رفتن به محتوای اصلی

مخالفت کشورهای اروپای شرقی با پذیرش پناهجویان
04.09.2015 - 13:40

مجارستان با چالش و مشکل بزرگی روبروست. روزانه هزاران پناهجو وارد ایستگاه مرکزی شرق بوداپست می‌شوند. ایستگاه “کلتی” در پایتخت این کشور محلی شده است که پناهجویان قصد دارند از آنجا به مقصد اتریش و بخصوص آلمان سفر کنند. خبرگزاری‌های جهان گزارش از صحنه‌های درگیری پناهجویان با پلیس مجارستان می‌دهند.

ویکتور اوربان، نخست وزیر محافظه‌کار مجارستان که برای دیدار با مارتین شولتس، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا (۱۲ شهریور/ ۳ سپتامبر) به بروکسل سفر کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه سیاست دولت آلمان، مبنی بر ضرورت برقراری سهمیه‌ای برای پناهندگان را مورد انتقاد قرار داد. او گفت: «مشکل پناهندگان، مسئله اتحادیه اروپا نیست، بلکه مشکل آلمان است، زیرا هیچکس نمی‌خواهد در مجارستان بماند و همه می‌خواهند به آلمان بروند.»

دولت راست‌گرای مجارستان به‌رغم مخالفت‌ها حصاری هم در مرز خود با صربستان کشیده تا از ورود پناهجویان به اروپای غربی جلوگیری کند. این حصار ۱۷۵ کیلومتر طول دارد. اوربان به‌ویژه با ورود مهاجران مسلمان به اروپا صریحا مخالفت می‌کند. به گفته او اروپا درموقعیتی نیست که بتواند از ارزش‌های مسیحیت (نظام ارزشی مسیحیت) را در خاک خود حفاظت کند. او هشدار داده که ادامه این روند می‌تواند اروپائیان را در قاره خود به اقلیت تبدیل کند.

تارنمای اشپیگل آنلاین در نگاهی به موضع‌گیری سران اروپای شرقی به این مسئله اشاره می‌کند که این فقط اوربان نیست که چنین موضع گیری می‌کند، سران دیگر کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا هم رفتاری مشابه وزیر مجارستان را در پیش گرفتند. کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا قصد دارند پناهجویان کمتری بپذیرند و قرار است سران این کشورها روز جمعه (۱۳ شهریور/ ۴ سپتامبر) در پراگ ملاقات کنند.

کشورهای اروپای شرقی می‌خواهند که پناهجویان هر چه زودتر خاک آنها را ترک کنند. برای توجیه آن دلایلی چون “ضعف اقتصادی، تهدیدهای تروریستی و فقدان تجربه با مهاجران” را عنوان می‌کنند.

مخالفت لهستان با “مهاجران اقتصادی”

اوا کوپاچ، نخست وزیر لهستان روز پنج‌شنبه (۱۲ شهریور/ ۳سپتامبر) بر مخالفت خود با سهمیه خودکار برای توزیع مهاجران در اتحادیه اروپا تاکید کرد.

لهستان تا کنون با پذیرش فقط ۲ هزار پناهجو در ۲ سال آینده موافقت کرده است.

نخست وزیر لهستان برای گفتگودرباره میزان مشارکت خود برای یافتن راه حل اعلام آمادگی کرد. اوا کوپاچ گفت : «باید بین مهاجران اقتصادی که به اروپا می‌آیند تا سطح زندگی خود را بهبود بخشند و آوارگانی که از بیم جنگ و کشته شدن گریخته‌اند، تفاوت قائل شد.»

 پناهجویان سرگردان در ایستگاه راه‌آهن در بوداپست،پایتخت مجارستان

چک: ما پناهجویی را به کشورمان دعوت نکرده‌ایم

میلوش زمان، رئیس جمهور چک می‌گوید: «ما پناهجویی را به کشورمان دعوت نکرده‌ایم.» وی تاکید می‌کند که کشورش پناهجویان اوکرائینی را می‌تواند پذیرا شود، زیرا آنها به گفته او بهتر از مسلمانان در جامعه چک ادغام می‌شوند.

اسلواکی پناهجویان مسلمان را در خاک خود نمی‌پذیرد

رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی هم خاطر نشان می‌کند: «واهمه‌ها درباره وضعیت کنونی مهاجران نه فقط در اسلواکی بلکه در سراسر اروپا فراگیر شده است.»

فیکو تاکید می‌کند که اسلواکی موجب پدید آمدن بدبختی‌ها در سوریه، عراق و لیبی نیست و کشورش پاسخگوی وضعیت بوجود آمده نمی‌باشد. بنابراین کسی نمی‌تواند کشورش را مجبور کند برای افرادی که قربانی این وضعیت شدند پاسخگو باشد.

اسلواکی حاضر است به ۲۰۰ پناهجوی سوری در خاک خود جای دهد، اما تنها به این شرط که این پناهجویان مسیحی باشند. اسلواکی گفته است که سوری‌های مسلمان را در خاک خود نخواهد پذیرفت. اسلواکی عدم پذیرش پناهجویان مسلمان را روا دانستن تبعیض علیه آنان ندانسته و اعلام کرده است که این کشور تنها “محلی گذرا” برای پناهجویان به شمار می‌رود زیرا “آنها نمی‌خواهند در اسلواکی ماندگار شوند.”

لیتوانی: ۳۲۵ پناهجو می‌پذیرد

دالیا گریبائوسکایته، رئیس‌جمهور لیتوانی هم با پذیرش پناهجویان در کشورش مخالفت می‌کند. رهبر لیتوانی که به بانوی آهنین شهرت دارد پذیرش پناهجویان در کشورش را “ناعادلانه ” توصیف کرده است. لیتوانی تا کنون فقط ۳۲۵ پناهجو از آفریقا و خاورمیانه پذیرفته است.

استونی: اولویت با پناهجویان مسیحی است

تاوی رویواس نخست وزیر استونی هم می‌گوید کشورش تجربه اندکی در رابطه با پناهجویان دارد. او همچنین گفته است که ادغام پناهجویان آفریقایی چالش بزرگی برای کشورش خواهد بود. مارگوس تساکنا یکی دیگر از از مقامات بلندپایه این کشور اعلام کرده است که استونی داوطلبانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پناهجو را می‌پذیرد. به گفته این مقام استونی اولویت ولی با پناهجویان مسیحی خواهد بود.           

روش‌های کمک شهروندان آلمانی‌ به پناهجویان

گونتر رایشارت، آرشیتکت است. او به کودکان پناهنده خواندن و نوشتن می‌آموزد. او در شهر نورنبرگ آلمان کتابخانه‌ای مخصوص پناهجویان به نام “آزولوتک” تاسیس کرده است. کودکان می‌توانند در کتابخانه او زبان آلمانی را به طور مجانی بیاموزند و کتاب‌های مورد نظر خود را از این کتابخانه قرض بگیرند. هدف گونتر رایشارت ایجاد ۵۰ کتابخانه مخصوص پناهجویان در سراسر آلمان تا پایان سال جاری است.

۱۲۳۴۵۶۷۸۹۱۰۱۱۱۲

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.