رفتن به محتوای اصلی

دکل نفتی ایران در مکزیک مشغول کار است
27.08.2015 - 14:37

برگرفته از روزنامه شرق: سلطانی اسنادی را ورق می‌زند و می‌گوید: «اینها نکات تازه‌ای درباره تخلف و خریدوفروش در دکل‌ها مطرح کرده و باید سر فرصت مطالعه شوند و ببینیم چه ردپای تازه‌ای ترسیم شده است».

حسین دهدشتی نیز با تأکید بر پیچیدگی پرونده دکل‌ها، معتقد است: «باید درباره تمام اسنادی که به نمایندگان می‌رسد، با تأمل برخورد کرد و همه جوانب امر را سنجید». او هم تیمی از کارشناسان را مسئول مطالعه و بررسی اسناد مرتبط با دکل‌ها کرده است.

کارمند اخراجی شرکت ملی حفاری اهواز  رباینده دکل شد

نادر قاضی‌پور نیز بخش‌هایی از تصاویر مندرج در آن گزارش را در اختیار خانه ملت قرار داده است. در تصاویر رباینده «آ.ش» معرفی شده و تصویری از او و «عمر کامل آل‌سواده» روی دکل گمشده یا همان دکل «شرکت دین» یا همان دکل «فورچونا» در کشور ترکیه گرفته شده است.

آقای «ش»، کارمند اخراجی شرکت ملی حفاری (اهواز) بوده و علت اخراج ایشان، ارائه فاکتوری صوری و جعلی نسبت به خرید ١٠ دستگاه مخزن اسید از کارخانه مخزن‌سازی اراک،‌ به شرکت ملی حفاری (اهواز) اعلام شده است. او مالک شرکت حفاری «سپنتا بین‌الملل» و شرکت‌های متعدد اقماری نفتی دیگر، در داخل و خارج از کشور است.

نقش آقای «ش» در دفتر مدیر عامل

نکته دیگری که از سوی قاضی‌پور مطرح‌شده این است که آقای «ش» درعین‌حال، حدود هشت سال «مشاور عالی مدیرعامل» شرکت تأسیساتی دریایی بوده‌ است و دستور پرداخت تمامی وجوه دکل گمشده به «شرکت دین» را ایشان شخصا صادر کرده‌اند».

وفق قرارداد اولیه و مطابق عرف و رویه معامله دکل‌های نفتی دستِ دوم، باید قبل از تحویل دکل، فقط ٢٠ درصد وجه‌المعامله به شرکت فروشنده پرداخت می‌شد، ولی قرارداد مزبور توسط آقای «ش» با قرارداد دیگری که خریدار را موظف و ملزم به پرداخت صددرصد قیمت دکل در ابتدای معامله و قبل از تحویل دکل می‌کند، تعویض شده است که متن هر دو قرارداد متعاقبا تقدیم خواهد شد.

قادر به استرداد وجوه دکل نیستیم

قاضی‌پور همچنین تأکید کرده: «متأسفانه طبق اخبار واصله، رسید دریافت و تحویل دکل هم به طرف خارجی داده شده و احتمالا از طریق دادگاه‌ها و مراجع بین‌المللی قادر به استرداد وجوه یا تحویل‌گرفتن دکل نخواهیم بود».

«عمر کامل آل‌سواده» مدیرعامل شرکت «دین» است و چندین بار به دعوت آقای «ش» و به صورت محرمانه به ایران آمده و میهمان ویژه و خصوصی آقای «ش» بوده است. ایشان اردنی‌الاصل است و درست قبل از معامله دکل، «شرکت صوری دین» را گویا در انگلستان تأسیس و ثبت می‌کند. آقای عمر کامل آل‌سواده، سال‌ها مشاور حقوقی آقای «ش»  در شرکت‌های خارجی ایشان بوده است. دو همکار آقای «ش» یکی آمریکایی و دیگری هلندی است و گویا همین دو نفر مقدمات ورود دکل به کشور مکزیک را فراهم آورده‌اند.

حقوق‌های ۴٠ تا ٧٠ میلیاردی در تأسیسات دریایی

ماجرای دکل گمشده فقط ذره‌ای از تخلف‌های عجیب‌وغریب سازمان تأسیسات دریایی در دولت گذشته است، همین چند روز پیش نمایندگان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از دستمزدهای ۴٠ تا ٧٠ میلیارد دلاری برخی مدیران تأسیسات دریایی گله کردند. پیش‌تر نیز نماینده آبادان در مجلس به پرداخت حقوق‌های ٩٠ هزار دلاری و پاداش ۶٠ میلیون درهمی در این شرکت اشاره کرده بود.

کشور امارات متحده عربی در سال‌های گذشته بهشت دلالان ایرانی بود، بسیاری شرکت‌های صوری در آنجا شکل گرفت و شبکه‌های رانتی و سفارشی کار خریدوفروش و دادوستد دکل و فروش نفت را مدیریت کردند. خیلی از پول‌ها حالا حتی از دوبی و شارجه نیز خارج شده و دسترسی به آن کار ساده‌ای نیست.

دکل نفتی گمشده به مبلغ ٨٧ میلیون دلار در سال ٩٠ به نام دکل «دین» از یک شرکت خارجی خریداری شده و گویا هیچ‌گاه به کشور وارد نشده و این روزها در سواحل مکزیک مشغول کار است.

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.