رفتن به محتوای اصلی

لابی همزمان اوباما و نتانیاهو با یهودیان آمریکا بر سر توافق اتمی ایران
04.08.2015 - 13:49

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، باراک اوباما علاوه بر این دیدار، به منظور اقناع قانون‌گذاران آمریکا، دیدار جداگانه‌ای نیز با برخی از نمایندگان کنگره خواهد داشت. کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان قرار است ماه آینده میلادی توافق اتمی ایران را به رأی بگذارد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید ضمن بیان این مطلب، تاکید کرد که دولت اوباما در جلب آرای قانون‌گذاران، به اندازه مورد نیاز برای اجرای توافق، تا کنون موفق بوده است. با این حال او از ذکر جزئیات دیدارهای آینده رئیس جمهوری با نمایندگان کنگره خودداری کرد.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا بارها هشدار داده است که هر مصوبه‌ای که به توافق وین آسیب برساند را وتو خواهد کرد. جمهوریخواهان کنگره برای خنثی کردن حق وتوی رئیس جمهوری، نیازمند دست کم دو سوم آرای نمایندگان در هر دو مجلس سنا و نمایندگان هستند.

در هفته‌های باقیمانده تا ماه سپتامبر و آغاز جلسات کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای وین، تلاش‌های دو طرف برای جلب حمایت هر چه بیشتر نمایندگان، افراد و نهادهای صاحب نفوذ نیز افزایش یافته است.

همزمان با دیدار اوباما و سران جوامع یهودی آمریکا در روز سه شنبه، خبرگزاری‌ها از سخنرانی اینترنتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای گروه‌های یهودی مستقر در آمریکای شمالی درباره توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خبر داده‌اند.

این در حالی است که پیشتر در روز دوشنبه، خبرگزاری فرانسه از امضای طوماری توسط گروهی از مقام‌های نظامی و رؤسای پیشین دستگاه‌های امنیتی اسرائیل خبر داد که در آن از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر آن کشور خواسته شده است توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران را بپذیرد.

در این طومار، از توافق هسته‌ای وین به عنوان یک «عمل انجام شده» یاد می‌شود و امضاکنندگان از دولت اسرائیل می‌خواهند رویکرد جدیدی جهت ترمیم اعتماد دوجانبه با دولت آمریکا و بازسازی همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک دوجانبه با واشنگتن را در پیش گیرد.

آقای نتانیاهو با این استدلال که حکومت ایران قابل اعتماد نیست، از ابتدا مخالف سرسخت گفتگوهای شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده و از توافق برآمده از آن گفتگوها نیز به شدت انتقاد کرده است.

سفر اسفند ماه گذشته نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن بدون هماهنگی با کاخ سفید، و سخنرانی در نشست مشترک کنگره در انتقاد از مذاکرات اتمی با ایران، باعث تیره شدن روابط اوباما و نتانیاهو شده است. هر چند کاخ سفید بارها تاکید کرده که به تعهد خود برای تامین امنیت اسرائیل پایبند بوده و خواهد بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.