رفتن به محتوای اصلی

ناتو ‘آماده اعزام نیرو برای دفاع از ترکیه است’
08.10.2015 - 22:01

آقای استولتنبرگ که قبل از برگزاری اجلاس وزیران دفاع ناتو با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: “ناتو آماده و قادر است تا از تمامی متحدان خود از جمله ترکیه در برابر هر نوع تهدیدی دفاع کند.” وی افزود که اقدامات نظامی روسیه در سوریه “گسترش نگران‌کننده” یافته است.

وی در عین حال تعهد ناتو نسبت به حفظ امنیت کشورهای عضو را یادآور شده و گفته است تا کنون ناتو از طریق تقویت توان رزمی، ظرفیت دفاعی و آمادگی برای اعزام نیرو به بخش جنوبی پیمان، از جمله ترکیه، نسبت به تحولات اخیر واکنش نشان داده است.

وی از روسیه خواست تا “نقش سازنده تری” در حل بحران سوریه ایفا کند و افزود که حمایت نظامی روسیه از ادامه زمامداری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، سودمند نخواهد بود.

اوایل هفته جاری، هواپیماهای روسی که برای عملیات نظامی در سوریه مستقر هستند در دو مورد وارد حریم هوایی ترکیه شدند که واکنش تند مقامات این کشور را در پی آورد.

روسی از پایگاه‌های خود در سوریه مواضع شبه نظامیان را هدف قرار داده‌اند

آقای استولتنبرگ همچنین حملات هوایی و موشکی اخیر روسیه در سوریه را “باعث نگرانی” دانسته است. در حالی که روسیه با هدف اعلام شده تضعیف توان رزمی نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) عملیات خود در سوریه را به اجرا گذاشته، مقامات کشورهای غربی و ناتو نسبت به هدف‌های واقعی حملات روسیه در سوریه ابراز تردید کرده‌اند.

دبیرکل ناتو افزوده است که در روزهای اخیر، روسیه دامنه عملیات خود در سوریه را گسترش داده و ادامه این روند را نگران کننده خوانده است.

آنها این احتمال را مطرح کرده اند که هواپیماهای روسی به منظور تضعیف گروه های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و کمک به او برای حفظ قدرت به مواضع تمامی این گروه‌ها از جمله آنهایی که از حمایت غرب برخوردارند حمله کرده‌اند و همچنین هدف‌های غیرنظامی واقع در مناطق تحت تسلط این گروه‌ها را هدف قرار داده‌اند.

روسیه مواضع مخالفان حکومت سوریه را با پرتاب موشک از ناوهای مستقر در دریای خزر هم هدف قرار داده است

روسیه گفته است که مواضع “تروریست‌ها” را در سوریه هدف قرار می‌دهد. مقامات روسیه همانند مقامات سوریه تمامی گروه‌های مخالف بشار اسد را “تروریست” می‌نامند.

عملیات نظامی روسیه در سوریه در حالی آغاز شده که طی بیش از یک سال گذشته، روسیه سیاست خارجی تهاجمی‌تری را در برابر غرب در پیش گرفته و پس از انضمام شبه‌جزیره کریمه، به گفته منابع غربی، در بحران اوکراین به حمایت نظامی از جدایی‌طلبان دست زده است. به همین دلیل، برخی ناظران معتقدند که دبیرکل ناتو در نظر داشته است به اعضای ناتو در اروپای شرقی اطمینان دهد که در برابر اقدامات نظامی روسیه از حمایت این سازمان برخوردار خواهند شد.

همزمان، مقامات ترکیه از پیمان ناتو خواسته اند سیستم دفاع ضدموشکی آن کشور را برای مقابله را حملات موشکی احتمالی سوریه تقویت کنند. در حال حاضر، برخی از مناطق نزدیک مرز ترکیه و سوریه از پوشش دفاع ضد موشکی برخوردار است اما دولت ترکیه گفته است که این پوشش دفاعی باید گسترش یابد و تمامی مناطق در تیررس موشک‌های سوری را پوشش دهد.

توسل روسیه به حملات موشکی علیه مواضع نیروهای مخالف حکومت سوریه و احتمال ورود اتفاقی این موشک‌ها به داخل خاک سوریه باعث افزایش نگرانی مقامات ترکیه شده است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.