از طرف دیگر، شاید تصور می شده که اعتراضاتی که در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری راه افتاده، مسئله ای است که پس از یکی دو ماه با نوعی تسویه حساب داخلی حل و فصل می شود".

سعد کیوان می افزاید: "پس از مدتی مشخص شد که جنبشی که در ایران به راه افتاده، تنها اعتراض به نتیجه انتخابات نیست بلکه تلاشی فراگیر است برای دستیابی به آزادی و دموکراسی، تلاشی که نه تنها به ایران، بلکه به لبنان و تمام منطقه تعلق دارد".

با وجود اینکه روشنفکران لبنانی از ادیان و مذاهب مختلف دست به موضعگیری زده اند اما روحانیت لبنان، بویژه روحانیت شیعه که ایران حساسیت ویژه ای روی آن دارد، همچنان سکوت اختیار کرده است.

کم نیستند روحانیون لبنانی که در محافل خصوصی از رفتار حکومت ایران در قبال جنبش اعتراضی انتقاد می کنند یا حتی سیاستهای عمده جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برند اما این انتقادها و مخالفتها هرگز در محافل عمومی مطرح نمی شود.

سعد کیوان می گوید که بیانیه برای شماری از روحانیون فرستاده شد و آنها با محتوای آن موافقت کردند اما مصلحت ندیدند امضای خود را پای آن بگذارند.

تنها روحانی لبنانی که پای بیانیه را امضا کرده، علامه سید علی امین است که از مجتهدان بلندپایه لبنانی به شمار می رود، علامه امین پیشتر در شهر شیعه نشین صور در جنوب لبنان دفتر و دارالافتایی داشت که پس از بروز اختلاف میان او و حزب الله، مورد حمله هواداران حزب الله قرار گرفت و بسته شد، علامه امین ناچار شد به بیروت کوچ کند و در محله ای سنی نشین در جوار اقامتگاه سعد حریری، نخست وزیر لبنان، تحت تدابیر شدید امنیتی سکنی گزیند.

علامه امین نخستین روحانی بلندپایه شیعه بود که حمایت خود را از جنبش اعتراضی در ایران اعلام کرد و در مصاحبه ای با تلویزیون فارسی بی بی سی که عید فطر گذشته پخش شد، به انتقاد از آیت الله خامنه ای رهبر ایران و نحوه برخورد او با حرکت اعتراضی پرداخت.

با وجود اینکه گروهی از فرهنگیان و سیاسیون لبنان دست به موضعگیری نسبت به حوادث جاری در ایران زده اند، بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی و سیاسی این کشور و همچنین توده های مردم عادی لبنان اقتدار نظام جمهوری اسلامی را در ایران فراتر از آن می دانند که جنبش سبز بتواند خدشه ای به آن وارد کند.

علامه امین در مورد سکوت روحانیت شیعه خارج از ایران نسبت به آنچه در ایران می گذرد می گوید: "حکومتی در ایران وجود دارد که دارای اقتدار است و اقتدار کلاً ترس ایجاد می کند، بسیاری از علما هستند که می ترسند نظر خود را صریح و روشن بیان کنند، من به حوزه نجف نگاه می کنم می بینم که ساکت است، انگار نه انگار، به لبنان نگاه می کنم، همین طور، در حالی که با وجود سرکوبی که در ایران وجود دارد، علمایی در ایران هستند که نظر خود را بدون ترس بیان می کنند".

با وجود اینکه گروهی از فرهنگیان و سیاسیون لبنان دست به موضعگیری نسبت به حوادث جاری در ایران زده اند، بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی و سیاسی این کشور و همچنین توده های مردم عادی لبنان اقتدار نظام جمهوری اسلامی را در ایران فراتر از آن می دانند که جنبش سبز بتواند خدشه ای به آن وارد کند.

نظام جمهوری اسلامی در ایران طی سالها، اعتباری برای خود میان بخش مهمی از جمعیت لبنان کسب کرده که باعث می شود اظهارنظرها و موضعگیریهای آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد برای این بخش از جامعه لبنانی باورکردنی تر و پذیرفتنی تر از نظرات معترضان ایرانی باشد، تبلیغات ایران در مورد دستاوردهای اتمی و نظامی و همچنین موضعگیریهای بی پروای محمود احمدی نژاد علیه آمریکا و اسرائیل نقش مهمی در فراهم آوردن این "اعتبار" ایفا کرده است.

از دید این بخش از جامعه لبنان، جنبش سبز در مقابل "اقتدار" نظام حاکم در ایران، محکوم به شکست است.

بين روزنامه های اصلی لبنان، تنها روزنامه های المستقبل و النهار که آشکارا موضع مخالف ایران و حزب الله دارند بیانیه اعلام همبستگی با "جنبش سبز" را چاپ کردند.

ایران سی سال در تعیین سرنوشت لبنان نقش ایفا کرده و بخشی از جامعه لبنان هم نگران این است که اگر به اقتدار جمهوری اسلامی و نفوذ آن در منطقه خدشه ای وارد شود، سرنوشت خود آنان، وارد چه مسیری خواهد شد.

در این بین، شیعیان لبنان، موقعیت خاصی دارند، این بخش از جامعه لبنان، اعتبار و اهمیت خود را در این کشور مرهون حزب الله است که اقتدارش را یکسره از ایران کسب کرده است.

شکی نیست که چه میان مردم عادی و چه میان نخبگان شیعه لبنان، انتقادهایی نسبت به عملکرد حزب الله و ایران ابراز می شود، حتی سیدمحمد حسین فضل الله، مرجع شیعه و بلندپایه ترین روحانی شیعه لبنان هم بارها در موضع مخالف و منتقد نسبت به ایران و حزب الله قرار گرفته اما هنگامی که نگرانی نسبت به موقعیت نظام جمهوری اسلامی در ایران مطرح می شود، همین منتقدان و مخالفان هم مصلحت را در آن می بینند که یا به حمایت از این نظام برخیزند یا اینکه دست کم، ساکت بنشینند.

شکستن چنین سکوتی، در داخل لبنان می تواند به طرد و انزوا بینجامد، همان گونه که در مورد علامه سیدعلی امین چنین شد، یا اینکه تنها یک راه پیش رو بگذارد و آن هم پناه بردن به جریان رقیب و مخالف حزب الله و مورد حمایت غرب، است.

با این حال، در صورتی که رفتارهای حکومت جمهوری اسلامی در ایران بیش از گذشته با آرمانهای اعلام شده آن تضاد پیدا کند، امکان پیدایش راه سومی در لبنان که منتقدان ایران بتوانند به جای انزوا یا پناه بردن به جریان رقیب، به آن قدم بگذارند بیشتر خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.