رفتن به محتوای اصلی

ظریف: هرگز اینقدر به یک توافق پایدار نزدیک نبوده‌ایم
03.07.2015 - 22:22

او در این پیغام ویدئویی، که به زبان انگلیسی است، این موضع ایران را تکرار کرد که فشار اقتصادی و نظامی باعث "تسلیم" این کشور نمی‌شود و گفت که طرف مقابل باید میان "توافق و یا تحمیل" انتخاب کند.

همزمان جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از گفتگوی امروزش با آقای ظریف گفت که هنوز مسائلی دشوار و کار بسیاری باقی مانده، اما همه طرف‌های مذاکره با جدیت تلاش می‌کنند تا به نتیجه برسند.

آقای کری گفت طرفین "با حس نیت" و برای پیشرفت مذاکرات در تلاشند.

آژانس: کار بیشتری لازم است

پیش از این یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره سفر دیروزش به تهران از "تفاهم بهتر" بین دو طرف خبر داد اما گفت که هنوز کار بیشتری باید انجام شود.

آقای آمانو در این بیانیه که امروز جمعه، سوم ژوئیه منتشر شد، هدف از این سفر را "کار بیشتر برای حل و فصل تمام مسائل باقی‌مانده در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از جمله شفاف‌سازی در زمینه ابعاد احتمالی نظامی" عنوان کرده است.

nullیوکیو آمانو در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران در وین هم شرکت داشت

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران امروز گفت در سفر آقای آمانو ایران و آژانس بر لزوم ایجاد یک زمان‌بندی مشخص برای پایان دادن به موضوعاتی که از گذشته مطرح بوده تفاهم کرده‌اند.

دیروز هم رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که دو طرف درباره چارچوب حل مسائل مرتبط با فعالیت‌های گذشته ایران به "تفاهم کلی" رسیده‌اند.

سفر آقای آمانو به تهران هم‌زمان با مذاکرات وین انجام شد که هدف آن رسیدن به توافق جامع در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است.

آقای آمانو در سفر به تهران با حسن روحانی، رئیس جمهور و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

'حرکتی رو به جلو'

او در بیانیه‌اش گفته است که دو طرف درباره مذاکرات جاری در وین و نقشی که آژانس در زمینه نظارت و تایید فعالیت‌های هسته‌ای ایران در توافق جامع احتمالی ایفا می‌کند، صحبت کرده‌اند.

امروز در وین، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران سفر آقای آمانو را "سفری موفق و حرکتی رو به جلو" توصیف کرده است.

آقای عراقچی گفت: "ما آماده هستیم در موضوع ابعاد نظامی احتمالی با آژانس همکاری کنیم و به این همکاری‌ها سرعت بخشیم تا به یک جمع‌بندی روشن در این خصوص برسیم و عدم صحت تمامی آن ادعاها ثابت شود".

شیوه بازرسی از تاسیسات ایران، به ویژه مراکز نظامی "مشکوک به فعالیت‌ هسته‌ای" از جمله موارد اختلاف جدی میان ایران و طرف‌های مذاکره است.

رهبر ایران به صراحت با بازدید از مراکز نظامی ایران مخالفت کرده، اما طرف‌های مذاکره در وین خواهان بازدید از مرکز "مشکوک" و به طور مشخص مرکز نظامی پارچین از سوی بازرسان آژانس بوده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.