رفتن به محتوای اصلی

ظریف: پیشرفت داشته‌ایم و پیشرفت خواهیم داشت
جان کری:ازهر فرصتی برای پیشرفت استفاده خواهیم کرد
01.07.2015 - 21:20

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا می‌گوید که گفتگوهای امروز نخست با مذاکره خصوصی ۱۵ دقیقه‌ای وزیران خارجه آغاز شده و سپس علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، به همراه معاونان وزرای خارجه به گفتگوها پیوسته‌اند.

به گزارش ایرنا، نوشتن متن توافق و ضمائم آن در سطح کارشناسی تمام شده و این کار در سطح معاونان وزرای خارجه پیگیری می‌شود.

سفر آمانو به تهران

همزمان خبرگزاری‌های غربی می‌گویند یک گزارش محرمانه سازمان ملل پایبندی ایران را به تعهداتش در چارچوب توافق موقف ژنو تایید کرده است.

بانک مرکزی ایران هم اعلام کرده است که در حاشیه مذاکرات وین مشکل انتقال ١٣ تن طلا رفع شده است. این حجم طلای متعلق به ایران در آفریقای جنوبی بوده اما به خاطر تحریم‌ها قابل انتقال به ایران نبود.

همچنین امروز اعلام شد که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پنجشنبه ١١ تیر/٢ ژوئیه، برای " گفتگو درباره فعالیت‌های گذشته و دریافت پیشنهادهای ایران برای رفع سوء تفاهمات" به ایران سفر می‌کند.

ایرنا گزارش داده که قرار است آقای آمانو با حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند.

nullمدیرکل آژانس سال گذشته با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیانیه مشترکی درباره رفع اختلافات میان ایران و آژانس منتشر کرد

آقای شمخانی یکی از افرادی است که آژانس درخواست مصاحبه با آنها را دارد. ایران درخواست مصاحبه با چهره‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را رد کرده است اما به گزارش ایرنا می‌خواهد در این زمینه راه حلی به یوکیا آمانو ارائه کند.

دسترسی به برخی تاسیسات نظامی ایران و بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور یکی از مواردی است که اختلاف نظر هنوز در مورد آن وجود دارد.

در عین حال مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، هم در گفتگو با ایسنا از موضوعات حل نشده‌ای درباره‌ تحریم‌ها خبر داده بود.

روز گذشته حسن روحانی و باراک اوباما، روسای جمهور ایران و آمریکا، هر کدام به ترتیبی هشدار دادند که اگر مذاکرات به برآوردن خواست‌های آنان منجر نشود به روندهای گذشته برمی‌گردند یا مذاکرات را ترک می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.