رفتن به محتوای اصلی

اسب تروا
20.03.2009 - 13:12

ماخبر میدهیم. قضاوت با شما

مصاحبه با دکتر حسین موسویان مسئول تشکیلات و رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران

مایل بوديم در چند مورد نظر شما را بدانيم.

اول در مورد مراسم چهاردهم اسفند، اخباری که به خارج رسید حاکی از این بود که علی رغم مشکلات فراون عده بیشتری نسبت به سال گذشته در مراسم شرکت نمودند لطفا نظر خود را در مورد چگونگی برگزاری مراسم بگویید.

قبل از اینکه به سوالات شما پاسخ بدهم اجازه میخواهم از فرصت استفاده نموده جشن فرخنده و ملی ایران نوروز باستانی را که مقارن با روز بزرگ ملی شدن نفت هم میباشد به شما و همه هموطنان ارجمند در سراسر جهان تبریک عرض کنم و ارزو نمایم که سال جدید سالی پر از موفقیت برای این مرز و بوم و برقراری دموکراسی و رفاه برای ملت ایران و سال اعتلا و شکوفایی و آزادی میهن عزیزمان باشد . در مورد سوال شما باید عرض کنم که مراسم چهاردهم اسفند سالروز درگذشت مصدق بزرگ امسال بسیار باشکوه برگزار شد . تعداد افرادی که برای ادای احترام به مصدق از سراسر کشور به احمدآباد آمده بودند بین دو هزار و پانصد تا سه هزار نفر تخمین زده میشدند. کاروان جبهه ملی ایران متشکل از حدود پانصد نفر از سران و اعضای سازمانهای جبهه ملی و اعضای حزب ایران و حزب مردم ایران ساعت ده و نیم صبح به احمدآباد وارد گردید. از سایر احزاب و جمعیتهای طرفدار نهضت ملی و راه مصدق حزب ملت ایران، نهضت ازادی، جاما، جنبش مسلمانان مبارز و نیروهای ملی مذهبی در مراسم شرکت داشتند. حضور دانشجویان دانشگاهها و بانوان در مراسم چشمگیر بود. در این مراسم آقایان دکتر محمود مصدق ، حسین شاه حسینی و دکتر بهروز برومند پیرامون مواضع و نحوه تفکر دکتر مصدق سخنرانی کردند و مراسم با خواندن سرود ای ایران و سرود یار دبستانی پایان پذیرفت. این اقبال بزرگ مردمی از مراسم سالروز درگذشت دکتر مصدق نشان میدهد که ملت ایران در این روزهای تیره و نابسامان تاریخ خود راه مصدق و طرز تفکر آن بزرگمرد را که همانا استقلال و دموکراسی و جدایی دین از حکومت است راه نجات و رهایی خود میداند.

چند ماه قبل شما در مصاحبه با سایت ملیون صحبت از اسب تروا کردید. به استنباط ما منظور شما هشدار در مورد یک گرایش فکر ی نادرست در درون جبهه ملی بود . حال آنکه عده ای تصور کردند هدف شما در مورد افراد خاصی بوده است امروز این مسئله را چگونه میبینید؟

پاسخ: بله اشاره من به اسب تروا دقیقا اشاره به یک جریان و طرز تفکر بود که برخی با سطحی نگری و عدول از اصول اعتقادی مصوب جبهه ملی گوشه چشمی به بازماندگان رژیم استبدادی و فاسد و وابسته گذشته داشتند متاسفانه حاکمان جمهوری اسلامی با عملکرد ناصحیح و تشنج آفرینیهای بی مورد در سیاست خارجی و مسائل داخلی و عدم رعایت حقوق ملت و بی اعتنایی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و سوء مدیریت اوضاع کشور را آنچنان بحرانی و اسفبار نموده اند که عده ای سطحی نگر بی توجه به اینکه این همه گرفتاریهای امروزی ملت ایران نیز ریشه در عملکرد حکومت دیکتاتوری و فاسد و وابسته گذشته دارد مرتجعانه میخواهند باز هم به طرف آنها نگاه کنند ولی پس از آن هشدار مهم و به موقع هیئت رهبری و هیئت اجرائیه جبهه ملی و آن اشاره ای که بنده در مصاحبه نمودم خیلی ها چه در داخل و چه در خارج از کشور مواضع خود را تصحیح کردند و به اصول اعتقادی جبهه ملی که همانا اسقرار حاکمیت ملی ، دموکراسی و استقلال در نظام جمهوری و با رعایت اصل جدایی دین از حکومت است توجه پیدا کردند و نقشه چسبانیدن جبهه ملی ایران به یک جریان ناصواب آزموده شده ناموفق ماند.

اخیرا بعضی گرایشات و اظهارات به شدت ملی گرایانه و افراطی از طرف بعضی افراد وابسته به جبهه ملی دیده وشنیده میشود. آیا ملی گرایی جبهه ملی اینگونه است؟

پاسخ: جبهه ملی مکتب مصدق است و ملی گرایی آن هم ملهم از شیوه ناسیونالیسم مصدق میباشد. مصدق هیچگاه دیدگاههای ناسیونالیستی افراطی و شوونیستی نداشت. ملی گرایی او در حقیقت مردم گرایی و مردم دوستی و تلاش برای سعادت و رفاه ملت ایران از راه برقراری حاکمیت ملی و دموکراسی و مقابله با نفوذ و سلطه بیگانگان و حفظ استقلال و تمامیت ارضی این سرزمین بود و بس. ملی گرایی جبهه ملی نیز همین گونه است. ما به تاریخ گذشته خود افتخار میکنیم ولی هیچگاه برتری جوئی برای آن نسبت به تاریخ سایر ملل و جوامع بشری نکرده و نمیکنیم و اصولا برتری خواهی نژادی و قومی از نظر ما محکوم است.

در ماههای گذشته شاهد مقالات و سخنرانیهایی در مورد عملکرد شادروانان دکتر بختیار و دکتر سنجابی در هنگام انقلاب بوده ایم که در مورد هر یک موافقان و مخالفان مطالبی ابراز داشته اند، نظر شما در مورد این اظهارات چیست؟

پاسخ: به گمان من در شرایط ناهنجار فعلی و گرفتاریهای عظیم و فشارهای سنگینی که در مقابل آزادی خواهان و میهن دوستان این کشور وجود دارد طرح اینگونه موارد نفاق برانگیز و دامن زدن به آنها به هیچ وجه به مصلحت ملیون ایران نیست و جز ایجاد اختلاف بیهوده و تضعیف ملیون نتیجه ای در بر نخواهد داشت و حتی باید گفت که عده ای با سوء نیت و به منظور بهره برداریهای ویژه خود و ایجاد نفاق در بین نیروهای ملی به این بحثها دامن میزنند. به باور من سه نفر از رهبران قدیمی جبهه ملی یعنی آقایان دکتر کریم سنجابی، دکتر شاپور بختیار و داریوش فروهر در تارخ 22 خرداد 56 پای یک نامه اعتراض به شاه امضاء نهادند که این نامه آغازگر حرکت انقلابی ملت ایران بر علیه دستگاه حاکمه استبدادی قبلی گردید ولی بعدا هریک از این سه نفر در مسیری خاص قرار گرفته و راه جداگانه ای را پیمودند و سرنوشت جداگانه ای نیز پیدا کردند. در آینده و در یک شرایط دموکراتیک و دور از اختناق موجود منتخبینی از ملیون ایران میتوانند در یک سمینار پژوهشی تاریخی عملکرد آنان و به طور کلی عملکرد نحله های مختلف ملیون را در چارچوب شرایط زمانی و مکانی آن عملکردها مورد بررسی علمی- تحقیقی و نه احساسی و رویائی قرار داده و نظر نهایی خود را نسبت به تاثیرات مثبت و منفی روشهای آنان اعلام نمایند. ولی امروز اتفاق نظر و اتحاد همه آزاداندیشان و پیروان مصدق ضرورتی حتمی است.

آقای دکتر موسویان انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است نظر شما در مورد این انتخابات چیست؟

پاسخ: به نظر من آنچه در ایران انجام میشود اصلا انتخابات نیست بلکه انتصاباتی است که برای فریب دادن مردم ایران و افکار عمومی جهان صحنه پردازی میشود این چگونه انتخاباتی است که حاکمیت جمهوری اسلامی تنها افراد وابسته به خود را به عنوان کاندبدا مقابل مردم قرار میدهد و آنها را ناگزیر میکند تا فقط به یکی از وابستگان به حاکمیت رای بدهند و از افراد اپوزیسیون و مخالف حاکمیت به هیچکس امکان حضور در انتخابات را نمیدهد. انتخابات نه تنها با راه ندادن مخالفین و دگراندیشان در آن غیر دموکراتیک است بلکه برای خودیهای درون حاکیت نیز بنا به گفته دو تن از کاندیداهای ریاست جمهوری دوره گذشته که از شخصیتهای کلیدی نظام هستند ناسالم نیز میباشد. بنابراین تکلیف ما با چنین انتخاباتی روشن است ولی جبهه ملی ایران نظر رسمی خود را پیرامون انتخابات به موقع اعلام خواهد داشت.

آقای دکتر برنامه پلنوم جبهه ملی به کجا انجامید؟

پاسخ: باید عرض کنم که مقدمات برگزاری پلنوم و انتخابات سازمانهای مختلف جبهه ملی در تهران انجام گرفت و نمایندگان شهرستانها نیز انتخاب شدند احزاب جبهه ملی نیز نمایندگان خود را معرفی کردند و قرار بود در روز جمعه 15 آذرماه پلنوم تشکیل شود ولی با ممانعت دستگاههای اطلاعاتی حکومت و تهدید به برخورد از تشکیل آن جلوگیری شد. این واقعا حیرت انگیز است که چگونه حاکمیت جمهوری اسلامی که مدعی داشتن پشتیبانی اکثریت ملت ایران است و گروه های دگراندیش و مخالف از جمله جبهه ملی را به عنوان گروهک های منزوی مینامد برگزاری یک جلسه درون سازمانی 100 نفره جبهه ملی را در یک خانه برنمیتابد. اگر واقعا حاکمیت پایگاه مردمی دارد چرا از تشکیل پلنوم محدود جبهه ملی میهراسد. این در حالی است که دولتمردان حکومت اسلامی در هر نشست و برخاستی جمهوری اسلامی را به عنوان آزادترین کشور جهان معرفی میکنند. به هر صورت جبهه ملی ایران در صدد است در اولین فرصت ممکن این جلسه درون تشکیلاتی خود را برپا نماید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ملیون ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.