رفتن به محتوای اصلی

گزارش سومین دادگاه بابک زنجانی
05.10.2015 - 15:50

ایلنا:بابک زنجانی لحظاتی پیش به همراه رسول کوهپایه‌زاده اصفهانی و سایر وکلای مدافع خود وارد دادگاه شد تا سومین جلسه رسیدگی به اتهامات وی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شود.

تاکنون دوجلسه از دادگاه بابک زنجانی برگزار شده که درجلسه نخست رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی حدود صفحه از کیفرخواست قرائت شد که مهم‌ترین اتهام زنجانی با عنوان فساد فی الارض توسط نماینده دادستان قرائت شد.

در جلسه دوم رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی با احتساب جلسه اول حدود ۱۳۷ صفحه از کیفرخواست قرائت شد که با حساب کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای زنجانی، حدود ۱۰۰ از کیفرخواست هنوز قرائت نشده است.

در جلسه دوم مهم‌ترین قسمت در قرائت اتهامات زنجانی، رابطه او با برخی افراد در قرارگاه خاتم برای پیشبرد عناوین مجرمانه خود بود و همچنین امضای سه وزیر و چند مقام مسئول دولت محمود احمدی‌نژاد در تایید بانک بابک زنجانی که البته درپی این اتفاق وزرای اقتصادی دولت قبل، با صدور بیانیه‌ای از دادستان خواستند اگر رابطه‌ای وجود دارد، شفاف عنوان شود.

ساعت ۰۸:۳۳

ورود بابک زنجانی به دادگاه

بابک زنجانی لحظاتی پیش به همراه رسول کوهپایه‌زاده اصفهانی و سایر وکلای مدافع خود وارد دادگاه شد تا سومین جلسه رسیدگی به اتهامات وی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شود.

ساعت ۰۹:۰۰

ورود بابک زنجانی به دادگاه

با دستور قاضی صلواتی سومین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی به صورت رسمی آغاز شد.

با آغاز سومین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی٬ قاضی صلواتی اعلام کرد: در پی اعلام وکلای خارجی متهم در مورد ارائه پیش‌نویس ضمانت‌نامه بدون قید و شرط برای پرداخت بدهی‌های متهم به شرکت HK مدیر کل امور حقوقی شرکت نفت ایران اعلام آمادگی کرده‌اند تا با همکاری وکلای متهم بدهی بیت‌المال بازگردانده شود.

در ابتدای این جلسه هم قاضی نسبت به علنی بودن دادگاه و عدم اجازه انتشار جزییات دادگاه تذکراتی داد.

ساعت ۰۹:۳۰

تحویل یک میلیون بشکه نفت به بابک زنجانی

به گزارش ایلنا، نجفی نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست بابک زنجانی گفت: پیمانکاران وزارت نفت به عملکرد بابک زنجانی در پرداخت‌ها اعتراض‌ داشتند. متهم مکلف بود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو را به آنها بدهد٬ اما فقط مبلغ محدودی را پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی خود کرده است. پرداخت‌های متهم با تاخیر بوده است.

وی افزود: اوایل سال ۹۱ (ب . ز) با همکاری دیگر متهمان و اعتمادی که از یکی از بانک‌های داخلی کسب کرده بود با وساطت (م . س) به دنیای معاملات نفتی وارد می‌شود و (م . س) او را مالک دو بانک در خارج از کشور معرف می‌کند تا با فروش نفت به او موافقت شود.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: زنجانی روش پرداخت را واریز نقدی در خارج از کشور معرفی می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده (ب . ز) از طریق (ک . د) معاون شرکت نیکو به (س . ج) معرفی و در لوزان با یکدیگر دیدار می‌کنند. او در این ملاقات مدعی می‌شود که در خارج از کشور مخازن متعددی دارد٬ برای همین در اوایل سال ۹۱ به دلیل تشدید تحریم‌ها که فروش نفت کاهش یافته بود٬ این ادعای بابک زنجانی برای مدیران شرکت نفت مهم به نظر می‌رسد. طبق تحقیقات انجام شده او یک میلیون بشکه نفت از صندوق بازنشستگی شرکت نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو تحویل گرفته است.

نجفی گفت: با معرفی (ح . ف) در بانک مرکزی و به خاطر سوابق آشنایی با مدیران نفتی در مورخ ۷/۴/۹۱ زنجانی موفق به اخذ مجوز از سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی می‌شود. زنجانی به همراه دو متهم دیگر با مشارکت در عملیات باندی٬ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از وزارت نفت کلاهبرداری می‌کند.

وی افزود: در مقابل (ب . ز) برای پاس شدن کارهای متقلبانه خود از این مبلغ محدودی را با تاخیر به پیمانکاران پرداخت می‌کند و اما نسبت به بقیه پرداخت‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد. (ب . ز) علت عدم پرداخت این مبالغ را تحریم شدن بانک fib اعلام می‌کند که این اظهارات بی‌اساس است چرا که پیش از تحریم FIB شرکت H.K دستور پرداخت‌ها را صادر کرده بود. او از همین طریق مدت‌ها مدیران وزارت نفت، سازمان بازرسی، ‌وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را در مورد استرداد و واریز مبلغ به حساب درگیر کرده است.

نجفی یادآور شد: (ب . ز) در طول تحقیقات شعبه بازپرسی اولا از اثبات مالکیت خود در بانک FIB گریزان بوده٬ اما با انجام تحقیقات زنجانی ناگریز شد مالکیت خود بر این بانک را بپذیرد. زنجانی همچنین در صدد بود بانک FIB را معتبر و دارای مشتریان متعدد معرفی کن٬ اما با ادامه تحقیقات مقدماتی مشخص شد که این بانک اسناد و ترازنامه مالی ندارد و اصلا سپرده‌گذارانی برای سرمایه گذاری در این بانک وجود ندارد.

نماینده دادستان با بیان اینکه سطح فعالیت بانک FIB بسیار محدود بوده٬ گفت: در شعبه کوالالامپور اصلا عملیاتی انجام نمی‌شده (ب . ز) با استقرار یک سیستم ریموت در تهران کلیه کارهای FIB را در تهران انجام می‌داد. طبق تحقیقات انجام شده کلیه فعالیت‌های مفسدانه (ب . ز) در بستر بانک FIB  انجام شده و دیگر متهمان پرونده نیز در این زمینه با او همکاری داشتند.

————————————

گزارش فارس در این باره

به‌روز رسانی می‌شود/ سومین جلسه دادگاه فساد نفتی

خلق افراد خیالی برای کسب اعتبار/ پرداخت بدهی بیت‌المال از سوی خارجی‌ها/ کنترل عملیات بانکی از تهران به جای کوالالامپور/ پای شیخ حشر به دادگاه باز شد

ب – ز تحت تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد و وکلا و تعدادی از اعضای خانواده متهمین در دادگاه حضور دارند.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، همچون دو روز گذشته «ب – ز» و «ح-ف-ه» و «م-ش» متهمان پرونده تحت تدابیر امنیتی وارد محوطه دادگاه انقلاب شدند.

این درحالی است که دو خواهر بابک زنجانی و چند نفر از اقوام دو متهم دیگر این پرونده به همراه ۱۰ وکیل که ۵ نفر وکلای شکات هستند در دادگاه حضور دارند.

قرار است دادگاه در ساعت ۸:۳۰ در شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی برگزار شود.

۸:۴۰

متهمان پرونده هر کدام جداگانه و با چند نیروی همراه وارد شعبه شدند.

خلاصه پرونده‌ها در چهار جلد روی میز قاضی صلواتی قرار گرفت.

۸:۴۵

نماینده دادستان و وکلا در جای خود قرار گرفتند و منتظر حضور قاضی دادگاه هستند.

۸:۵۳

سومین جلسه دادگاه با حضور قاضی صلواتی به طور رسمی شروع شد

تاریخ ۲۰ دقیقه‌ای برای آغاز دادگاه

۹:۰۰

قاضی صلواتی: روز گذشته وکلای خارجی متهم با ارائه پیش نویس ضمانت‌نامه بی قید شرط اعلام کردند که بدهی شرکت hk را می‌پردازند.

وی گفت: به این ترتیب ظرف روز جاری مدیر امور حقوقی شرکت نفت ایران عنوان کرد تلاش می‌کند با همکاری وکلای متهم بدهی بیت المال بازگردانده شود.

۹:۱۰

پس از سخنان قاضی صلواتی و همچنین قرائت مواد ۳۵۳ و ۳۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری نماینده دادستان تهران قرائت ادامه کیفرخواست را آغاز کرد.

۹:۲۰

نجفی نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست مطالبی را در خصوص تاسیس بانک‌های FIB و کنت تاجیکستان، نحوه زمینه سازی و ارز از بانک‌ها، حواله‌های انجام شده برای پیمانکاران نفتی و مبادلات شرکت‌های نفتی بیان کرد.

وی در خصوص عمکلرد «ب.ز» در رابطه با شرکت نفت ملی ایران گفت: اوایل سال ۹۱ «ب.ز» با همکاری «ح.ف.ه» و «م.ش» و اعتماد و مشارکت با یکی از بانک‌های داخلی و با وساطت «م.ش» به دنیای معاملات نفتی وارد می‌شود و از طرفی «ب.ز» از طریق «ک.د» و «س.ج.س» به شرکت «ن» معرفی می‌شود.

نجفی تصریح کرد: «ب.ز»، «ح.ف.ه» و «م.ش» در یک عملیات باندی و گروهی مبالغی را از وزارت نفت کلاهبرداری می‌کنند. «ب.ز» از تاریخ تحریم «FIB» در جهت استرداد وجوه مورد ادعای شرکت «hk» اقداماتی را انجام داده است و از طرفی «ب.ز» بیان کرده به دلیل تحرم بانک «اف ای بی» جابجایی وجوه ممکن نیست.

۹:۴۰

پیمانکاران وزارت نفت به نحوه پرداخت های بابک زنجانی معترض بودند

وی اوایل سال ۹۱ با حمایت ح-ف و م-ش و اعتباراتی که کسب کرده بود با وساطت م-ش به دنیای معاملات و فراورده های نفتی وارد شد.

ب-ز علت عدم امکان پرداخت وجوه پیمانکاران را تحریم بانک FIB عنوان می‌کند که بی اساس است چرا که

زمانی که شرکت Hk  دستور پرداخت را صادر کرده بود که هنوز تحریمی صورت نگرفته بود.

ب-ز در ابتدا مالکیت خود بر بانک FIB را منکر شد اما با انجام تحقیقات ناگزیر شد مالکیت بر این بانک را بپذیرد

وی همچنین در طول تحقیقات تلاش داشت بانک مذکور را بانکی معتبر و دارای سپرده گذاران زیاد معرفی کند.

اما با تحقیقات مشخص شد این بانک دارای اسناد مالی تراز نامه مالی و صورت مالی معتبر نیست و سطح فعالیت پایین است به صورتی که در شعبه کوالالامپور هیچ عمالیت بانکی انجام نمی شد و بابک زنجانی با برقراری یک سیستم ریموت کلیه عملیات بانکی را اداره میکرد.

۹:۴۵

ب-ز درصدد بود با جعل حواله‌های ارزی کلان و پیام‌های سویفتی جعلی بتواند از موسسات اعتباری و بانک‌های داخلی اسناد بهادر دریافت کند و با پرداخت آن به Hk دین خود را به این شرکت ادا کند اما تمامی این پیام‌های سویفتی توسط کارشناسان بانک مرکزی بررسی شده و جعلی بودن آن تأیید شده است.

وی در راستای دریافت وام شخصی به نام یوروسف را خلق می‌کند و قراردادی معمولی به نام آن منعقد می‌کند. و تأیید می‌کند که این فرد بیش از ۹ میلیارد یورو نزد بانک FIB سپرده دارد.

وی وام ۱۵ میلیارد یورویی دریافتی خود را ابتدا می‌گوید از شیخ حشر در دبی گرفته است اما پس از آن مدعی می‌شود آن را از I1 وام گرفته است در حالی که بررسی ها نشان می‌دهد شرکت I1 به هیچ عنوان در بحث اعطای تسهیلات به اشخاص فعالیت نمی‌کند.

۹:۵۵

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست به نقش بانک FIB در معاملات متهم نفتی اشاره کرد و گفت: ۱۱ فقره ای که به شرکت HK داده شده است توسط این بانک بوده است. متهم نفتی به همراه یکی از دستیارانش در یکی از معاملات سیصد هزار یورو نزد بانک FIB واریز کرده اند و قرارداد فروش نیز موجود بوده است. متهم نفتی مساعدت های خود به شرکت HK از جمله واریز مبلغ سیصد هزار یورو و ۲۴۰ میلیون دلار را در بستر بانک FIB ترسیم کرده است و عملیات متقلبانه خود را در بستر صندوق خاص این بانک پیگیری کرده است.

نجفی ادامه داد: یکی دیگر از ادعاهای متهم نفتی این است که تمام حواله‌های این شرکت از یک منبع کاذب ارسال شده است. تعریف منابع موهوم از جانب «ب.ز» جهت واقعی جلوه دادن منابع را باید در بستر همین بانک FIB دید. متهم نفتی بابت وجوه دریافتی از شرکت های «ن» و HK حسابی به نام شخص مجعولی نزد بانک FIB ایجاد می کند.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم نفتی عملیات متقلبانه خود را علاوه بر بانک FIB در دو نهاد دیگر ساماندهی می کرده است.

وی از بانک کنت به عوان محل جابجایی پیام های سوئیفتی استفاده می کرده است و هنگام خرید نفت از HK اعتبارات اسنادی جعلی استفاده می کرده است. اکثر قریب به اتفاق معاملات «ب.ز» جهت پرداخت مطالبه شرکت «HK» با تقلب همراه بوده است و متهم به همراه «م.ش» به خلق پول غیرواقعی و بدون پشتوانه اقدام می کرده است. متهم پس از اینکه منابع دریافتی نفت را برای خود هزینه می کرده است در پاسخ به مطالبات شرکت «HK» روش متقلبانه دیگری را در پیش می گیرد. با عنایت به اینکه وجود حاصل از اعتبارات اسنادی به صورت صوری و غیرواقعی انجام شده و از طرفی با توجه به اینکه منابع شرکت «ن» غیرواقعی بوده است بنابراین می توان نتیجه گرفت در واقعیت حساب شرکت «HK» نزد بانک FIB خالی و پوچ بوده است.

نجفی ادامه داد:  متهم نفتی در برابر مطالبات بدهی های خود مقاومت می کرده است و از مسئله ای که خود ساخته است یعنی تحریم استفاده می کرده و سعی داشته خود را از دست پیمانکاران رها کند و مدعی شده بوده است که به لحاظ تحریم قابلیت جابجایی منابع در حق پیمانکاران وجود نداشته است. همچنین با توجه به اینکه مطالبات «HK» از سوی چند نهاد مهم داخلی نیز پیگیری می شده است «ب.ز» به خلق سناریوی جدید با عنوان خلق پول غیرواقعی می پردازد و با توجه به اینکه به بحث بین المللی بانکی اشراف محدودی داشته است به جعل حواله های ارزی و حواله های کلان رو می آورد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می دهد متهم در صدد بوده است با جعل پیام و حواله استفاده از منابع مجهول بتواند از موسسات اعتباری اسناد بهادار و یا ضمانت نامه دریافت و آن را به شرکت «HK» بدهد. موضوع جعلی بودن این حواله ها توسط کارشناسان بانک مرکزی تایید شده است.

۱۰:۰۰

نجفی گفت: با یک دستور بابک زنجانی ۴ میلیارد یورو در قالب وام ۳ ساله به تأمین اجتماعی داده می‌شود و از حساب وی در دبی به بانک رفاه کارگران واریز می‌شود.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.