رفتن به محتوای اصلی

سانسور عقیده در ایران گلوبال
16.10.2015 - 10:55

 

 

 

مدیر سایت آقای توکلی همیشه گفته «ایران گلوبال برای دفاع از آزادی عقیده به وجود آمده است.»
من به عنوان گواه عینی این گفته ی آقای توکلی تأیید  میکنم که ایشان همیشه به این اعتقاد خود عمل نموده اند. نمونه ای ندیده ام که ایشان بخواهد 
 عقیده ای را حذف کند.
امااخیراً به علت کناره گیری مسئول سابق کامنتها  اجباراً سایت نیاز به کمک همکاری پیدا کرده که متاسفانه «سانسور عقیده» را در سایت به هنگام بررسی
کامنت ها پیش می برد. این کار در تاریخ فعالیت سایت تا جایی که من آگاهی دارم کم نظیر یا بی نظیر است.
من شخصا مجبورم مخالفت خود را با این عمل آزادی کش رایج در همین آغاز اعلام کنم. برای دفاع از آزادی عقیده من با کسی شوخی ندارم.
حذف کامنت به دلیل وجود «توهین و اتهام»  قراری ست بین سایت و خوانندگان. موافقت کرده ایم توهین و اتهام حذف شود. همه این قرار را اجرا کرده ایم.
در این مسئله مشکلی وجود ندارد اما «حذف عقیده» را موافقت نکرده ایم و وجود سایت برای دفاع از آزادی عقیده است.
-----

آقای یوسف آذربایجان کامنتی فرستاده  و عدم انتشار خورده:
کامنت سانسور شده که دارای کلمه ی پنجه است، با تاریخ و ساعت: 
فرستاده شده توسط يوسف آذربايجان در پ., 10/15/2015 - 10:12
نظر: 
من فکر میکنم که بحث تغیر الفبا در بین فارس زبانها از زمان روی کار آورده شدن رضا میر پنجه تا به امروز هست و خیلی ها حتی تا آنجا پیش رفته اند که الفبای عربی را باعث و مانع رشد زبان فارسی دانسته اند ولی الفبای عربی در نوشتار ترکی دارای نارسائی ها است بهمین علت ممالک ترک زبان الفبای لاتین ر انتخاب کرده اند . لازم بیاد آوری است در مدت سه ماه اقامت رضا خان میر پنجه در ترکیه و بررسی رفورمهای آتاتورک ، رضا خان تصمیم میگیرد که الفبای عربی را تغیر داده و الفبای لاتین را جا گزین کند که با مخالفت محمد علی فروغی که مغز متفکر رضا خان و دست نشانده انگلیس بود روبرو میشود و فروغی علت مخالفتش را چنین بیان میکند ما نباید کاری بکنیم که ترکهای ایران با خواندن و نوشتن ترکیه آشنائی پیدا کنند .اگر تغیر الفبا شود این مشکل ترکهای ایران حل خواهد شد .»
-------
این کامنت بدون هیچ توصیحی در سایت عدم انتشار خورده و مانده - و هنوز هم میماند.
------
آقای یوسف احساس نگرانی و ناراحتی نموده و دوباره کامنت خود را بعد از دو ساعت  «باز» ارسال کرده:

نظر: 

من فکر میکنم که بحث تغیر الفبا در بین فارس زبانها از زمان روی کار آورده شدن رضا میر...تا به امروز هست و خیلی ها حتی تا آنجا پیش رفته اند که الفبای عربی را باعث و مانع رشد زبان فارسی دانسته اند ولی الفبای عربی در نوشتار ترکی دارای نارسائی ها است بهمین علت ممالک ترک زبان الفبای لاتین ر انتخاب کرده اند . لازم بیاد آوری است در مدت سه ماه اقامت رضا خان میر ... در ترکیه و بررسی رفورمهای آتاتورک ، رضا خان تصمیم میگیرد که الفبای عربی را تغیر داده و الفبای لاتین را جا گزین کند که با مخالفت محمد علی فروغی که مغز متفکر رضا خان و دست نشانده انگلیس بود روبرو میشود و فروغی علت مخالفتش را چنین بیان میکند ما نباید کاری بکنیم که ترکهای ایران با خواندن و نوشتن ترکیه آشنائی پیدا کنند .اگر تغیر الفبا شود این مشکل ترکهای ایران حل خواهد شد .
-----
این بار مسئول جدید کامنت بعد از ساعتها، دست روی کلمه ی « میر پنجه» گذاشته و «پنجه » را حذف کرده و کامنت را منتشر نموده. 
---- 
من وقتی شاهد حذف کامنت بدون اشکال کاربر شدم کامنت  قرمز او را منتشر کردم: کامنت اول یوسف ساعت 10/15/2015 - 10:12
با کلمه ی پنجه

نظر: 

یوسف آذربایجان گرامی،
کامنت شما را من در یافت کردم که بدون توهین بود و سانسور شده .
برخلاف کامنتهای توهین دار که منتشر میشود. این عمل نشانه سانسور عقیده در سایت است و تازگی دارد. و این کار را هم 
تأیید گر کامنتهای جدید انجام داده.میتوانید مشکل خود را با آقای توکلی مطرح کنید.
کامنت شما را در زیر درج میکنم: 
ادامه نظر

ادامه نظر...: 

« من فکر میکنم که بحث تغیر الفبا در بین فارس زبانها از زمان روی کار آورده شدن رضا میر پنجه تا به امروز هست و خیلی ها حتی تا آنجا پیش رفته اند که الفبای عربی را باعث و مانع رشد زبان فارسی دانسته اند ولی الفبای عربی در نوشتار ترکی دارای نارسائی ها است بهمین علت ممالک ترک زبان الفبای لاتین ر انتخاب کرده اند . لازم بیاد آوری است در مدت سه ماه اقامت رضا خان میر پنجه در ترکیه و بررسی رفورمهای آتاتورک ، رضا خان تصمیم میگیرد که الفبای عربی را تغیر داده و الفبای لاتین را جا گزین کند که با مخالفت محمد علی فروغی که مغز متفکر رضا خان و دست نشانده انگلیس بود روبرو میشود و فروغی علت مخالفتش را چنین بیان میکند ما نباید کاری بکنیم که ترکهای ایران با خواندن و نوشتن ترکیه آشنائی پیدا کنند .اگر تغیر الفبا شود این مشکل ترکهای ایران حل خواهد شد .»

-------
آقای یوسف در اعتراض به مسئول کامنت نوشته :

نظر: 

ضمن سلام به مسئول کامنت ها باید عرض کنم که اگر توجه فرمائید من عین نوشته ملک الشعرا بهار را در مورد معرفی رضا میر پنجه را فاکت آورده ام یعنی بنده قصد تمسخر و توهین نداشتم بلکه جنابعالی چنین برداشتی کرده ای و ساعتها از انتشار کامنت من جلو گیری کرده ای و عین نوشته جنابعالی « تغییر نام به این شیوه به تمسخر و توهین تعبیر می شود ». قضاوت با دیگران.

-------

نتیجه :
طبق گفته ی آقای توکلی که در سایت در کامنت خود نوشته آقای مسئول کامنت با «همایون سنجری» شناخته شده جریان فکری مشابهی دارد. که در خط 
کسرویسم و نبشور فبر کنندکان و آذریسم گرایان و ناسیونالیسم به اصطلاح ایرانی و در حقیقت فارسی ست و در این زمینه نبش قبور میکند. که اینگونه مطالب را در سایت نیز شاهد هستیم.
حذف کامل کامنت اول یوسف و حذف کلمه ی پنجه از کامنت دوم - به بهانه ی «تمسخر» در حالی که پنجه را بهار شاعر معروف نام کتاب خود کرده و فاقد تمسخر است- و 
به دلیل تضاد عقیدتی با کامنت نویس انجام داده است.
یعنی ایرانی پرستی منجر به سانسور عقیده و آزادی شده است. این چیزی ست که هدف را و تلاشهای آزادی فکر و عقیده ه رانقض  کرده است.
------
کامنت های زیادی در سایت هست که به دلیل تضاد عقیده حذف شده . مدیر سایت اگر میخواهد همچنان پایند «آزادی فکر و عقیده» باشد
باید فکری به حال مشکل بکند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.