رفتن به محتوای اصلی

مفسر مجله تایم: ایران می‌تواند در سوریه متحد آمریکا باشد
09.10.2015 - 20:54

جو کلاین در ادامه یادداشت خود، با بیان این که باید تا حالا فهمیده باشیم که پاسخ‌های راحتی برای خاورمیانه وجود ندارد، می‌نویسد وقتی جمهوریخواهان می‌گویند ولادیمیر پوتین در سوریه لقمه را از دهان اوباما قاپیده، واضح است که آنها اشتباه می‌کنند.

اوباما درست می‌گوید که پوتین چون ناظر یک اقتصاد در حال فروریزی است، آخرین برگ بازی‌اش این است که برای نجات بشار اسد تلاش کند، و این سعودی‌ها را خشمگین کرده و عاقبت خوبی ندارد. اما چون این خاورمیانه است که داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم، رئیس جمهوری آمریکا هم کاملا درست نگرفته. باتلاقی که روسیه در آن قدم گذاشت، باتلاق ما هم هست. ما که بین منافع امنیت ملی‌مان، که شکست دادن داعش باشد، حتی به قیمت نگاه داشتن اسد در قدرت، و منافع متحدمان که عربستان سعودی ضد اسد باشد، گیر کرده‌ایم.

جو کلاین همچنین می‌گوید، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که اخیرا در نیویورک بوده، پیامی دارد که آمریکا باید بشنود، و آن این است که مشکل خاورمیانه وجود یک روایت یاغی در اسلام است که وهابی‌های سعودی آن را از خودشان درآورده‌اند. این روایت افراطی به خیزش جنبش‌های افراطی اسلامی در سراسر جهان پا داده است. و این ایدئولوژی تهدید مستقیمی علیه آمریکاست. ظریف گفته است که ایدئولوژی داعش بر ایرانی‌ها که شیعه‌اند اثر ندارد اما افکار عمومی عربستان در معرض تبلیغات آن قرار دارد.

به عقیده کلاین، نقشه ظریف برای سوریه از بی‌نقشگی سایرین شانس بهتری دارد و تازه واقعیت بارزی را هم منعکس می‌کند؛ و آن این است که ایران، علیرغم مخالفت سعودی‌ها، باید در هر تلاش دیپلماتیکی در مورد بهبود وضعیت خاورمیانه دخالت داده شود، بخصوص در مواردی که به شکاف بین سنی و شیعه مربوط می‌شود.

مفسر سیاسی تایم در پایان یادداشت خود می‌نویسد، هرچه باشد، یک جمله را با قاطعیت می‌توان گفت، و آن هم این است که اولویت ما از بین بردن داعش است. ایالات متحده باید با هر کشوری در منطقه که می‌تواند جواب دندان شکنی به داعش بدهد زمینه مشترک پیدا کند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.