رفتن به محتوای اصلی

بیانیه حقوقدانان ایرانی در محکومیت خشونت دولت ترکیه نسبت به کرد ها
13.09.2015 - 18:27

 

 

گروهی از حقوقدانان و وکلای دادگستری ایرانی با انتشار بیانیه ای خشونت دولت ترکیه نسبت به شهروندان کرد این کشور را محکوم کرده، از دولت ترکیه خواستند حق زندگی و امنیت شهروندان خود را رعایت نماید.

تا کنون 40 حقوقدان ایرانی این بیانیه را امضا کرده اند.

متن بیانیه حقوقدانان و وکلای دادگستری ایرانی در پشتیبانی از حقوق مردم کرد ترکیه، که آژانس خبری کردپا منتشر کرده، چنین است:

 
بیانیه محکومیت کاربرد زور و خشونت علیه غیرنظامیان کُرد توسط ترکیه

متاسفانه چندی است که دولت ترکیه با فریب جامعه جهانی و تحت لوای عملیات نظامی علیه داعش، مجموعه حملات نظامی علیه مخالفان کُرد خود در برون و درون کشور انجام داده است. گستره و دامنه این خشونت‌ها امروزه به اعمال خشونت آشکار و عریان علیه غیرنظامیان و حتی محاصره مردم غیرنظامی در شهرهای کُردنشین ترکیه گسترش یافته است.

مطابق مقررات حقوق بین‌الملل بشردوستانه، دولت‌ها موظفند در هرحال از هدف قراردادن غیرنظامیان و اعمال خشونت علیه آنها اجتناب ورزند. ترکیه از جمله دول عضو کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو١٩٤٩ می‌باشد و متعهد به رعایت ماده 3 مشترک این کنوانسیون‌ها است. ماده ٣ چارچوب رفتاری خاصی را تدوین کرده است که به عنوان حداقل تضمین‌های ناظر بر رفتار انسانی در هنگام مخاصمات داخلی ملاک عمل قرار گیرد. همچنین دولت ترکیه میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر را تصویب کرده است و بر اساس مقررات این معاهدات بین‌المللی، متعهد است حقوق بنیادین بشری افراد را رعایت کند و مانع ورود آسیب به حیات و تمامیت جسمانی و لطمه به حیثیت اشخاص به خصوص تحقیر و تخفیف آنان شود.

ما حقوقدانان و وکلای ایران از دولت ترکیه تقاضا داریم تا به رعایت تعهدات قراردادی و عرفی بین‌المللی خود در حوزه حقوق بین‌الملل بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه در قبال شهروندان کرد آن کشور متعهد باشد. همچنین جامعه بین‌المللی و نهادهای صالح حقوقی و سیاسی جهان را فرامی خوانیم تا دولت ترکیه را ملزم به اجرای تعهدات بین‌المللی خود نماید. 
مطابق دکترین "مسئولیت حمایت" که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 1674 بر آن صحه گذاشته، اعمال حاکمیت توسط کشورها، هم حق و هم مسئولیت است.
اگر دولتی به مسئولیت و تعهدات خود در برابر شهروندانش عمل نکند و امنیت آنها را تامین نکند، جامعه بین‌المللی موظف است به مسئولیت خود در برابر آن شهروندان بی‌گناه عمل نماید. امروز "امنیت انسانی" شهروندان توسط دولت حاکم بر ترکیه به شدت تهدید می‌شود و جامعه بین‌المللی نباید در برابر این تهاجم غیرانسانی ساکت بماند.

امضا کنندگان:
۱- محمد صالح نیکبخت ۲- ستار عزیزی ۳- کاوه اسدی ۴- حجت مرادی ۵- سید مراد موسوی ۶- انور ساعد ۷- فیروز شاکری ۸- بهروز کیا ۹- آسیه آریانفر ۱۰- اسفندیار آبنوس ۱۱- رمضان حاجی مشهدی ۱۲- فرزاد کاکایی ۱۳- فرید نیک پی ۱۴- دانیال استخر ۱۵- سید مهدی موسوی ۱۶- آزاده احمدی ۱۷- ابراهیم رستمی ۱۸- طیبه السادات شکوهی نیا ۱۹- سمیه حسنی ۲۰- فرزاد حیدریان ۲۱- مادح جمشیدی ۲۲- بهزاد حکیمی زاده ۲۳- وریا ایزدی ۲۴- موسی سبحانی ۲۵- حامد سهرابی ۲۶- عثمان مزین ۲۷- فردین قوامی ۲۸- علیرضا شجاعی ۲۹- فرزاد بنی بشر ۳۰- حبیب الله مرادی ۳۱- آرام امینی ۳۲- تیمور ندیمی ۳۳- عرفان عارفی ۳۴- مختار نجفی ۳۵- ارکان درستکار ۳۶- صادق ساعد موچشی ۳۷- کوروش حیدری ۳۸- مسعود شمس نژاد ۳۹- سیران ندیمی ۴۰- حسن محمدی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.