رفتن به محتوای اصلی

سردار عبداللهی : یک دهم اقتصاد ایران دست سپاه نیست
13.10.2015 - 23:39

===========

آقای ناصر اعتمادی نوشت:

سردار عبدالله عبداللهی، فرماندۀ قرارگاه خاتم الانبیاء گفته است که این قرارگاه اجرای بیش از ۲۵۰۰ طرح عمرانی را در حوزه های مختلف از جمله آب، پالایشگاه، نیروگاه و خطوط گاز، زیرساخت های ریلی و جاده ها و آزادراه ها برعهده دارد. با این حال، سردار عبداللهی تأکید کرده است که قرارگاه خاتم الانبیاء به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی در دریافت و اجرای طرح های عمرانی کشور نیست.

با این حال، فرماندۀ قرارگاه خاتم الانبیاء ارزش ریالی هزاران طرح عمرانی این قرارگاه را غیرقابل تخمین و محاسبه دانسته و افزوده است که سپاه پاسداران ایران در طرح های عمرانی خارج از کشور به ویژه در عراق و در حوزه های انتقال گاز، ابنیه و تصفیه خانه ها نیز فعال است.

همزمان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به انتقادهای بخش خصوصی ایران که معتقد است قرارگاه خاتم الانبیاء و به تبع سپاه پاسداران طرح های مهم عمرانی کشور را در انحصار خود گرفته، گفت : این ادعا باید توسط شورای رقابت بررسی و اثبات شود.

با این حال، خود عباس آخوندی پذیرفته است که بیش از ۹۵ درصد طرح ها و واگذاری ها نه به بخش خصوصی، بلکه با چند واسطه به نهادهای دولتی و یا در بهترین حالت به نهادهای عمومی غیردولتی سپرده شده است. عباس آخوندی تصریح کرده است که خود او در این زمینه مطالعات مفصلی طی سال های اخیر انجام داده و تمام نتایج این تحقیق را در یک کتاب گردآوری کرده است. وزیر راه و شهرسازی سپس با استناد به همین تحقیقات شخصی گفته است که ۹۵ درصد طرح ها و واگذاری های کشور به نهادها و شرکت های دولتی سپرده شده اند و نه به بخش خصوصی.

سپاه پاسداران ایران که بزرگترین مقاطعه کار خاورمیانه به شمار می رود سهم اصلی را در اجرای طرح های عمرانی برعهده دارد و به همین مناسبت دسترسی او به منابع ارزی کشور طی سال های گذشته بدون مانع بوده است. فرماندۀ سپاه پاسداران ایران، محمدعلی جعفری، بارها گفته است که سپاه پاسداران اجرای طرح های کمتر از صد میلیون دلار را نمی پذیرد. او همچنین تأکید کرده است که معنای "اقتصاد مقاومتی" ابداع شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی دخالت هر چه گسترده تر نیروهای نظامی در اجرای طرح های اقتصادی به ویژه در دورۀ پساتحریم است که طی آن با لغو تحریم ها منابع ارزی مسدود شدۀ ایران در خارج آزاد می شوند و درآمدهای نفتی این کشور نیز افزایش می یابند. 

http://fa.rfi.fr/

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.