رفتن به محتوای اصلی

30 جنگنده ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک حمله کردند
عملیات ارتش ترکیه علیه داعش متوقف شده است
30.07.2015 - 18:12

قرار است پارلمان ترکیه امروز در جلسه‌‌ای اضطراری به بحث در باره‌ی این عملیات و هم‌چنین حملات نظامی علیه مواضع داعش بپردازد. دعوت به این نشست از سوی حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها (HDP) صورت گرفته که در انتخابات اخیر برای نخستین بار به پارلمان ترکیه راه یافت. قرار است "شورای امنیت ترکیه" نیز در شامگاه ۲۹ ژوییه در نشستی اضطراری به رایزنی در باره این عملیات بپردازد.
حزب دموکراتیک خلق‌ها از دولت ترکیه و پ‌ک‌ک خواسته که به عملیات نظامی پایان دهند. اردوغان روز سه‌شنبه (۲۸ ژوییه) پیش از آغاز سفر رسمی خود به چین، در جمع خبرنگاران از توقف روند مذاکرات رسمی صلح با کردها خبر داد و گفت ترکیه به هیچ وجه "قدم پس نخواهد گذاشت."
نمایندگان کشورهای عضو ناتو در اجلاس روز سه‌شنبه (۲۸ ژوییه) خود که به درخواست ترکیه در بروکسل تشکیل شد، بحث درباره‌ی سیاست جدید ترکیه در برابر پ‌ک‌ک و قطع گفت‌وگوهای صلح میان دولت و کردهای این کشور را مسکوت گذاشتند.
Missing media item.
لغو مصونیت نمایندگان اپوزیسیون
اردوغان هم‌چنین خواستار لغو مصونیت قضایی نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها شد و اعلام کرد که مقامات پلیس باید اعضای این حزب را به دلیل احتمال همکاری آنان با حزب ممنوعه‌ پ‌ک‌ک تحت نظر قرار دهند.
او با اشاره به این که ممنوع کردن این حزب درست نیست، گفت: «چون بلافاصله یک حزب جانشین دیگر تاسیس می‌شود.» اردوغان تاکید کرد نمایندگانی که به تشکیلات تروریستی اتکاء می‌کنند، باید تاوان آن را هم بپردازند.
حزب دموکراتیک خلق‌ها‌ در انتخابات اخیر ترکیه به‌طور غیرمترقبه‌ای بیش از ۱۳ درصد آرا را به دست آورد. در برابر، حزب عدالت و توسعه (حزب اردوغان) اکثریت خود را از دست داد و تنها ۴۱ درصد آرا را کسب کرد.
یکی از وعده‌های صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها‌ در کارزار انتخاباتی خود، عدم ائتلاف با حزب عدالت و توسعه بود.

استقبال حزب دموکراتیک خلق‌ها
دمیرتاش روز چهارشنبه (۲۹ ژوییه) در رابطه با خواست اردوغان گفت که خودش و ۸۰ نماینده‌ این حزب در مجلس، آماده‌‌اند بلافاصله از مصونیت پارلمانی خود چشم ‌بپوشند. او سپس خطاب به نمایندگان دیگر گفت: «اگر نمی‌ترسید بیایید همگی از مصونیت پارلمانی خود صرف‌نظر کنیم.»
کارشناسان معتقدند که اشاره‌ دمیرتاش به آن گروه از نمایندگان حزب عدالت و توسعه است که به اشاعه‌ فساد و رشوه‌خواری متهم می‌شوند. مقامات دادگستری اما به دلیل رعایت مصونیت پارلمانی نمایندگان از پی‌گیری و تشکیل پرونده علیه آنان منع شده‌اند.

از سرگیری مذاکرات صلح
به گزارش خبرگزاری‌ها حزب دموکراتیک خلق‌ها، خواهان این هم شد که گفت‌وگوهای صلح با پ‌ک‌ک از سر گرفته شود. دولت ترکیه لایحه‌ صلح با کردها را در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۴ تقدیم مجلس کرد. این لایحه‌ ‌شش‌‌ماده‌ای، ضمن پذیرش پیش‌شرط تحویل سلاح‌های اعضای پ‌ک‌ک، شرایط بازگشت کردهای عضو این حزب به جامعه را تسهیل می‌کند.
دمیرتاش با یادآوری این موضوع و اهمیت امضای قرارداد صلح، خطاب به اردوغان در پارلمان گفت: «ما دو سال و نیم در مورد مفاد این توافق‌نامه کار کردیم. تنها ده روز دیگر کافی بود که آن را به پایان ببریم. چرا ادامه‌ مذاکرات صلح را رها کردید، آقای اردوغان؟ از این می‌ترسید که پ‌ک‌ک اسلحه‌ها را زمین بگذارد؟»

 Missing media item.Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.