رفتن به محتوای اصلی

ایران گزارش آژانس جدید در پارچین را «مضحک» خواند
28.08.2015 - 07:33

 

 

ایران گزارش آژانس درباره ساخت‌وساز جدید در پارچین را «مضحک» خواند

 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بخشی از گزارش این نهاد درباره ساخت‌وساز تازه در پادگان پارچین انتقاد کرده و آن را «مضحک» خواند. 

آژانس روز پنجشنبه پنجم شهریور در یک گزارش محرمانه اعلام کرد که در یکی از نقاط پارچین، آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای شاهد حضور خودرو‌ها، تجهیزات و احتمالا وسایل ساخت‌وساز است. این اطلاعات می‌افزاید که یک ساختمان تازه نیز در کنار ساختمانی که از پیش بوده، ساخته شده است. 

آژانس گفته این ساخت‌وساز از خردادماه گذشته آغاز شده است. 

رضا نجفی، نماینده ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به این بخش از گزارش آژانس ایراد گرفته و با «مضحک» خواندن آن گفته است: «ادعا شد‌ه یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی محل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده ا‌ست که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس د‌ارد؟ ایران برای ساخت‌وساز در اماکن خود ‌نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس ‌بخواهد با عکس‌های ماهواره‌ای آن را رصد کند». 

وی به آنچه که «اتهامات بی‌اساس موسوم به PMD (جنبه‌های احتمالا نظامی)» برنامه هسته‌ای ایران خواند نیز انتقاد کرده و گفت: «آژانس بار دیگر در بخش کوچکی از گزارش به تکرار این موضوع پرداخته است.... تکرار این بخش نه تنها‌ بر اعتبار ادعاهای بی‌اساس قبلی نمی‌افزا‌ید بلکه نشان از بی‌خاصیت شدن این بخش از ‌گزارش آژانس دارد». 

سازمان‌های اطلاعاتی غربی می‌گویند که ایران در پوشش فعالیت هسته‌ای خود به آزمایش‌های نظامی- هسته‌ای دست زده است با هدف اینکه دانش لازم برای ساخت بمب اتمی به دست آورد. آژانس می‌گوید که ایران باید اسناد و مدارک مربوط به فعالیت‌های پیشین خود را ارائه کند تا بتواند ادعای صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ایش را راستی آزمایی کند. 

دسترسی بازرسان به مجتمع نظامی پارچین از دیگر درخواست‌های آژانس برای بررسی ادعای یاد شده است. تهران بار‌ها این اتهام را رد کرده ولی در ضمن مانع از بازرسی آژانس از پارچین شده است. 

با این حال، بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیر به امضای علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، و یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، رسید تهران موافقت کرد که اسناد مورد نظر آژانس را در اختیار آن قرار داد. 

مدیرکل آژانس روز سوم شهریور تایید کرد که ایران روز ۱۵ اوت اطلاعات زیادی ارائه کرده است ولی هنوز زود است که درباره جدید بودن آن نظر داد. 

یوکیو آمانو قرار است تا ۱۵ اکتبر اطلاعات لازم در این زمینه را از ایران دریافت کند و تا ۱۵ دسامبر گزارش خود را به شورای حکام آژانس ارائه کند.

در صورتی که این گزارش مثبت باشد، راه برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» که روز ۲۳ تیرماه در وین میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، هموار خواهد شد. 

بر اساس توافق وین، ایران بسیاری از فعالیت‌های خود را تعطیل یا کاهش خواهد داد و در مقابل، تحریم‌های جهانی علیه آن لغو یا به حال تعلیق در می‌آید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.