رفتن به محتوای اصلی

پنج حوزه «تنش» با عربستان، به تعریف رئیس پدافند غیرعامل
28.06.2015 - 19:44

 

توسط شاهین بشیری

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران حوزه‌های تنش با عربستان سعودی را مشخص کرد و افزود، « تهدید نزدیک است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا جلالی در نشست سراسری فرماندهان تهران و مراکز استانی بسیج صدا و سیما از پنج محور به عنوان حوزه های تنش با عربستان سعودی نام برد که به باور وی عبارتند از دو نوع دیدگاه متفاوت از اسلام یا محور عقیدتی - ایدئولوژیکی، محور دوم وجود نقاط آسیب‌پذیر در ایران است که به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل بعضی فرق اسلامی که همگرایی‌شان با تفکر تکفیری سلفی بیشتر است در این نقاط ساکن هستند. محورهای بعدی به ترتیب حوزه های اقتصادی، سایبری و نظامی را در بر می گیرد.

جلالی با اشاره به سخنان آیت الله خامنه ای در مورد آنچه جنگ نیابتی خوانده است گفت دستور رهبر جمهوری اسلامی دعوت به آمادگی است.

این مقام نظامی ضمن تاکید بر این که باید برای مدل‌های جدید مقابله با عربستان آماده بود، افزود: ۸۰ درصد فراخوان جمعیتی در حادثه مهاباد از مقصد عربستان بود.

اشاره غلامرضا جلالی در مورد حادثه مهاباد بر میگردد به مرگ پريناز خسروانی، دختر ۲۸ ساله‌ مهابادی، که برخی کاربران و صفحات خبری در شبکه‌های اجتماعی از مرگ او برای جلوگيری از «تجاوز يک مامور اطلاعاتی» به خود خبر داده بودند.

انتشار این مطلب منجر به تجمع گروهی از مردم مهاباد و به آتش کشیدن هتلی شد که این واقعه در آن رخ داده بود.

آیت الله خامنه ای ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ طی مراسمی در دانشگاه نظامی امام حسین در مورد جنگ نیابتی گفته بود:«بنده خبرهایی دارم از این که دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه خلیج فارس . نه همه شان، بعضی، در صدد آنند که جنگ های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند».

اما آیا با استناد به مسئله جنگ نیابتی می توان حوادث رخ داده در داخل ایران از جمله حادثه مهاباد را نیز به خارج از مرزهای ایران نسبت داد؟.

علیرضا نوریزاده روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن لندن در این زمینه معتقد است: «آنچه سردار جلالی بیان می کند دور از خط تبلیغاتی نیست که جمهوری اسلامی بعد از ضربه یمن دنبال می کند.برای جمهوری اسلامی، یمن ضربه حیثیتی و ضربه بسیار سنگینی بود. تصور آنها این بود همانطور که آقای زاکانی و دیگران گفته بودند پایتخت چهارم عربی در چنگشان است و به پایتخت پنجم نگاه می کنند. این حرف‌هایی که ایشان می زنند یک مقدار بار تبلیغاتی دارد. یادمان نرود عبدالمالک ریگی را به عربستان مرتبط می کردند. در حالی که خود عربستاانی ها وقتی دیدند ریگی مخفیانه رفته به عربستان برای حج، دستور دستگیری‌اش را دادند و اینها را جمهوری اسلامی می‌داند اما در جنگ تبلیغاتی همه چیز مجاز است. تنها اختلافی که جمهوری اسلامی با سعودی ها اساسا دارد مساله ایئولوژی است. بقیه‌اش فرق قضیه است. جمهوری اسلامی می‌گوید من رهبر جهان اسلام هستم، عربستان می‌گوید من رهبر جهان اسلام هستم.».

در همین حال، رئیس سازمان پدافندغیرعامل در ادامه سخنانش به آمریکا پرداخت و گفت: امروز می توانیم بگوییم آمریکایی ها در خلیج فارس همسایه ما هستند.

وی چنین ادامه داد که با توجه به پایگاه های نظامی و استقراری که آمریکایی‌ها در خلیج فارس دارند و امکان تهدید دو طرفه، اکنون ایران و آمریکا به دو همسایه متخاصم و روبروی هم تبدیل شده‌اند.

جلالی افزود: «رویکرد این است که بفهمیم استراتژی‌ها و گام‌های آمریکا علیه کشورمان چیست و آنها چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند».

وی در ادامه سخنانش گفت: بسیج باید بتواند آسیب ناپذیری را در کارکرد و عملکرد به کمک پدافند غیرعامل برای صدا و سیما ایجاد کند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.