رفتن به محتوای اصلی

آزمایش کلاهک های اتمی توسط ایران
06.11.2009 - 09:22

روزنامۀ انگلیسی گاردین در شمارۀ امروز جمعه خود نوشت که بر اساس شواهدی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنها دست یافته، جمهوری اسلامی ایران به آزمایش های پیشرفتۀ کلاهک های اتمی دست زده است.

روزنامۀ گاردین با استناد به اسناد منتشر نشدۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که در این زمینه دانشمندان ایرانی اقدام به آزمایش ترکیبات انفجاری قوّی کرده اند، هر چند خود آژانس در سپتامبر گذشته اعلام کرده بود که هیچ مدرکی دال بر توسعۀ برنامۀ نظامی اتمی توسط ایران چه در گذشته و چه در حال در دست ندارد.

با این حال، مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز مقامات ایرانی از اظهار نظر در مورد گزارش روزنامۀ گاردین خودداری کرده اند.

در سپتامبر گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به یک سند طبقه بندی شده نوشته بود که از نظر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران از این پس توانایی ساختن کلاهک های اتمی و همچنین توسعۀ موشک های حامل این کلاهک ها را داراست.

در واکنش به این خبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که سندی در تأئید برنامۀ نظامی اتمی ایران در اختیار ندارد.

به نوشتۀ گاردین وجود ترکیبات انفجاری که دانشمندان ایرانی به آزمایش گذاشته اند چنان حساس است که قدرت های شناخـته شدۀ اتمی نظیر آمریکا آن را مخفی نگاه داشته اند.

گاردین تصریح کرده است که فن شناسی به کارگرفته شده در آزمایش این ترکیبات ساختن کلاهک های کوچکتر و ساده تر را میّسر می سازد که نصب شان نیز بر روی موشک های حامل آسان تر است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.