رفتن به محتوای اصلی

روزنامه ها
25.04.2009 - 13:12

هشدار جهانی نسبت به شیوع آنفولانزای خوکی عنوان اصلی صفحۀ اول شمارۀ امروز لوموند است. جمعه، ٢٤ آوریل، سازمان بهداشت جهانی با تشکیل جلسه های اضطراری اعلام کرد که دهها نفر در مکزیک و آمریکا در نتیجۀ ابتلاء به ویروس تاکنون ناشناخته ای که از آن با عنوان آنفولانزای خوکی یاد شده، مرده اند.

از این موضوع که بگذریم، عقب نشینی طالبان پاکستان از شهر بونر به سمت دره سوآت موضوع دو مطلب جداگانه در ستون خارجی فیگارو است. فرستادۀ ویژۀ این نشریه به اسلام آباد نوشته است : خروج طالبان از شهر بونر، که در صد کیلومتری اسلام آباد واقع شده، نتیجۀ مذاکرات فشردۀ رهبر اسلامگرایان پاکستان با مقامات محلی بوده است. فیگارو به نقل از برخی شخصیت های نظامی پاکستان نوشته است که تنها یک رشته عملیات نظامی خواهد توانست پاکستان را از وحشت اسلامگرایان نجات بدهد، اما مسئولیت این عملیات را باید یک حکومت غیرنظامی بر عهده بگیرد. رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان نیز توافق اسلام آباد با طالبان درۀ سوآت را اقدامی تاکتیکی دانسته که به هیچ وجه به معنای تسلیم نظامی در مقابل اسلامگرایان نیست.

فیگارو در مطلبی دیگر و با اشاره به اینکه طالبان ساختۀ سرویس های اطلاعاتی پاکستان طی دهۀ ١٩٩٠ در افغانستان بوده اند، تصریح کرده که حالا این هیولا از کنترل اربابانش گریخته و علاوه بر افغانستان، ثبات و امنیت خود پاکستان را نیز تهدید می کند.

اختلاف میان اتحادیۀ اروپا و اسرائیل موضوع مطلب دیگری است در ستون خارجی فیگارو به قلم گزارشگر این نشریه در بیت المقدس. در این مقاله که به مناسبت سفر رئیس دوره ای اتحادیۀ اروپا به اسرائیل نوشته شده، می خوانیم که تل آویو اجازه نخواهد داد که اتحادیۀ اروپا برایش شرط تعیین کند. در واقع، در ملاقات با نخست وزیر اسرائیل، رئیس دوره ای اتحادیۀ اروپا، میرک توپولانک، مراتب نگرانی بیست و هفت کشور اروپایی را از شهرک سازی های یهودی در سرزمین های فلسطینی به اطلاع بنیامین نتانیاهو رسانده است. در واکنش، نخست وزیر اسرائیل گفته است که کشورش قصد ایجاد شهرک های جدید ندارد، اما مانع ساختن منازل جدید یهودی در شهرک های موجود هم نخواهد شد.

فیگارو افزوده است که با شروع جنگ در غزه، اتحادیۀ اروپا در روند نزدیکی سیاسی به اسرائیل ایجاد وقفه کرد و با روی کار آمدن دولت نتانیاهو که با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافق نیست، این وقفه در ایجاد مناسبات نزدیکتر با اسرائیل به درازا خواهد کشید. نگرانی دیگر اروپا در مناسباتش با اسرائیل مربوط به احتمال حملۀ هوایی این کشور به ایران است. در این باره مطلبی می خوانیم اینبار در لیبراسیون به قلم ژان پی یر پرن که نوشته است : تا به حال تعجیل اروپایی ها در پروندۀ اتمی ایران رسیدن به یک توافق با این کشور، پیش از دستیابی آن به سلاح اتمی بوده است. اما، با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، همۀ هّم اروپایی ها رسیدن به این توافق پیش از حملۀ اسرائیل به تأسیسات ایران است.

خبرنگار لیبراسیون تصریح کرده است : صرف نظر از اینکه این خطر را واقعی بدانیم یا غیرواقعی، رهبران اروپایی آن را بسیار جدّی گرفته اند. ژان پی یر پرن افزوده است که نشانه های چنین حمله ای کم نیستند : خود بنیامین نتانیاهو کل کارزار انتخاباتی خود را بر این موضوع متمرکز کرد. از آن زمان هواپیماهای جنگندۀ اسرائیلی برای انجام مانورهای سوخت گیری در حین پرواز در مسافت های دور تا جبل الطارق پرواز می کنند. مقاله نویس لیبراسیون افزوده است : سایت اینترنتی نزدیک به سرویس های امنیتی اسرائیل روز هفدهم آوریل، یک روز پیش از رژۀ نظامی در ایران، نوشت که دولت مسکو به رژیم اسلامی ایران هشدار داده بود که نیروی هوایی ارتش اسرائیل قصد دارد ١٤٠ فروند هواپیمای جنگی ایران را که در پایگاهی در نزدیکی تهران متمرکز شده بودند، بمباران کند. همین سایت اینترنتی فاش کرده است که بلافاصله پس از این هشدار دولت ایران هواپیماهای جنگی خود را در چهار گوشۀ کشور پراکنده کرد.

ژان پی یر پرن افزوده است که کشورهای اروپایی که سخت نگران از حملۀ اسرائیل به ایران هستند و آن را نوعی فاجعه ارزیابی می کنند، خواسته اند مذاکره با تهران را هر چه سریعتر از سر بگیرند. قرار است دوشنبه، اتحادیۀ اروپا رسماً از ایران بخواهد که فرصت پیش آمده در سیاست گشایش و گفتگو دولت باراک اوباما را از دست ندهد و هر چه سریعتر راه مذاکره و سازش را با غرب در پیش بگیرد. خبرنگار لیبراسیون افزوده است که اروپایی ها در خفا به ایرانی ها می گویند که سیاست گشایش دولت جدید آمریکا هر چند سیاستی است اصیل، اما اگر پاسخ درخوری دریافت نکند خیلی به درازا نخواهد کشید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.