رفتن به محتوای اصلی

آسیب شناسی یک شکست برای کوردها
02.11.2015 - 22:32

 

انتخابات ترکیە پایان یافت. حزب اسلامی عدالت و توسعە قدرتمندتر از گذشتە بە پارلمان راە یافت. حزبی کە از همان روز اول بعداز انتخابات ماە جون " ژوئن " با قاطعیت از برگزاری انتخابات مجدد سخن گفت.
پر واضح است کە حزب عدالت و توسعە با وجود ٧ میلیون عضو کماکان آیندە سیاسی خود را در ساختار سیاسی ـ اجتماعی ترکیە تثبیت نمودەاست، برای شناخت بیشتر از این حزب باید زیربناهای اقتصادی و تجاری آن حزب دست یافت کە در سراسر ترکیە با داشتن شرکتهای اقتصادی کلان از یک سوپرمارکت گرفتە تا شرکتهای بزرگ ساختمانی خارج از نوعی اشتغال زایی برای هوادارنش، تطمیع و وابستە بخود نمودەاست. اقتصاد با گرایشات اسلامی بویژە برای جامعەای کە پول تعیین کنندە است مکمل همند.
انتخابات دیروز در سطوح داخلی و منطقەای بسیاری از معادلات را بهم ریخت. در سطح داخلی اگرچە پایگاە اصلی حزب عدالت و توسعە AKP مناطق صنعتی و مرکزی ترکیە، پایگاە اجتماعی حزب جمهوری خلق CHP مناطق توریستی، پایگاە احزاب قبل و فعلی HDP شرق ترکیە و پایگاە حزب حرکت ملی MHP متفرقە و بیشتر کنارەهای دریای سیاە بود اما این انتخابات معادلات یاد شدە را بهم ریخت و AKP بطور سرطانی وارد حریم احزاب دیگر شد. در سطح منطقەای نتایج انتخابات یادشدە برای سوریە و ایران خوشایند نخواهد بود. اما نقطە قوتی برای جبهە سنی بویژە مثلث سنی ترکیە، مصر و عربستان خواهد بود.
اما در ارتباط با کوردها:
اگرچە در این انتخابات تنها آرای HDP ریزش ننمودە و دیگر احزاب نیز از این شکست مصون نماندە اما نتایج انتخابات شکست عمدەای برای کوردها محسوب میشود زیرا نوک حملە AKP در درجە اول متوجە کوردها بود و دشمنی عیان AKP میبایست کوردها را منسجمتر نماید اما آنگونە نبود. از قبل مشخص بود کە ‌HDP آرای خود را در میان تورکها از دست خواهد داد اما کاهش آرای آنان تامل برانگیز است. ‌تقریبا HDP ١٠% آرای خود در کوردستان و ٢٠% را در سراسر ترکیە از دست دادە است. توقف تبلیغات انتخاباتی بعداز ترور آنکارا، امنیتی شدن فضای کردستان و فشار اقتصادی، کسادی بازار مناطق توریستی بدلیل جنگ داخلی، احتمال تقلب و عوامل دیگری کە بندە از درک آن عاجزم از عمدە دلایلی بودند کە مردم را از HDP برگرداند. این امر نمایانگر آن است کە در جوامعی کە منافع مقطعی و پول بر هزینە دادن برای یک دموکراسی پایدار میچربد امکان تغییر زحمت بنظر میرسد.

نکتە دیگری کە نباید فراموش کرد این است کە تمام توطئەها برای شکست کوردها بود. خارج از مواضع مشخص دو حزب عدالت و توسعە و حزب حرکت ملی علیە کوردها CHP نیز کە بسیاری تصور میکردند تغییری در افکار آنان نسبت بە کوردها ایجاد شدە با تاکتیکهای زیرکانە خود نفوذ نسبی خود در کوردستان را بدست آورد و از آرای HDP کاست.

کوتاە سخن اگر بە این سخن آقای اوجالان توجە کنیم کە میگوید قدرت برای تورکها، نهادهای مدنی برای ما، دستیابی کوردها بە ١٠٠ نمایندە هم تغییری در خط و مشی HDP نداشت، چراکە کوردها در این مرحلە بە شرکت در دولت توجە نداشتند و بیشتر بە اپوزسیون بودن در مجلس نظر داشتە و دارند، اما بلحاظ روانی این شکست تاثیرات مخربی بر جامعە کوردستان خواهد داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.