رفتن به محتوای اصلی

دوران پسا توافق ؛ وقت بر خاستن است « بخش دوم و پایانی »
25.08.2015 - 11:52

در بخش نخست مقاله در مورد بدتر شدن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور ؛ بعد از توافق اتمی وین  توضیح دادم و همچنین به پیامدهای سیاسی این توافق از جمله به انزوا رفتن  و تضعیف و تخفیف موقعیت ولی فقیه و شدت گیری جنگ و دعوای باندها اشاره کردم و در آخر نیز در مورد بهبود اوضاع سیاسی ؛ اجتماعی جامعه نوشتم که بدلیل ماهیت ایدئولوژیک نظام ؛ امکان بهبودی در این زمینه وجود ندارد . ....... اکنون ادامه مقاله

 

ج ــ جنگ هژمونی و بن بست سرکوب :

بعد از توافق اتمی موضوع اصلی جنگ و دعوای دو باندِ اصلی نظام ؛ " حق هژمونی " است . یعنی دعوای اصلی بر سر این است که  حرف کی بالاتره ؟ کی حرف اول را میزند ؟ بعبارتی حرف چه کسی در نظام ؛ فصل الخطاب است ؟! رفسنجانی همواره ؛ بخصوص بعد از ریاست جمهوری حسن روحانی ؛ در مقابل حرفها و موضع گیریهای خامنه ای ؛ حرف و موضع متفاوت خود را اعلام کرده و نظرات و راه حلهای خود را ــ در مقابل خامنه ای ــ ؛ برای حل مسائل و مشکلات ؛ صحیح تر و راهگشاتر می دانسته . خامنه ای هم متقابلا" با بیان نظرات مخالف و اتهام زنی ها ؛ بگفته های رفسنجانی واکنش نشان میداده و این تقابل و رویاروئی ؛ ریشه در هژمونی طلبی دو رقیب داشته است .  

تشدید روز افزون دامنه اختلافات پس از توافق اتمی ؛ نشان میدهد که تعادل فعلی نظام ؛ دیگر نمی تواند دوام بیاورد و باید با تعادل جدیدی ــ در رأس نظام ــ جایگزین شود . باند مغلوب برهبری رفسنجانی معتقد است که  ؛ چون آنها با به نتیجه رساندن مذاکرات ؛ کشور را از خطر تحریم های کمر شکن و سایه جنگی که میتوانست به نابودی کشور و سقوط جمهوری اسلامی منجر شود نجات داده اند ؛ بنابراین سکانداریِ نظام حق آنان میباشد .

امری که روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه در 21 مرداد به آن اشاره کرده است . این روزنامه نوشته است " برخی فعالان و جریانهای سیاسی داخلی ؛ عملا" خوشه چینی سیاسی از « فرجام » را آغاز کرده اند " . احمد جنتی هم در 23 مرداد در باره استفاده باند رفسنجانی از برگ توافق اتمی در انتخابات هشدار داد و گفت " نباید از توافق اتمی در انتخابات ؛ استفاده ابزاری شود " .

جنتی رئیس شورای نگهبان در نماز جمعه هفته گذشته به خیز رفسنجانی برای قبضه کردن هژمونی کامل نظام اشاره کرده و گفت " اینها ــ منظور باند رفسنجانی ؛ روحانی ــ نظرشان این است که همه باید تسلیم آنان باشند "  وی در ادامه میگوید " البته ما حواسمان جمع است " و بهیچوجه اجازه این کا رو نمی دهیم . در عین حال وی گفته است ؛ متوقف کردن این روند " کار سنگینی است " . منظور وی این است که جلوگیری از تغییر و بهم خوردن تعادل فعلی نظام و جلوگیری از هژمونی رفسنجانی ؛ کار آسانی نمیباشد . یعنی جنگی سخت میان باندها در تقدیر؛  نظام میباشد .  جنگی که حتی ممکن است به دریدن و پاره کردن و خونریزی افراد باندها منتهی گردد .

جنگِ هژمونیکِ میان باندها ؛ درحالی روز به روز بر شدت و دامنه آن افزوده میگردد که همه سردمداران نظام نسبت به حساسیت اوضاع پس از توافق اتمی و خطرِ فوران خشم انفجاری جامعه که  موجودیت کل نظام را تهدید میکند ؛ بکرات هشدار داده و میدهند .

حسن روحانی پس از توافق اتمی گفته بود " باید خودمان را برای دوران پس از توافق آماده کنیم " و روزنامه های رژیم هم ؛ مستمرا" نسبت به " مدیریت مطالبات " مردم ؛ به مسئولان نظام هشدار میدهند . علی مطهری نماینده مجلس در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه تهران با ابراز نارضایتی از سرکوب و سانسور مطبوعات ؛ گفت " ...... اگر ما خوب عمل نکنیم ؛ هیچ ضمانتی برای آینده نیست و هم اکنون باید از دشمن داخل ترسید و ترسی از دشمن بیرونی نیست " .

در چنین شرایطی که هم خطر افزایش جنگ قدرت درونی نظام از یکطرف و خطر انفجار خشم مردم از طرف دیگر ؛ موجودیت نظام را بطور جدی تهدید میکند و همه روزه شاهد گسترش تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور هستیم ــ تحصن و تجمع شبانه روزی معلمان  پیش دبستانی در جلوی مجلس ؛ تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان و مردم شهر نور آباد ممسنی در اعتراض به دستگیری دکتر رزمجوئی ؛ تحصن و تجمع اعتراضی کارگران مس استان کرمان ؛ کارگران معادن 2 و 4 گل گهر سیرجان ؛ نیروگاه پرند ؛ کارگران پستهای فشار قوی برق ؛ کارگران پالایشگاه ستاره خلیج فارس ؛ کارگران فولاد زاگرس ؛ کارگران معدن قشلاق ایرانشهر و ..... ــ  ؛ شاهد رویکرد جدید دستگاه سرکوب در مواجهه با اعتراضات اجتماعی  هستیم .

یعنی بر خلاف گذشته که نیروهای سرکوبگر در مواجهه با  اعتراضات مخالفین متوسل به دستگیری سرکوب خشن معترضین میشدند ؛ این بار و بعد از توافق اتمی شاهد دو رویکرد متفاوت و متضاد توسط نیروهای نظامی ـ امنیتی هستیم . از یکطرف ؛ شاهد عقب نشینی از زور و سرکوب توسط سپاه و نیروی انتظامی هستیم و از طرف دیگر شاهد نمایش خشونت و سرکوب از طریق افزایش موج اعدامها ــ آنهم در ملاء عام ــ و قطع کردن دست و پای متهمین در زندانها می باشیم .

این واکنشِ متضاد دستگاه سرکوب نشان میدهد که ؛ رژیم دیگر نمی تواند چون گذشته بآسانی اعتراضات مخالفین و تجمع اعتراضی آنان را  با دست باز مورد حمله قرار داده و  قلع و قم نمایند . چرا که ؛ در حالیکه رژیم نمیتواند مطالبات بر حق مردمی که ؛ در اثر بی عدالتی و تبعیض و فقر و فاقه جان شان به لبشان رسیده است را ؛ بر طرف نماید ؛ نمی خواهد هم که با دستان خود به انبار باروت خشم و نارضایتی مردم جرقه برساند .

اما از طرف دیگر دیکتاتوری دینی آخوندها میخواهد ؛ با ادامه و گسترش اعدامهای علنی و مجازاتهای قرون وسطائیِ دست و پا قطع کردن ؛ سایه زور و سرکوب را بر سر مردم حفظ نماید . تا با ایجاد رعب و وحشت در جامعه ؛ از  سوراخ شدن دستگاه سرکوب ــ که می تواند باعث فوران اعتراضات شود ــ جلوگیری نماید و مانع  گسترده شده اعتراضات و بهم پیوستن آن شده و بدین ترتیب سقوط و سرنگونی نظام خود  را به تأخیر بیاندازد . و این واکنش متضاد بیانگر ؛ بن بست دستگاه سرکوب پس از توافق اتمی است .

اما خارج از این محاسبات ؛  مهمتر اینکه بعد از توافق اتمی مردم ایران با رژیمی ضعیف شده و پر شکاف مواجه اند که دیگر تیغ سرکوب اش ؛ کارآیی گذشته را ندارد . و راه دیگری نیز برای مقابله با اعتراضاتی که هر روز بر دامنه و عمق آن افزوده میشود ندارد .

معلمان دلیر کشورمان در آخرین اعلامیه خود که در 10 مرداد منتشر کرده اند به رژیم تا اول مهر مهلت داده اند که به مطالبات و خواسته های فرهنگیان پاسخ بدهد . اگر پاسخ حاکمیت به خواسته های بر حق معلمان منفی باشد ؛ مهر ماه میتواند برای رژیم آبستن حوادثی تلخ باشد . چرا که وقتی راههای قانونی و مدنی برای حق خواهی مردم بی پاسخ میماند ؛ راه های انقلابی و رادیکال برای تحقق مطالبات مردم و مخالفین؛ چهره می نماید .

 

د ــ  دوران پسا توافق ؛ وقت برخاستن است :

مدیریت پس لرزه های توافق اتمی برای ولی فقیه و نظام لرزانش بسیار مشکلتر و پر خطر تر  از پروسه مذاکرات اتمی و رسیدن به توافق است . زیرا ولی فقیه در حالی باید با چالشها و بحرانهای ویرانگر جنگ باندها و دستجات درونی نظام مقابله کند که هم از اتوریته و قدر قدرتی سابق برخوردار نیست و هم با مخالفت بخشی از هم باندیهای سابق خود ؛ مواجه است .

اما مهمتر ؛ خطر بالا رفتن مطالبات و انتظارات مردم و جوانان بعد از لغو تحریمها و خطر شروع اعتراضات اجتماعی ؛ خطری است که بطور جدی تر موجودیت نظام را ؛ بیشتر از گذشته تهدید میکند . بخصوص که دیگر با کنار رفتن بهانه تحریمها ؛ دیگر فقر و نداری ؛ تبعیض و ستم ؛ بیکاری و ..... با صبر و بردباری مردم تحمل نمی شود . 

روزنامه ابتکار متعلق به باند رفسنجانی ـ روحانی در مقاله ای وضعیت انفجاری جامعه را چنین بازگو میکند " ساخت داخلی با اتفاقات 88 گرفتار منازعات روزافزون و تنش های مهلک گردید ....... فضای عمومی جامعه بایستی نرمال و امنیتی زدائی گردد . اکنون انتظار جامعه بسر آمده و تحملش در مقابل تنش های داخلی به حداقل رسیده " .

آخوند جنتی رئیس شورای نگهبان در خطبه نماز جمعه ؛ با یادآوری خطرات بحرانهای اجتماعی از قبیل بیکاری ؛ توجه به عواقب و پیامدهای این بحرانها را به نظام گوشزد نمود و گفت " مشکلات اقتصادی مردم رو از پا در میاره . ما مشکل اشتغال داریم ؛ مشکل مسکن داریم و ..... اگر بهش نپردازیم ؛ عواقب خوبی در انتظارمان نیست " .

علی مطهری نماینده مجلس آخوندی ؛ ضمن در خواست رعایت حساسیت لازم در برخورد با اعتراضات خشمگینانه معلمان  ؛ هشدار میدهد که "( برخورد حساب نشده با اعتراضات معلمان ) برای روز مبادای نظام و کشور بسیار خطر آفرین است . پس هر گز نباید در باد آرامش ظاهری و موفقیت های سیاست خارجی خوابید " .

روزنامه ابتکار وابسته به باند رفسنجانی با اشاره سفره خالی از نان مردم و خطر شورش گرسنگان ؛ می نویسد " روحانی باید به پیامدهای این فتح الفتوح توجه ویژه نماید " و بعد با اشاره به فقر و فلاکت مردم می نویسد " ...... بایست مردم نتیجه این تحولات را روی سفره ها شان لمس کنند " . و  یاد آور میشود که " نبایست فضا برای کسانی که میخواهند از آب گل آلود نا امیدی مردم ؛ ماهی مقصود خود را صید کنند ؛ باز شود " .

با توافق اتمی بهانه چندین ساله تحریمها کنار میرود و مردم فرصت عرض اندام بیشتری می یابند و از گذشته بهتر میتوانند ؛ پیگیر مطالبات بر حق خود باشند . بنابراین بعد از لغو تحریمها مردم بصورت جدی تری نسبت به گذشته ؛ در صحنه حاضر شده و خواسته های اولیه خود را از رژیم مطالبه میکنند . در این شرایط خواستهای صنفی مردم و بویژه جوانان ــ که بعضی از مقامات نظام ؛ آنها را بمب ساعتی آماده انفجار نامیده اند ــ با سرعت بیشتری سیاسی و رادیکالیزه می شوند .

در عمل هم بعد از توافق اتمی ؛ اکسیون ها و تجمعات اعتراضی مردم و بویژه جوانان افزایش یافته است و در همان هفته های اول بعد از توافق ؛ با اعتراضات جوانان به حکم اعدام محمد علی طاهری در خیابان ولی عصر ؛ تجمع اعتراضی معلمین در جلوی مجلس ؛ اعتراضات مردم و جوانان در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی در اصفهان ؛ اعتراضات مردم کرج در محله گلشهر در اعتراض به اعدام 3 جوان در ملاء عام ؛ که معترضین با سنگ به جلادان مأمور حکم حمله کردند و همچنین تجمع اعتراضی خانواده های قربانیان محکوم به اعدام در مقابل ارگان دیوان عدالت اداری و ..... بودیم .

بنابراین توافق اتمی راه را برای  تحولاتی باز کرده است که نهایتا" به تغییر و سرنگونی رژیم منتهی خواهد شد . یعنی آنطور که بنظر میرسد ؛ دوران گریز از سراشیبی سرنگونی برای کلیت نظام در حال به پایان رسیدن است . وضعیت آشفته و اوضاع درهم پیچیده نظام هم گواه زلزله ای سیاسی است که در پیش رو قرار دارد .

پس از توافق اتمی ؛ دیگر هیچکس ــ از دستگاه قدرت رژیم ــ ؛ در جایگاه گذشته اش قرار ندارد . پیش از همه اتوریته و قدر قدرتی ولی فقیه صدمه دیده است ؛ بخصوص که با تکرار عامدانه جمله " نا دیده گرفته شدن خط قرمزهای ولی فقیه " از طرف دلواپسان و اصولگرایان تند روتر ــ که اتفاقا" دل خوشی هم از ولی فقیه ندارند ــ ؛ هیبت و اقتدار پوشالی او بشدت متزلزل شده بطوریکه ؛ تصمیمات مهم سیاسی خارج از چارچوب قدرت و اراده او بر نظام تحمیل میشود .

همچنین پس از توافق ؛ تعادل قوای حلقه قدرت بنفع باند به نتیجه رسان مذاکرات یعنی باند رفسنجانی ـ روحانی چرخش خواهد کرد و اصولگرایان بخصوص بخش محافظه کار تر آن ــ معروف به دلواپسان ــ به حاشیه خواهند رفت .

در چنین شرایطی ولی فقیه از یکطرف نه اقتدار لازم برای مهار و کنترل جنگ و دعوای باندها ــ که هر دم هم فزونی میگیرند ــ را دارد ؛ و نه توان مقابله با عصیانهای اجتماعیِ هر دم فزاینده ای که بعد از توافق اتمی ؛ مجال بروز می یابند را . در این صورت بیشتر از هر زمانی و بهتر از هر شرایطی ؛ امکان اینکه کنترل اوضاع از دست سران نظام خارج شود و اختلافات خارج از کنترل و مدیریت ولی فقیه و سران نظام ؛ ادامه یابد وجود دارد .

بیدلیل نبود که روز سه شنبه 23 تیرماه با اعلام خبر توافق هسته ای ؛ رژیم آخوندی از ترس واکنش مردم ؛ نیروهای گارد ویژه و مأموران انتظامی و اطلاعاتی خود را در برخی از خیابانها و نقاط تهران از جمله ولی عصر و اطراف ساختمان رادیو و تلویزیون مستقر کرد و به ارگانهای سرکوبگر خود آماده باش داد . خامنه ای که میداند چه دوران سخت و پر فراز و نشیبی در پیش رو دارد ؛ در اولین سخنرانی بعد از توافق ؛ وحشت زده و هراسان از بازتاب های اجتماعی بعد از توافق ؛ گفت " از ملت عزیز انتظار دارم که همچنان وحدت و متانت خود را حفظ کنند ".

بنابراین زمان ؛ زمان برخاستن مردم دلیر ایران برای حق خواهی فرا رسیده است ؛ شرایط مناسب برای کسب حقوق و آزادیهای از دست رفته ؛ فراهم شده است و مردم هم پیشاپیش در تجمعات شادمانه خود ــ تجمع استقبال از توافق ــ ؛ اعلام کردند " توافق بعدی ما ؛ حقوق شهروندی ما " . بنابراین مردم باید از ضعف و استیصال رژیم استفاده کنند و علاوه بر تحمیل مطالبات حقوق بشری و حقوق از دست رفته شان ؛ زمینه تغییر جدی نظام و سرنگونی تمامیت این رژیم را فراهم کنند .

چه خوب میشد اگر این توافق ؛ میتوانست در اثر یک جنبش وسیع اعتراضی به رژیم تحمیل شود . در اینصورت توافق بدست آمده با مداخله قدرت مردم تضمین می یافت . اما راه حل پایدار برای مسئله هسته ای ایران ؛ نهایتا" به اقتدار و حاکمیت مردم و دمکراسی گره خورده است . امری که با ماهیت این رژیم ناسازگار است .

بنابراین تضمین چندانی برای پای بندی رژیم به تعهدات اش به جامعه جهانی و به سرانجام رسیدن این توافق وجود ندارد و تنها با سرنگونی این رژیم و استقرار دمکراسی و حاکمیتی ملی است که می توان اعتماد واقعی جامعه جهانی را جلب نمود و مسیری بی خطر و مبتنی بر منافع ملی ؛ برای حل مسئله اتمی ایران انتخاب نمود .

 

25.08.2015 ( 3 شهریور 1394 )

arezo1953@yahoo.de  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.