رفتن به محتوای اصلی

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان: برای رد توافق با ایران رای کافی داریم
04.08.2015 - 13:51

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آنجایی که جمهوریخواهان ۲۴۶ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند احتمال زیادی وجود دارد که آنها بتوانند ۲۱۸ رای را برای حمایت از طرحی در زمینه رد این توافق جمع آوری کنند که از سوی پیتر راسکام، نماینده جمهوریخواه از ایالت ایلینوی، ارائه شده است.

آقای راسکام در بیانیه‌ای گفته است: «زمان به سود توافق نیست. هر چقدر که اعضاء (مجلس نمایندگان) وقت صرف بررسی این توافق می‌کنند بیشتر پی می‌برند که این یک اشتباه تاریخی است».

هنوز مشخص نیست که جمهوریخواهان بتوانند رای کافی برای بی‌اثر کردن وتوی احتمالی باراک اوباما در قبال چنین طرحی داشته باشند. رییس جمهوری آمریکا امیدوار است که همراهی دمکرات‌ها با توافق ایران بتواند مانع از رد آن در کنگره شود.

آدام شیف و آنا اشو، از ایالت کالیفرنیا، روز دوشنبه به فهرست در حال گسترش نمایندگانی اضافه شدند که گفته‌اند از این معاهده بین‌المللی حمایت می‌کنند.

آقای شف که ارشدترین نماینده دمکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است، گفته که توافق با ایران «به شکلی واقعی مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» حداقل تا ۱۵ سال دیگر می‌شود.

کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا این توافق را بررسی کند و انتظار می‌رود که تا روز ۱۵ سپتامبر برای رد یا تصویب آن رای‌گیری نماید و یا درباره آن رای‌گیری نکند.

خانم اشو گفته است که تصمیم او بر اساس اعتماد به ایران نیست، «برعکس این رژیم فهرست بلندبالایی از قانون شکنی‌ها در کارنامه خود دارد که من عمیقا مخالف آنها هستم، ولی باید سازوکاری وجود داشته باشد که آنها را از در اختیار داشتن نیروی اتمی دور نگهدارد».

جمهوریخواهان ارشد در مجلس نمایندگان درباره دلایل مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفته‌اند که این توافق مانع دستیابی تهران به سلاح اتمی نمی‌شود، ضمن اینکه میلیاردها دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در نتیجه تحریم‌ها را آزاد می‌کند که خرج «گروه‌های تروریستی» نظیر حزب‌الله لبنان و حماس خواهد شد.

جان بینر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۳۱ تیرماه گفته بود که او و سایر اعضای کنگره «هر کاری انجام می‌دهند» تا از اجرای توافق اتمی با ایران جلوگیری شود.

ایران و اعضای گروه ۵+۱ پس از دو سال مذاکره در شهرهای مختلف جهان سرانجام ۲۳ تیرماه به یک توافق جامع و نهایی دست یافتند که بر اساس آن، تهران بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را محدود خواهد کرد و در مقابل، تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه آن کاهش یافته یا لغو خواهند شد. 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.