رفتن به محتوای اصلی

استراتژی نظامی جدید آمریکا منتشر شد!
03.07.2015 - 23:06

استراتژی نوین نظامی آمریکا که پنتاگون آن را استراتژی ملی نظامی می‌نامد، بر لزوم برتری نظامی ایالات متحده در جهان تاکید می‌کند.

گزارش وزارت دفاع آمریکا در این زمینه حکایت از این دارد که ایالات متحده، به عنوان قدرتمندترین کشور از امتیازهای مهمی در عرصه‌های تکنولوژی، انرژی، بهره‌مندی از متحدان و شریکان قابل اعتماد و ویژگی‌های جمعیتی برخوردار است و برای مقابله با تهدیدهای بالقوه باید برتری خود را در همه زمینه‌ها حفظ کند تا موازنه ظریف و حساس در گوشه و کنار گیتی از هم نپاشد.

استراتژی نوین نظامی آمریکا، دولت‌هایی مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه و کره شمالی را بویژه به عنوان رژیم‌هایی که ستیزه‌جویانه منافع آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهند، نام برده و از چین هم یاد کرده ولی در مورد این کشور گفته است که دولت اوباما خواهان ارتقای موقعیت چین و تبدیل آن به عنوان یک شریک بزرگ برای امنیت جهانی است.

در گزارش پنتاگون اضافه شده که هیچ یک از این دولت‌ها [ایران، روسیه و کره شمالی] بدنبال درگیری مستقیم با ایالات متحده برنیامده‌اند با اینحال هر یک از آنها عامل نگرانی‌های جدی برای جامعه جهانی هستند.

پس از انتشار گزارش مربوط به استراتژی نوین نظامی، ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت: «موفقیت ایالات متحده، بیش از هر چیز به چگونگی پشتیبانی ابزارهای نظامی از ابزارهای قدرت ملی بستگی دارد».

ژنرال دمپسی گفت: «از هنگام انتشار آخرین گزارش استراتژی نظامی ملی آمریکا در چهار سال پیش، بی نظمی و نابسامانی در جهان افزایش یافته و برخی از برتری‌های نسبی آمریکا به فرسودگی گراییده‌اند».

او افزود: « در چنین شرایطی، استراتژی ۲۰۱۵ میلادی، تایید می‌کند که پیروزمندی، همواره به شیوه فزاینده‌ای به پشتیبانی ابزارهای نظامی از سایر ابزارهای قدرت ملی بستگی دارد و اینکه چگونه شبکه متحدان و شریکان آمریکا را توانا می‌سازد».

رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود به خطرهای حکومت اسلامی هم اشاره کرد و گفت: «داعش، یک نیروی فرامنطقه‌ای است و در عراق و افغانستان منزوی نشده است. در افغانستان گروهی اعلام کرده که پیرو ایدئولوژی داعش است. این ایدئولوژی به بوکوحرام در نیجریه هم بسط پیدا می‌کند که وابستگی به داعش را پذیرفته است».

ژنرال دمپسی افزود: «آمریکا تهدید بزرگی برای داعش یا گروه حکومت اسلامی است به این دلیل که باورهای جامعه آمریکا کاملا مخالف عقاید آنهاست، هر ذره‌ای از آزادی و تنوع و تفاوت و آزادی‌های مدنی و مذهبی، دقیقا در جهت مخالف باورهای حکومت اسلامی است».

این عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا تاکید کرد که فشار بر گروه حکومت اسلامی تا سرنگونی و نابودی آنها ادامه خواهد یافت.

در گزارش مربوط به استراتژی ملی نظامی آمریکا، احتمال جنگ این کشور با دیگر قدرت‌های بزرگ نظامی، کم ولی رو به افزایش توصیف شده، با این حال احتمال جنگ با گروه‌های چندگانه و فاقد کشور مانند حکومت اسلامی و یا ستیزه‌جویانی که با پشتیبانی روسیه در اوکراین می‌جنگند، بیشتر شده و در حال گسترش است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.